Gå til innhold

noen spørsmål om NIHM batterier

Anbefalte innlegg

det virker som om dette er den beste kartalogien til spørmålene mine.

jeg har noen spørsmål til en batteri ekspert.

det gjelder NIMH batterier.

foruten kapasiteten så finnes de i 2 typer:

de som tåler hurtig lading og de som ikke er beregnet for det.

grunnen til at jeg lurer er at den datamusen jeg har kjøp bruker den første typen.

det er 2 batterier ( i en pakke) begge på 1800 mAh

laderen bruker ca 1 time på oppladingen .

slik jeg ser det så skulle det ikke spille noen rolle hvilke batterier jeg bruker i denne musen så lenge spenningen er rett .

nå er det greit å bruke NIHm typen så sliper men problemer .

kapasiteten skulle heller ikke ha så mye å si annet an at tiden mellom hver oppladning er aneledes .

generelt så advares det produsenten å bruke andre merker en det laderen har .

altså det advares mot å bruke panasonic baterier på en GP lader og vice versa.

her ser jeg ikke noen problemer så lenge det er av samme batteritype

med hurtig ladding tar det ca 1 time

skulle jeg bruk den andre typen ville det tatt ca 7 timer ladde dem opp

det jeg ønsker å finne ut er

- om en lader beregnet på hurtig ladene batterir kan ødelegge batteriene eller laderen hvis de som ikke brukes ikke er hurtig ladende.

- om en vanlig ladder ( som bruker langre tid ) ville ødelegge seg selv eller laderen hvis man bruker den til å ladde hurtig ladene batterier.

selv om det advares mot det - hvor stor rolle spiller det om en bruker 1.2 eller 1,5 volt i utstyr beregnet for opplad bare batterier på 1.2 volt .

det er ikke noe problemer med 1.2 volt i utstyr beregnet på vanlige (1.5 v) batterier.

disse ekstra batterien ønsker jeg å bruke i musen på dagtid hvis de originale batteriene går tom.

jeg vil selvfølgelig bare bruke ladere beregnet for rett type batterier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.2 volts batterier lades ikke med 1.2 volt, men med mer. Ellers tar ikke batteriet til seg strøm.

Eneste forskjellen på hurtiglading og vanlig lading er at ved hurtiglading så tillater laderen at batteriet får mer strøm under ladingen, altså gjerne også litt høyere spenning. Derfor ville jeg ikke hurtigladet et batteri som ikke er beregnet på det da batteriet kan overopphetes og eksplodere.

Men det er ikke noe problem å lade batterier som tåler hurtiglading med en vanlig lader. Det tar bare mye lengre tid enn med en hurtiglader.

Lenke til kommentar

det fint at jeg får antagelsene mine det bekreftet.

som alle så foretrekker jeg å ladde batterier om natten.

av en eller grunn så stoller jeg mere på GP laderen som tar 7 timer (greit å gjør det om natten eller når man er på jobben og ikke bruker pcen ) en den dra logitch som bare bruker 1 time ( dumt å måtte vent hvis en har endel ting å gjøre ).

du er sikker på at det ikke er byget inn noen slags form sikkerhet i hurtig ladere mot batterier som er beregnet på normal ladding ?

Lenke til kommentar
du er sikker på at det ikke er byget inn noen slags form sikkerhet i hurtig ladere mot batterier som er beregnet på normal ladding ?

Ikke sikkert det er det, men det er mulig. Ikke sikker på hvordan det ville virket isåfall, altså hvordan den skal vite om batteriene tåler hurtiglading eller ikke.

Det som hvertfall er sikkert er at jo raskere et batteri lades, jo varmere blir det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...