Gå til innhold

Hvordan vasker man klær?


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Hvordan fungerer vaskemaskiner, sånn generelt sett. Hvor mye pulver skal man ha oppi, hvor mange klesplagg kan man ha i? Kan man ha forskjellige typer plagg i samtidig, f.eks. dongeribukser og håndkler, eller sokker og piquéer? Er det noe stress å blande farger; kan man ha en khakifarget bukse og en sort T-skjorte i samtidig, eller? Noe jeg bør huske på ellers?

 

Vet ikke hvilken vaskemaskin det er, Miele tror jeg, men kan finne bruksanvisningen selv - om programinstillinger etc. - men kunne trengt litt generelle råd, siden mor min ikke er hjemme. :p

 

Takker. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke vasket så ofte, men her er et par tips:

 

- Ikke bland farge og Svart/hvitt

- Bruk riktig vaskemiddel (farge eller svart/hvitt)

- Stapp gjerne maskinen full, det vil alltid bli noe plass til overs fordi tørre klær har i praksis større volum enn våte klær.

- Hvor mye pulver pleier å stå på pakka, det kommer an på vannet deres, hvor skittent tøyet er osv.

- Vreng klær som har påtrykte bilder, tekst eller lignende. vreng også bukser, jakker osv. Tror faktisk du kan vrenge alt hvis du vil, men noe bør vrenges.

- Ikke rævkjør klærne med høyt turtall og varme temperaturer hvis de ikke tåler det.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det begynner å bli noen slike tråder nå.

Hvor mye vaskemiddel du skal bruke står på pakken. Du kan uten problem fylle maskina helt, men la det være litt 'luft' rundt klærne, ikke 'stapp'.

Om plagget kan vaskes i maskin eller ikke, hvor høy temeratur det tåler, og om det tåler skyllemiddel står på en lapp som er sydd fast i plagget.

Ikke vask lyse og mørke farger sammen. Det mest vanlige vaskeprogrammet som brukes er 40 grader kulørtvask. Undertøy og sengeklær kan med fordel vaskes på 60 grader.

 

Og til sist: hvorfor har ikke moren din lært deg å vaske klær ?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke vasket så ofte, men her er et par tips:

 

- Ikke bland farge og Svart/hvitt

- Bruk riktig vaskemiddel (farge eller svart/hvitt)

- Stapp gjerne maskinen full, det vil alltid bli noe plass til overs fordi tørre klær har i praksis større volum enn våte klær.

- Hvor mye pulver pleier å stå på pakka, det kommer an på vannet deres, hvor skittent tøyet er osv.

- Vreng klær som har påtrykte bilder, tekst eller lignende. vreng også bukser, jakker osv. Tror faktisk du kan vrenge alt hvis du vil, men noe bør vrenges.

- Ikke rævkjør klærne med høyt turtall og varme temperaturer hvis de ikke tåler det.

 

Lykke til!

+ 1

Eneste er at det vanligvis er en "kopp" med vaskepulverpakka, pleier å være en sånn full til en maskinvask.

Og som han sier, er bedre å ta 10 grader for lite enn 10 grader for mye.

Lenke til kommentar

for ikke å nevne at sokkene gjerne kan finne på å krympe ved 60+. det klarte jeg på min første tur med linebåt, var lite gøy å fise rundt på den med for små sokker i 2 måneder.

 

så for all del les vaskeinstruksene.

 

selv liker jeg å sortere i blått, oransj/rødt/sort og hvitt. basically sortere slik at en eventuell misfarging ikke kan gjøre så mye skade

Lenke til kommentar
Jeg har ikke vasket så ofte, men her er et par tips:

 

- Ikke bland farge og Svart/hvitt

- Bruk riktig vaskemiddel (farge eller svart/hvitt)

- Stapp gjerne maskinen full, det vil alltid bli noe plass til overs fordi tørre klær har i praksis større volum enn våte klær.

- Hvor mye pulver pleier å stå på pakka, det kommer an på vannet deres, hvor skittent tøyet er osv.

- Vreng klær som har påtrykte bilder, tekst eller lignende. vreng også bukser, jakker osv. Tror faktisk du kan vrenge alt hvis du vil, men noe bør vrenges.

- Ikke rævkjør klærne med høyt turtall og varme temperaturer hvis de ikke tåler det.

 

Lykke til!

 

punkt 3... nei nei og nei. Du skal helst IKKE putte en maskin stappfull. Om du gjør det med en vaskemaskin, så risikerer du å ødelegge vaskemaskinen. Ihvertfall gjelder det ved tørketrommel, helst ikke mer enn litt over halvfull... om du har den helt full så kan tørketrommler begynne å brenne.

 

Forresten,

 

OMO Color = farget tøy

OMO Ultra = lyse eller hvite klær

Endret av Asbjørn T.
Lenke til kommentar
Jeg har ikke vasket så ofte, men her er et par tips:

 

- Ikke bland farge og Svart/hvitt

- Bruk riktig vaskemiddel (farge eller svart/hvitt)

- Stapp gjerne maskinen full, det vil alltid bli noe plass til overs fordi tørre klær har i praksis større volum enn våte klær.

- Hvor mye pulver pleier å stå på pakka, det kommer an på vannet deres, hvor skittent tøyet er osv.

- Vreng klær som har påtrykte bilder, tekst eller lignende. vreng også bukser, jakker osv. Tror faktisk du kan vrenge alt hvis du vil, men noe bør vrenges.

- Ikke rævkjør klærne med høyt turtall og varme temperaturer hvis de ikke tåler det.

 

Lykke til!

 

punkt 3... nei nei og nei. Du skal helst IKKE putte en maskin stappfull. Om du gjør det med en vaskemaskin, så risikerer du å ødelegge vaskemaskinen. Ihvertfall gjelder det ved tørketrommel, helst ikke mer enn litt over halvfull... om du har den helt full så kan tørketrommler begynne å brenne.

Vi har alltid gjort det her i heimen og vi har hatt vår vaskemaskin i rundt 18 år. Tørketrommelen rakk å bli 20 før den ble for dyr å reparere

Lenke til kommentar
Jeg har ikke vasket så ofte, men her er et par tips:

 

- Ikke bland farge og Svart/hvitt

- Bruk riktig vaskemiddel (farge eller svart/hvitt)

- Stapp gjerne maskinen full, det vil alltid bli noe plass til overs fordi tørre klær har i praksis større volum enn våte klær.

punkt 3... nei nei og nei. Du skal helst IKKE putte en maskin stappfull. Om du gjør det med en vaskemaskin, så risikerer du å ødelegge vaskemaskinen. Ihvertfall gjelder det ved tørketrommel, helst ikke mer enn litt over halvfull... om du har den helt full så kan tørketrommler begynne å brenne.

Det er riktig, kun halvfull, evt. litt meir enn det. Maskina kan kanskje tåle det, men den vasker dårlegare med full maskin. Det er stor forskjell på maskinene, billigare modellar kan byrje å lekke ved for mykje klede inni. Billigare maskiner kan og bli øydelagt av å være stappfull.

 

Ellers er svart og farge, så skal du vaske svarte klede må du bruke Omo Color f.eks. Du kan blande farge og svart, men ikkje farge/svart med kvitt. Er det snakk om polyester så betyr det ingenting, det farger ikkje av, men ikkje vask farga bomull med lyse polyester.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Hvorfor har ikke moren din lært deg å vaske klær ?
(Ja, jeg sitérer meg selv). Du vil ikke svare på det altså ?

Helt til i dag har skjortene mine på magiskk vis havnet nystrøkne og rene i klesskapet mitt, et par dager etter at jeg la dem på baderomsgulvet. Nå har de sluttet å gjøre det for noen uker, og jeg kan dessverre ikke gå naken på skolen.

Lenke til kommentar

Enkelt og greit:

 

-Skill svarte og hvite\lyse klær, og vask sterke farger for seg selv!

-Bukser, t-skjorter, sokker osv vaskes på 40 grader.. Vanligvis står det "kulørtvask 40 grader".

-Håndkler vaskes på 60 grader.. Her kan du mikse farga og hvite, ikke noe problem..

-Har du nettopp kjøpt en ny knall rød\blå o.l. genser så vasker du denne for seg selv først..

 

Noen klær kan ikke vaskes i vaskemaskin, så noen klesplagg bør du sjekke merkelappen på før du vasker den.. Spesielt kvinnfolk har masse klær som kun kan "håndvaskes" ;)

 

Jeg pleier alltid å ta vaskepulver på øyemål etter hvor mye jeg skal vaske, og tøymykner skal man bare ha en liten "dæsj" av ;p

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar
-Håndkler vaskes på 60 grader.. Her kan du mikse farga og hvite, ikke noe problem..

 

Det stemmer ikke helt. Det kommer faktisk ann på håndklærne. Jeg klarte å få med et burgunderrødt håndkle sammen med så og si alle de hvite håndklærne og klutene vi har, og for å si det sånn, kjæresten min ble ikke helt fornøyd når hun åpnet vaskemaskinen dagen etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...