jevli Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Hei Prøvde å lete opp dette, man klarte ikke å finne noen svar. Spørsmålet mitt er: Hvor fort må jeg kjøre for å miste lappen i de forskjellige fartssonene? Er fortsatt på prøvetid på lappen... En venn av meg sa at 26 km/t over fartsgrensen var grensen for å miste lappen opp til 80-sone. 80 og over måtte man kjøre i 36 km/t over fartsgrensen (dvs. 116 km/t i 80-sonen, 126 km/t i 90-sonen osv.). Kan dette stemme? Ta utgangspunkt i et plettfritt rulleblad. Takker for svar mvh Birger Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) 26 til og med 60 km/t, 36 fra og med 70 km/t. Dette gjelder på ordinær vei. På motorvei klasse A ryker lappen ved 131 km/t i 90-sone og 141 km/t i 100-sone. Dette er med utgangspunkt i normale, gode kjøreforhold. Endret 4. juli 2009 av krikkert Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Når mister man førerkortet - og for hvor lenge? Lenke til kommentar
jevli Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Takk for linken Men nå som jeg er på prøvetid, er ikke reglene skjerpet? Eller er det samme reglene, bare strengere straff? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 så vidt jeg vet er reglene de samme men straffen "hardere", dog kan ikke(les: for varmt å sitte forran pcen å leite) finne noe kilde på dette. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 "Straffen" er at alt tap av førerkort fører til at du må kjøre opp på nytt, jf tapsforskriften § 8-4. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 3 mnd om du kjører like over beslagsgrense. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Krikkert, veldig greit om du linker til kilden når du snakker i paragrafer § 8-4. Førerett på prøve Den som mister føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden, må avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodens lengde, jf. førerkortforskriften § 30 nr. 1. Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. og som det fremgår så er eneste forskjellen mellom å ha prøvetid og det å ikke ha det at de som har det må: "avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodenslengde". mens man etter prøvetid vanligvis må ha mistet lappen i minst et år for å måtte ta en fullstendig førerprøve. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Greit, greit... Tapsforskriften. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Tråden omhandler trafikksaker og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Trafikk, eventuelle reaksjoner på moderering kan gjøres på pm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå