Gå til innhold

Ferie på Svalbard

Anbefalte innlegg

Hei,

Snuser litt på å ta en tur til Svalbard i sommer. Men det er noen ting jeg er litt usikker på. Noen som har anbefalinger om hvor lenge en skal satse på å være der? Hvordan er det med prisnivået på dagligvarer og middag? Hvordan kommer en seg dir rimeligst fra Oslo? Hvordan er det med kollektivtransport der? Ellers erfaringer eller råd?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du tenker på tid må du jo vurdere litt hva du vil gjøre. Er jo forskjellig, gå tur i det ganske annerledese landskapet, ta en kajaktur og se litt av sporene fra historien der oppe. Hjelper jo litt om du er interesert i fangstliteratur eller polarhistoire... Min far er ekstremt interesert i begge deler. Det som gjorde mest inntrykk på meg var da vi tok en tur til Barentsburg (den eneste gjenværende russiske bosetningen). Det kan jo være du blir villt fasinert av middnattsolen, men jeg mener, hvor stor forskjell de få timene ekstra gjør fra det man har på østlandet er vel litt overhypet spør du meg.

Prisnivået er veldig annerledes fra fastlandsnorge. Når det gjelder middag så tror jeg vel kanskje at mangelen på billigere alternativer (etter hva jeg husker) kanskje vil være verdt å merke seg. Dog om du har kjøkken (vi lånte leilighet) vil du blant annet finne kjøtt som er mye billigere enn i norge. Da svalbard har så godt som null avgifter har de også svært billig bensin om du skulle få lånt en bil. Men mens kjøtt er under halvpris er f.eks grønnsaker og melk nærmere dobbelt pris.

Når du spør om kolektivtransport er det noe som sier meg at du ikke helt har forstått hvor liten Longyearbyen er. (De andre norske bosettningene er ikke særlig relevant og besøke om du ikke er forsker eller skal jobbe med kullutvinning). Jeg skal ikke garantere at det ikke finnes en taxi i longyearbyen, men det er ingen bebyggelse som er langt unna så noen rutebuss finnes nok ikke, og du kommer ikke til å savne det.

Skal du på tur eller se noen av de eldre gruvene er nok bil greit, eller man kan vel melde seg på gruppeturer hvor de vel ordener frakt. Gruppeturer er uansett greit da man bør ha våpen om man beveger seg utenfor bosettingen.

Jeg skal ikke prøve å ta fra deg all lyst her, men jeg vil påstå at svalbard kanskje kan bli et reisemål du vil skryte mer av enn du vil like mens du er der om du egentlig bare vil oppleve noe annerledes, men ellers ikke har noen videre interesse for Svalbard eller nordområdene.

Når det gjelder dyr er nok sjansen for å se isbjørn om sommeren ganske lite og den flytter etter isen. Rein vil du nok se som vandrer helt inn til bosettningen. Også sel bør du vel få se. Sjansen for å se hval er nok større enn mange andre steder, men skjer ikke så ofte. Fjellrev og hvalross tror jeg du kan glemme helt.

Vær obs på at været er kalt (3-14 grader). Det innebærer at det er kaldt, men også at det ikke er snø annet enn i høyden. Så om du ønsker å se svalbard med midtnattsol, isbjørn, snøscooter og da snø kombinert vil jeg nok heller anbefale april/mai. Det er selvfølgelig noe som er litt lenge til, men om du har anledning til å reise på den tiden av året (hvilket vi ikke hadde) tror jeg opplevelsen kan bli langt mer morsom.

Mye info finner du ellers på www.sysselmannen.no.

Vel det er det jeg kommer på nå. Har du spørsmål om noe jeg ikke dekket (ikke fly, det aner jeg ingen ting om), så bare fyr løs, skal greie å skaffe svar på det meste av spørsmål om svalbard du kan komme på.

Endret av dogcow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært på Svalbard to ganger, og man skal ikke se bort ifra at det blir flere turer opp dit. Jeg lo litt da du spurte om kollektivtransporten, men som dogcow sa har du sikkert bare ikke helt fått med deg hvor liten bebyggelsen egentlig er.

Begge gangene jeg var der var for å besøke familie, så 100% turist var jeg vel ikke. Jeg var blant annet med Sysselmannen på redningsøvelse, samt slike ting som jeg ikke vet om hvem som helst kan være med på.

Min personlige mening er at du bør være der i minimum en uke. Det er mer enn nok av aktiviteter å delta i, hvis du liker å utforske huler og grotter, guidede turer inn i kullgruver så lave at du ikke kan stå, snøscooterkjøring på endeløse sletter (såfremt det er nok snø), nærkontakt med alskens ville dyr og koselige utekvelder.

Ellers sa vel fyren over meg det meste, så jeg runder av med noen bilder, tatt høsten 2006:

IMG_2997.jpg

IMG_3003.jpg

IMG_3033.jpg

IMG_3155.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var der i mai i fjor og det er vel den beste sesongen, det er enda sne slik at man kan kjøre snescooter og det er midnattssol. Fikk meg en skikkelig safari med besøk i Barentsburg.

Bodde på Spitsbergen Guesthouse som var et greit, men nøkternt sted en passe gangtur ovenfor resten av bebyggelsen

http://www.spitsbergentravel.no/goxpage00000042.html

Ellers bestod kollektivtrafikken av en veteranbuss fra flypasssen og rundt til overnattiggsstedene i Longyearbyen.

Prisene var litt rare pga. avstand til Norge og skattefritak. 1 liter melk kostet fx. 30 kr, mens andre drikker var langt billigere enn på fastlandet.

Ellers var folk hyggelige der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...