Gå til innhold

Yrkesfag og generell studiekompetanse

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått på yrkesskole, har fagbrev som elektriker og har tatt forkurs for maritim- og ingeniørutdanning (med matematikk, fysikk, norsk, engelsk, samfunnsfag og kjemi).

Er ferdig med første år av ingeniørstudiene og har kommet på tanken at jeg kanskje heller vil starte med sykepleie.

Hvordan kan jeg raskest mulig få generell studiekompetanse? Helst ved siden av ingeniørstudiene? (av alt det faglige kunne jeg bestått på dagen!)

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De obligatoriske fagene er(etter kunnskapsløftet): Norsk muntlig, norsk skriftlig, nynorsk, engelsk, 2. fremmedspråk, samfunnsfag, historie, naturfag, matematikk (1P/1T), kroppsøving og religion.

Med forebehold om at jeg har glemt noen.

I tillegg kommer valgfag i VG2 og VG3 (tidligere VKI og VKII tror jeg):

Her må du velge enten realfag eller samfunns-\språkfag. Du må ta minst to fag innenfor den retningen du velger. Dersom du ikke mat matematikk som valgfag må du ha T2/P2 i VG2. Tar du matematikk som valgfag trenger du enda et valgfag på 3 eller 5 timer for å oppnå 30timer/uken da T2\P2 går ut : )

Lenke til kommentar
De obligatoriske fagene er(etter kunnskapsløftet): Norsk muntlig, norsk skriftlig, nynorsk, engelsk, 2. fremmedspråk, samfunnsfag, historie, naturfag, matematikk (1P/1T), kroppsøving og religion.

Med forebehold om at jeg har glemt noen.

Glemt noen, nei, men du har litt for mange. Minstekravet til 23/5 er norsk, engelsk, matematikk, naturfag, samfunnsfag, og historie. Dette er også "minstekravet" for å få generell studiekompetanse. Ikke alle fellesfagene er obligatoriske for GENS, noen er bare obligatoriske for å få fullført treårig VGS. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...