Gå til innhold

Fortell hvordan musikksmaken din har utviklet seg!


KKake

Anbefalte innlegg

Tenkte at her kan man fortelle hvordan sin egen musikksmak har utviklet seg, fra år til år, de siste ti årene. Synes det er spennende å se hvordan andre sin musikksmak er og har utviklet seg, og det synes sikker andre er spennende også. Så hvorfor ikke slenge opp en liste med dine tre-fire favorittartister/band fra det og det året det siste tiåret, gjerne med med alder ved siden av? Litt vanskelig å forklare, men når man ser lista mi skjønner man det sikkert. :)

 

De siste ti årene: (Jeg er dog relativt ung, så de første fem årene på lista er ikke spesiellt spennende :p )

[1999, 7 år]: Hits For Kids, Smurfehits, det foreldrene mine hørte på (country, Vinskvett'n)

[2000, 8 år]: Ingen nevneverdig utvikling

[2001, 9 år]: Hits For Kids, det VG-lista hadde å by på, filmmusikk

[2002, 10 år]: VG-lista

[2003, 11 år]: VG-lista

[2004, 12 år]: Dj Rankin (det værste musikkminnet i livet mitt :blush:), Dj "dittogdatt", E-Rotic (jeg skjønte ikke hva sangene handlet om :p )

[2005, 13 år]: Groove Coverage, Cascada, Dj Rankin, Dj "dittogdatt"

[2006, 14 år]: Basshunter, Gigi D'agostino, Groove Coverage, Cascada

[2007, 15 år]: Basshunter, Rob Mayth, Dj Splash, Metallica

[2008, 16 år]: The Prodigy, Pendulum, Infected Mushroom, Celldweller

[2009, 17 år]: The Prodigy, BrokeNCYDE, Pendulum, Celldweller

 

Vil våge og påstå at musikksmaken min har hatt en voldsom utvikling i positiv retning de siste to årene. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ikke så oppmerksom på hva jeg hørte på som liten, men here goes:

 

6-9 år - Backstreet boys og hits-for kids-crap

10-11 - Bare Egil Band, Luxus Leverpostei, Postgirobygget og den type musikk

12-13 - Karpe Diem, Oral Bee, Gatas Perlament, Dirty Oppland, eminem osv.

14 - Metallica, System of a Down og litt Slipknot

15 - Metallica, Slipknot, In Flames, litt Lamb of God

16 - Metallica, Slipknot, Lamb of God

17 - Metallica, Lamb of God og Children of Bodom

18 - Lamb of God, Slipknot og litt Metallica

 

Brå (og riktig) overgang ved ungdomsskolen må jeg si :new_woot:

Lenke til kommentar

Når jeg var rundt 6-11 år, så gikk det mest i det som fantes av musikk på diverse samlealbum. Hits For Kids, Absolute Music, McMusic etc.

Deretter fikk jeg internett og fra alderen 12-15 år så gikk det veldig mye i fjortissdunk, av diverse DJ'er.

Nå er jeg 17, og hører veldig mye på rock (diverse grener av rock), veldig mye takket være Spotify.

Lenke til kommentar

0-10år - Aha, Status Quo, Iron Maiden osv.

10-15år - Metallica, Pantera, sepultura, AC/DC osv.

15-20år - Korn, Coal Chamber, Soulfly osv.

20-25år - Korn, Intwine, Chevelle, Slipknot, Madrugada, Nick Cave osv.

25-26år - Intwine, Chevelle, A Perfect Circle, Alter Bridge, Finger eleven, Nick Cave, Black Label Society osv

Endret av Etlon
Lenke til kommentar
Var ikke så oppmerksom på hva jeg hørte på som liten, men here goes:

 

6-9 år - Backstreet boys og hits-for kids-crap

10-11 - Bare Egil Band, Luxus Leverpostei, Postgirobygget og den type musikk

12-13 - Karpe Diem, Oral Bee, Gatas Perlament, Dirty Oppland, eminem osv.

14 - Metallica, System of a Down og litt Slipknot

15 - Metallica, Slipknot, In Flames, litt Lamb of God

16 - Metallica, Slipknot, Lamb of God

17 - Metallica, Lamb of God og Children of Bodom

18 - Lamb of God, Slipknot og litt Metallica

 

Brå (og riktig) overgang ved ungdomsskolen må jeg si :new_woot:

 

Mye av det samme her, bare minus Metallica

Lenke til kommentar

6-9: Hits for kid, backstreetboys og smurfene.

10-11:Eminem

12-13: Luksus Leverpostei, techno, litt rock, nirvana

14-15: Children of bodom, Dimmu borgir, metallica (værste året i livet mitt med musikk, tvingte meg selv til å høre på det fordi venna mine gjorde det. Nå liker jeg det, men før var det et helvette :p)

16: Muse, Techno, dimmu borgir, Children of Bodom, rush

17: Muse, cage the elephant, Hollywood undead, inflames, dimmu borgir, Eminem, The fray, Coldplay, big bang. Alt fra rap til rock egentlig.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Vanskelig med åra gitt og dette blir nok veldig omtrentlig.

 

0-7: CCR og Boney M (mamma og pappa)

8 - 13: Absolute Music, Offspring og Green Day

13 - 16: BARE Trance etc. Hører ikke på det nå lenger, merkelig nok

17-20: Mer plain kjip rock: Metallica, Guns N Roses og AC/DC

21-25: Mest 60/70-talls: mye prog

 

Og der er vi nå..

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opptil 9 år: Hits for Kids og annet shit som resten her inne

10-13: Eminem/D12, Gorillaz, Outkast, Red Hot Chili Peppers + diverse forpult listemusikk

14-15: Funeral For A Friend, The Used, Anberlin, Audioslave, TRUSTcompany

16-17: 2Pac, A Tribe Called Quest, Immortal Technique, CunninLynguists, CYNE, Pete Rock, The Roots, Reks, Binary Star/One Be Lo, Panacea, Jimi Hendrix, Led Zeppelin, og diverse 60-70 talls rock.

 

Var også inne i en trance, dnb og hardstyle periode et sted der inne :p

Endret av phoNte
Lenke til kommentar

Barneskolen:

 

Periode 1: Hitz4kidz, boybands og Aqua Lene.

 

Periode 2: Green Day, Nightwish, Evanescence, Linkin Park, Metallica, Guns'n'roses, Limp Bizkit og Nickelback.

 

Ungdomsskolen:

 

Periode 3: In Flames, The Used, Bullet for my Valentine, Atreyu og My Chemical Romance.

 

Periode 4: Opeth, Dimmu Borgir, Dream Theater og Rammstein.

 

Periode 4: Cascada, 2pac og Basshunter.

 

Periode 5: Nirvana, Stooges, Radiohead, osv. Går mye i klassisk rock, syrerock, grunge og har nylig fått økt interesse for hip hop, ska, reggae, jazz og trip hop.

Endret av Spetz
Lenke til kommentar

0-7 Trygg trafikk kasetter og liknende :p

8-10 Johnny Cash og annet snaks modern hadde liggende på kasset.

11-12 Absolute music og Shanaia Twain (staving)?

13-18 Metallica, Johnny Cash, Papa Roach. Disturbed, Powerman 5000, The Offspring.

19-20 Metallica, Led Zeppelin, Rolling Stones, Zakk Wylde, Disturbed, Deep Purple, Guns & Roses, Rage Against The Machine, Whitesnake.

 

Tatt etter min svake hukommelse. Temmelig fornøyd med hvordan musikksmaken min har utviklet seg frem til i dag.

 

Merk: Jeg hører på langt flere artister, men de jeg har tatt med er de jeg hører på ofte og har optil flere album av.

Lenke til kommentar

Barneskole

Hits4kids

McMusic

Begynte å gå litt over til filmmusikk på slutten av barneskolen.

 

Ungdomsskolen og utover

Bob Marley

John Legend

Gregoriansk chanting

Toots & The Maytals

Noe Japansk musikk

Litt Kaizers Orchestra etterhvert.

 

 

 

De bandene nevnt på ungomskolen og utover hører jeg på enda (kan være jeg har glemt noen også).

Endret av Thrinduil
Lenke til kommentar

Veldig lenge siden: Norsktoppen, Ti i skuddet, Janet Jackson, U2, alt/ingenting

Ikke fullt så lenge siden: Lenny Kravitz, hårmetall, Michael Jackson, WASP

En stund etter det igjen: Nirvana (the big bang), grunge, Motorpsycho, David Bowie, alt. rock, Beastie Boys, The Cure

Ganske nylig: Svartmetall, indie, noise, pop, The Cure (jada, igjen)

 

Jeg startet uten smak, gikk videre som en trangsynt musikkhore, og endte opp som en vidsynt musikkelsker som stort sett bare misliker danseband og svensk melodeath.

Lenke til kommentar

Barneskolen:

 

Backstreet boys, hits for kids og sånn dritt...

 

Ungdomsskolen:

 

Periode 1: BARE trance/techno og annet forbanna skrap.

 

periode 2: Guns N' Roses, Metallica, Maiden, Sabbath + In Flames

 

Vidregående:

 

Samme periode 2 + litt hip/hop faktisk, Dire Straits, Slipknot, Disturbed, Pink Floyd og annen 80-tallsrock.

 

Edit: Bytt periode 2 med 1, gikk faktisk fra kosemusikk til søppel, før jeg tok til fornuft på vidregående og gikk tilbake til skikkelig musikk.

 

Rimelig fornøyd. Flere band selvfølgelig, men alà sånn som de over.

Endret av Sattern
Lenke til kommentar

6-8\9 år: Ricky Martin og Eminem for det meste.

9-13 år: Eminem, 50 cent og generell rap, Ravi & DJ løv gikk det vel også litt av ^^

13-16 år: In flames, Bullet for my valentine, Silverstein, Dimmu borgir og slikt. Eminem også faktisk, Hardbass og DaCav5 (Bassen er forsovidt det eneste jeg liker med de siste to) Går en del av Michael Jackson også.

Endret av Applebee
Lenke til kommentar

1-7: Kaptein Sabeltann, Aqua, McMusic, Absolute Music.

7-10: Stort sett det samme minus Kaptein Sabeltann.

10-11: Fikk min første mp3-spiller som ble stort sett fylt med diverse køddesanger a`la Otto Jespersen, Rally og South Park.

12-13: Children of Bodom, Dirty Oppland, Gatas Parlament, Oral Bee + tullesanger.

14: Black Sabbath, Iron Maiden, Megadeth, Slayer, Fattern

15: Emperor, Immortal, Iron Maiden, Megadeth, Mayhem, Testament, Sodom

16: Death, Hypocrisy, Anaal Nathrakh, Amon Amarth, Cynic

17: Stort sett det samme som 16, er ikke mye over 17

Endret av Crippled
Lenke til kommentar

Artig tråd, jeg hadde faktisk en liten diskusjon med min samboer om dette tidligere i dag.

 

1-9: Trygg trafikk, Postens sommerkassett, noe Kristansand dyrepark-greier med Julius, Knutsen og Ludviksen, Kim Larsen. Portveien 2. :D A-ha.

9-12: TNT, Iron Maiden, AC/DC, Judas Priest, Guns n' Roses, Alice Cooper, Mötley Crüe, Metallica, Led Zeppelin, Michael Jackson, MC Hammer, 2 Unlimited, Vanilla Ice, Anthrax.

12-14: Metallica opp og ned i mente. Litt Megadeth, Cooper, Maiden, Priest, men jevnt over var det bare Metallica det gikk i. Metallica og Ace of Base. :)

14-15: Plukket opp litt mer interessante greier på slutten av ungdomsskolen, hørte på Rølpetimen på radio og fant et par nye favoritter, deriblandt Samael, Barbie Bones og en del annet. Som en liten kuriositet traff jeg på plateprateren i Rølpetimen for halvannet år siden, husket merkelig nok navnet hans etter ca. 15 år. Fant Tiamats Clouds-album i en bruktbutikk og ble helt solgt. Burzum var også i vinden på denne tiden. Litt D.A.D., Suicidal tendencies, Nirvana, Soundgarden, Alice in chains. Rage against the machine. Machine head. God lives underwater. Sepultura, Nailbomb.

15-16: Hovedsakelig black metal, Samael, Tiamat. Desperado- og Natural born killers-soundtracket, Nick Cave. L7. Pro-pain.

16-20: Marilyn Manson, Smashing pumpkins, Mother love bone, Moonspell, Satyricon, Ulver, Troll, Rhapsody, Rammstein, Arcana, Sanctum, Vampire state building, Skog, Anathema, Leonard Cohen, Massive Attack, Portishead. Skinny puppy, Chronos Quartet, The Kovenant, Kraftwerk, Apoptygma Berzerk.

20-22: Mindre black metal i denne perioden, mye industrial og litt goth. Therion, Anax Imperator, Suicide commando, Blutengel, Wumpscut, Hocico, Cranes, Swans, Fields of the nephilim, Infected mushroom, Theatre of tragedy. Eminem. Fikk opp øynene for Clint Mansell gjennom soundtracket til Pi.

22-24: Tom Waits. Aalyah, Amanda Rogers. Elvis, Johnny Cash, Blonde Redhead.

24-26: Madrugada, Lisa Gerrard, Bertine Zetlitz, Ugress, Amy Winehouse.

26-29: Veldig variert musikk de siste årene. Jeg begynte å bruke last.fm i 2006, så det skal gi et bra bilde over hva jeg har hørt på. På topp ligger Calexico, Clint Mansell, dZihan & Kamien, Tiamat, Infected mushroom, Samael, Portishead, Manu Chao, Massive Attack, PJ Harvey, Gotan project. I tillegg har jeg hørt intenst på et par ting i gjerne en måned eller to, f.eks. Sophie Zelmani, Beirut, Devotchka, Placebo, Emiliana Torrini, Katzenjammer, Vic Chesnutt, Ane Brun, mye chillout av type Buddha Bar/Café del Mar, Per Arnez, Daddy Yankee, Abba, samleplater fra 70- og 80-tallet, etc.

Lenke til kommentar

7 klasse - 8.klasse: Her var det Linkin Park hele veien. Alle tekstene er brent fast i hjernebarken min den dag i dag.

 

9.klasse - 10.klasse: Favorittmusikken var Gothic rock, female fronted metal og den slags. Within temptation, Epica, Leaves' Eyes, Xandria, Tristania, Sirenia, Visions of Atlantis og Lacrimosa var gjengangere i denne perioden.

 

1.klasse vgs: Her gikk det i band som In flames, Megadeth, Pantera, Sentenced, Tool, Entwine, Arch Enemy, Sentenced, Disturbed, Drowningpool, Dark Tranquillity, Sonata Arctica og Sonic Syndicate.

 

2.klasse vgs: Jeg begynte å utforske musikk i alle mulige sjangere. Lister opp en del av det.

 

Electrelane

Sparklehorse

Eels

Sick puppies

The Rapture

Blonde redhead

The birthday massacre

Emilie Autumn

Kaizers Orchestra

The Cure

Pixies

The Wombats

Sonic Youth

Hellacopters

Muse

Wolfmother

The unicorns

Bigbang

Vampire weekend

 

Og slik kommer det antagelig til å fortsette utover i 3.klasse på vgs også.

Endret av Lenne
Lenke til kommentar

Noe Sånt.

 

10-11: Backstreet Boys, Westlife osv...

 

12-13: Eminem, Blink 182 osv...

 

14-15: Linkin Park(Hører fortsatt på LP fra tid til annen), RED osv...

 

16-18: Rammstein, Hans Zimmer osv...

 

17-18: Bob Dylan, Pink Floyd, NIN...

 

Present Time: "Alt" fra 70' tallet og oppover med unntak av Rap/Hip Hop, Country og Black/Death Metal.

Lenke til kommentar

Helt til jeg var 12 år så hørte jeg på Westlife + det en fant på samlealbum, gjerne Hits for Kids.

 

Husker jeg likte Linkin Park godt i sjuende klasse, og etter det så gikk det mest i den type metal.

Rundt midten av u-skolen begynte det å bli Rammstein for det meste, og litt techno.

Så gikk det mest i nu-metal til jeg var 17 omtrent tror jeg, og etter det så ble det Black Metal.

Nå er jeg 19, og hører mest på Heavy Metal og en del Black Metal fortsatt. Hører også på noe death metal, men jeg liker alt som fenger egentlig.. Uansett om det er techno, pop eller metal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...