Dr. Brodsky Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) Jeg reiser snart på bilferie, og skal selvfølgelig ha med meg kamera. Uten å gå for mye i detaljer skal jeg kjøre Norge på langs og ta turen hjem igjen gjennom Sverige. Det er jeg interessert i er hva du ville prioritert av utstyr. Har stort sett ubegrenset plass til fotoutstyr i bilen (hvis vi ikke tenker på å dra meg seg et studio). Selv sitter jeg nå å pakker fotobagen, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal ha med. Syns ofte at for mye utstyr er begrensende, og tenkte derfor å holde objektivantallet litt nede. Foreløpig har jeg tatt med kamera (Nikon D60), Tamron 90 makro, Af-s 12-24, stativ og en laptop. Siden jeg har laptop og mulighet for å lade batteri ganske ofte har jeg ikke tatt med ekstra batteri eller minnekort. Det jeg gjerne vil ha svar på her er hva dere ville tatt med av deres utstyr, kun fordi jeg er nyskjerrig. Jeg vil gjerne også ha tips om hva dere føler jeg mangler i min liste. Begrunnede svar er alltid å foretrekke. Edit: Merker at det kanskje var en tabbe av meg å ikke liste opp hva jeg har av utstyr. Nikon D60 Nikon 12-24 Sigma 30 - med polariseringsfilter Nikon 50 f/1,4 Lensbaby 3g Tamron 90 Nikon 55-200 VR SB-600 med ttl kabel Et par minnekort Endret 4. juli 2009 av SKT Lenke til kommentar
Inc Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) En vidvinkel, en normal zoom hvis du har det. I mitt tilfelle ville det blitt 70-200 og 17-35 + 50mm for lite lys oppgaver. 1 Blits i tilfelle og nok minnekort + lader. Annet som er standard i sekken er renseutstyr, deksler og visitkort Jeg hadde nok ikke tatt med meg det grommeste men heller satset på lettvekt og kompakt, det holder i lange baner. Endret 4. juli 2009 av Inc Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Selv om du har lett tilgang til strøm, så anbefaler jeg deg å ta med ekstra batteri og minnekort. Det kan fort bli morsomme aktiviter på kvelden som gjør at du glemmer å lade batteri osv. Jeg savner en normal-zoom i listen din (eller står den allerede på huset?). Normal-zoomen er det objektivet jeg bruker mest når jeg er på tur. Det er heller ikke en tele i listen din; det er jeg ikke så bekymret for da du kommer et godt stykke med 90mm-en. Tom Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) Med utgangspunkt i egne objektiver ville jeg tatt med følgende: - Normalzoom (24-70mm f/2.8) - Telezoom (70-200mm f/2.8) - Vidvinkelzoom (14-24 f/2.8) (droppet ved dårlig plass) - Macro (105mm eller 60mm) - Lyssterk (50mm f/1.4) normalobjektiv (50mm eller tilsvarende for cropsensor) - Ekstra batteri (uansett hva du tror, lading er ikke alternativ om du trenger batteri NÅ) - En blits (SB-800) samt ekstra batteri til blits (AA) - Nok plass på minnekort (laptop kan brukes for å dumpe bilder hver kveld) - Stativ (tripod) - Liten sekk for å ta med kamerahus og 1-2 objektiv eventuelt blits Update: - Microfiber klut for objektiv - Microfiber klut for å renske kamerahus - Lader til kamerabatteri + AA (aller helst kabel for å lade i bil) - Gråkort (hvitbalanse) - Blåsebelg (for å blåse av front/bakelement til objektivene + sensor) - Minnekortleser om ikke det er integrert i laptop + kabel Endret 4. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) Jeg skulle gjerne hatt med meg en skikkelig tele, men det har jeg rett og slett ikke. Har kun 55-200 VR, og den syns jeg blir for kort til at det er verdt å dra den med. Normalzoom har jeg ikke, men har Sigma 30 og af-s 50 og tror egentlig jeg skal klare meg uten de. Blits har jeg egentlig glemt litt, men har en SB-600 med kabel. Mulig den blir med. Endret 4. juli 2009 av SKT Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) Jeg skulle gjerne hatt med meg en skikkelig tele, men det har jeg rett og slett ikke. Har kun 55-200 VR, og den syns jeg blir for kort til at det er verdt å dra den med. Er ikke uenig i det. Normalzoom har jeg ikke, men har Sigma 30 og af-s 50 og tror egentlig jeg skal klare meg uten de. Tror nok at 30mm-en kan være smart å ha med. Om ikke noe annet, på grunn av f/1.4. Jeg hadde prioritert den fremfor blits. Tom Endret 4. juli 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) Hadde jeg kun hatt mulighet til å ta med 1 objektiv ville jeg uten å blunke tatt 24-70mm f/2.8 Endret 4. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Ser ikke helt problemet når du har så god plass i bilen. Eller vil du spare drivstoff ved å droppe minnekort o.l.? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Ser ikke helt problemet når du har så god plass i bilen. Eller vil du spare drivstoff ved å droppe minnekort o.l.? Kanskje trådstarterens bedre halvdel har med seg sytten kofferter Jeg ville ikke dratt på en ferie uten en eller annen form for tele og vidvinkel.en normalzoom og et lyssterk fastobjektiv er heller ikke og forakte. På en annen side så tar ikke det du har av utstyr mer plass enn en 2 6pack med øl,og øl får du kjøpt over hele landet også i Sverige,selv om du der må innom systembolaget får å få nok % Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Er ikke plass i bilen som er saken her, og min bedre halvdel har hittil klart seg med en bag. Vi får se om hun finner frem mer i morgen når vi reiser. Det som gjør at jeg ikke føler behovet for å dra med meg så mye er at vi skal på en del turer (både til fots og med båt), så da blir det ikke til at jeg får med meg alt uansett. I tillegg er det viktigere for meg å ha noe enkelt å ta de bildene jeg interesserer meg for enn å være forberedt til en hver situasjon. Tråden var mest ment til å få en diskusjon hvordan dere prioriterte (og det er det jo blitt), selv om jeg også spurte hva jeg burde ha med. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Tråden var mest ment til å få en diskusjon hvordan dere prioriterte (og det er det jo blitt), selv om jeg også spurte hva jeg burde ha med. Og begge deler er en god ide. Jeg må si at jeg litt overrasket at du ikke har en god normal-zoom, ettersom du har en god samling ellers. Min erfaring er at så lenge du har en god normal-zoom, så trenger du egentlig ikke noe annet. Men det har nok mye med hvordan en tar bilder. Tom Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Min førsteprioritet ved feriefotografering er 18-200 VR, det dekker 98% av alt jeg tar bilder av på ferier. I tillegg tar jeg med en lyssterk fast, f.eks 35 f/2 eller 50 f/1,4, i tillegg til en blits, f.eks SB-400 (genial ferieblits) eller en SB-600. Dette sammen med noe annet rask, passer perfekt i min Lowepro Nova 2. Stativ kan også bli med hvis det er bilferie. Nå som jeg i år også har et FX-kamera, som selvsagt må få være med på ferie, vil det gjøre prioriteringene litt mer utfordrende... Endret 5. juli 2009 av Thunderhead Lenke til kommentar
swahili Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Siden du tross alt har ubegrenset plass ville jeg tatt med alt. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Selv ville jeg tatt med bare D80+30/1.4. Hadde faktisk gått så langt at jeg ville droppet laderen. Meget begrenset utstyr er befriende, da må man tenke seg om før man knipser i vei, og det kan være like greit såfremt man ikke er på en ren fototur. Lenke til kommentar
boos Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Det er mye flott natur i Norge. Jeg ville tatt med et stativ. boos Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Minnekort og batteri. Det er så smått at jeg nok ville tatt det med uansett. (Jeg selv har uansett med meg et ekstra 4GB kort i lommeboka til enhver tid. De gangene jeg har stresset og tatt med kameraet mens kortet ligger igjen i kortleseren så har det reddet meg.) Ellers ser jeg at du skriver at på fotturer og båtturer så må du la noe utstyr ligge igjen om du tar med for mye. Da ville jeg ikke tatt med for mye. Liker ikke å legge slikt igjen i bilen selv, iallefall ikke når bilen står alene på litt øde områder. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Jeg pleier å dra på tre objektiver; 18-55, 55-300 og 50/1.4. De to første er ikke spesielt lyssterke, men det er den siste. Da har jeg dekket det meste uten å bære meg skakk. I tillegg har jeg av og til med meg et veldig lett stativ, mest fordi jeg da må bruke mer tid på å komponere bildet. Skjønner greia med å ikke skulle ha for mye å velge i når en skal ut på mindre utflukter, men en holder til minnekort tar knapt plass – og selv om jeg sjelden går tom hender det minnekortet står igjen ved PCen. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hvis vi begrenser det til 3 objektiver. 12-24mm 30mm f1.4 55-200mm ekstra batteri et par ekstra minnekort Dersom du digger makrofoto bytter du ut telezoomen med 90mm. Med 30mm f1.4 på lur vil du mest sannsynlig ikke ha særlig behov for blitsen, annet enn til innfyllingslys. I slike tilfeller vil nok den integrerte blitsen fungere tålig bra. Jeg hadde uten tvil tatt med meg alt utstyret mitt i en sekk, og i tillegg tatt med en mindre skulderbag med plass til kamera og påsatt objektiv pluss et eventuelt ekstra objektiv. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg har nå kommet meg et stykke på vei. Tok med 12-24, 50 og 90, hittil har jeg faktisk kun brukt 12-24. Har ennå ikke savnet noe. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) En liten smakebit fra Nord-Norge. Ble over 100 bilder i dag, så dette er bare litt tilfeldige bilder fra de jeg har fått gått i gjennom. Edit: Ser ut som om bildene mistet den siste "poppen" i fargene da jeg lastet de opp...til tross for at alt skal være gjort i sRGB. Får se hva jeg får fikset når jeg kommer meg hjem igjen. Endret 9. juli 2009 av SKT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå