Gå til innhold

[Løst]Problemer med oppgradering av ram på gl. HK

Comox

Anbefalte innlegg

Hva kan problemet være her. Jeg har to gl. HK (K8V-X SE og GB K8NS pro) som jeg vil oppgrader med ram. De har begge 2 ram brikker OCZ PC 3200 DDR med 512 MB hver. På det kjøre de bra, men hvis jeg setter 2 ram brikker OCZ PC 3200 DDR med 1 GB hver så starter PC ikke opp. Hvis jeg tar den ene brikke ut så kjøre det.

BIOS er oppdatert og HK er spesifisert til henholdsvis 2 og 3 GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint det løste seg :) ,var det clear cmos som hjalp,kjekt å vite for andre som søker opp denne tråden!

Går ut i fra at du fant løsning på Gigabyte hk'et,men legger ved et bilde.

443544.jpeg

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Det var for tidlig jeg fikk skreven løst. At clear CMOS hjelper ikke på GA-K8NS Pro. Nå jeg setter 2 eller 3 RAM à 1 GB på HK så får jeg noen lange toner. Men med en brekk à 1 GB eller to brikker à 512 MB går det bra. HK er spesifisert til 3 GB.

Jeg kan se i BIOS at CMOS er clear så det hjelper neppe å prøve å ta batteriet ut i 10 min eller mer.

Forslag?

Det kan være å moderator kan fjerne løst fra emnet. Jeg ser ikke umiddelbart å jeg den mulighet.

Endret av Comox
Lenke til kommentar

Se i Bios om du har en meny/undermeny som heter DRAM Configuration, Timing Mode, Memclock, eller lignende.

-forandre deretter innstilling fra Auto til Manuel, slik at du får tilgang til å justere verdiene. Har du funnet riktig sted, skal du kunne se forskjellige alternativer/hastighet rammen kan kjøre med. [100MHz - 133MHZ - 166MHz - 200MHz] Her ville jeg valgt 133MHz (=266)

Lenke til kommentar

Nu blir der veldig mange muligheter.

Jeg har «DDR Clock/Timing Mode» som kan endres fra Auto til Manual. Så kan jeg endre CPU/DDR Clock Ratio fra 2/1.66 til 2/1.33 mv.

Så har jeg «DDR Timing» som kan endres fra Auto til manual. Det gir mulighet for at innstille en masse ting bla. Refresh Rate fra 1.66 MHz, 7,8 us til 1.66 Mhz, 15,6 us eller 1.33 Mhz, 7,8 us eller 1.33 Mhz, 15,6 us mv.

Men der er som sagt 12 andre ting man også kan innstille under «DDR Timing».

Lenke til kommentar

Continuous long beeps: DRAM error,men det er jo logisk når det skjer ved 2gb ram.

Jeg går ut i fra du har sjekket alle brikkene du prøver!

Kan du finne brikkene du bruker i denne linken,eller står max DDR voltage på brikken/esken.

Sett inn den ene 1gb brikken,gå i bios,og juster opp DDR voltage til max brikken tåler i "DDR voltage control" under "Frequency/Voltage Control",skru av pc'en,og prøv 2 brikker.

Edit.De brikkene kan kjøres med 3.0Volt,uten å miste livstids garantien!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Ved «DDR voltage control» kan velges mellom normal, +0,1V og +0,2V. Den absolutte verdi ser jeg ikke.

På brikkene står 2,8V, men etter linken skal de tåle 3,0V.

Jeg tåler å miste en brekk, men kan HK ta skade?

Lenke til kommentar

I PC Health Status står der «DDR 25V.............OK», men det må nesten vær 2,5. Der er ikke noe tydelig punktum som ved de andre tal. Det passe med at der på minne sokkel stå 2.5 V.

På 512 MB brikkene stå der 1.1 V, så det er mulig de har holdt godt?

Nu har de to brikker med 512 MB stått i sokkel 1 og 3. Hvis man bruker sokkel 1 og 2 med 512 MB så kommer der lange toner. Dvs. sokkel 2 kan ha et problem. Den har også stått åpen i mange år. Jeg har støvsuget den.

Jeg har prøvet med 1 GB i sokkel 1 og 3 og det går ikke. Så har jeg gjort som anbefalt satt 1 GB i sokkel 1 og gått inn i BIOS «DDR voltage control» endret normal til +0.2V. Det kommer vel så til å bli 2.7 V ialt. Der etter har jeg satt 1 GB i sokkel 3 og nu kjøre det med 2 GB. Med sokkel 1 og 2 går det ikke. Jeg kan ikke clear CMOS med 2 eller 3 GB for så starter det ikke opp igjen. Jeg har prøvet å clear CMOS med 1 GB og så prøvet med sokkel 1 og 2 og det går ikke, men 1 og 3 går fint som før hvis man begynner med 1 GB og +0.2 V osv.

Jeg ville godt ha hatt 3 GB, men sokkel 2 fungere nok ikke, skulle jeg ha gått for noen RAM brikker med lavere spenning hvis alle 3 hadde fungert?

Lenke til kommentar

Få å se om der kunne komme liv i sokkel 2 så har jeg prøvet med to 512 MB i sokkel 1 og 2 og clear CMOS. Det går ikke og deretter ville det heller ikke fungere med 1 GB selv etter clear CMOS.

Det kom så igang med to 512 MB i sokkel 1 og 3. Prøvet igjen med 1 GB og det går ikke. Nu vil jeg se om det kjøre stabilt og kanskje forsøke med 1 GB brikker i morgen.

HK batteri ble skiftet i går.

Resultatene fra i dag liker jeg ikke.

Lenke til kommentar

Så kjøre det igjen med 1 GB i sokkel 1 og 3. Problemet var en defekt brekk. Om den har vært det hele tide ved jeg ikke med sikkerhet. Til min unnskyldning så har jeg 8 brikker og holde styr på, da jeg nu skal i gang med en 3.die PC.

Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...