Gå til innhold

[Løst]Ubuntu, ATI-catalyst, feil skjermoppløsning? Sliter, sliter

Anbefalte innlegg

jeg er NOOB.

Nyeste Ubuntu. Fikk til en hel haug med ting. Satte på plass java så det funket i Firefox. Forsøkte å tvinge Firefox 3.5 på systemet gjennom pakkebrønnene. Men, nei den sier likefullt versjon 3.x.11. Det der er jo en bagatell, som sikkert blir servert automatisk i Update manager før eller siden.

Knotet med java, og tok det via webinstallasjon til slutt. Men underveis, fant jeg på å installere KDE-avhengige Penguin filbehandler (var det det den het montro?), som hadde 4 stjerners anbefaling. Forsøkte både via terminal og via filbehandleren å opprette en java-folder i /usr. Men det hadde jeg ikke rettigheter til. Så fant jeg på å skrive sudo Penguin i terminal. Da åpnet jeg filbehandleren og nå kunne jeg glatt lage java-folderen. Må visst skrive mye sudo som denne type bruker, og root eksisterer jo ikke førebels (og må lages om du ønsker en sånn superbruker), det gadd jeg ikke.

Forsøkte AWN, men fikk compositing mangel med noe compiz (-fusion), melding.

Forsøkte forsåvidt å plasser compiz ting jeg manglet på systemet, uten å vite om det egentlig behøvdes her. Fikk ihvertfall sett at jeg kan sette på mange effekter og ting i compiz, men til og med den klager på at at enten driveren ikke er der, eller at den er configurert feil.

Forsøkte derfor Gnome Go, men fikk samme compositing problem. Noe med skjermkort-driver eller noe sånn. Men hver gang jeg forsøker ATI X.org driver, og/eller ATI catalyst så blir skjermbilde helt grøt etter en omstart. Lasted ned en driver direkte fra ATI som skulle dekke ATI Radeon HD 4350 som er installert. I den, eller var det ett annet sted, så så jeg at en kunne aticonfig. Så når jeg skrev aticonfig --"noe jeg ikke husker", så prompet den ut ATI Radeon HD 4350 på en eller annen nullplassering (tror jeg).

den der aticonfig var ikke enkel å forstå, så jeg ga opp, selv om det står en haug med parametere. For hvordan skal jeg vite hva en perfekt autoconfig-kommando-fullspekket-med-akkurat-de-riktige-parametre-for-mitt-4350-GPU-og-min-monitor-og-de-greiene-der--SØREN!! er.

Men aticonfig kunne kun kjøres før reboot'en. Kjenner jeg blir litt nummen etter å slitt med problemet i noen timer.

Nå står jeg enten med valget å reinstallere for å bli kvitt ATI catalyst, eller å få omjustert instillingene for driveren, erstatte driveren, eller hva som måtte være nødvendig. Men det er ikke så enkelt.

Har kjørt i safe-mode og forsøkt "rensk opp i grafikk-løsningen", og det uten hell.

Har boot'et fra installasjons-CD, men finner ikke noe fornuftig rydd opp, og selv å starte en reinstallasjon, får ikke CD-installeren til å oppdage at det finnes en installasjon fra før som en kan lappe og fikse på. Jeg vet ikke hvorvidt det er jeg som ikke ser valget fra installasjons-CD, eller om det faktisk ikke går an å bruke den til noe.

Hva skal jeg gjøre nå? Står helt "naken".

EDIT: tar ett ørlite forbehold, om at jeg som noob også kan ha misforstått noen detaljer her, men håper ikke det er for store misforståelser. Føler meg ikke på trygg grunn på skjermkort-ting, compositing og greier.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre er du rimelig avhengig av at Catalyst som pakkes for ubuntu funker pent med ditt kort. Du aktiverer driveren i Hardware drivers manager, som du finner under Administration. Å installere den på egen hånd manuelt er knot.

Samme gjelder Firefox. Søk etter om noen har laget en deb-fil til den, så kan du prøve den, da kan du også enkelt rulle tilbake om noe ikke funker. Det er ingen som installerer manuelt i windows heller.

Du vil få compositing og alt det der ut av boksen for ditt kort i neste ubuntu hvis vi er heldige, i mellomtiden er det catalyst som gjelder, med alle ulempene du nå opplever at lukket kode forårsaker i linux.

ref. http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=NzM2Mw

Hvis du ikke får skrive til en mappe uten å bruke sudo, så er sjansen stor for at du ikke bør skrive til mappen. Legg ting i din hjemmekatalog istedet, ikke fuck opp systemmapper. og igjen, unngå manuell installasjon, enten det gjelder ATI-driver eller java, med mindre du har lyst til å bli en Arch-masochist.

EDIT: Fant pakkebrønn for Firefox 3.5 for deg: http://webupd8.blogspot.com/2009/06/firefo...sitory-deb.html

Endret av Del
Lenke til kommentar

Alternativ 1 som jeg benyttet:

ATI-driveren Catalyst ble lagt inn gjennom enten var det Add/Remove, eller så var det den pakkebrønnsaken (er disse nesten det samme forresten)? Den pakkebrønnsaken lå langt til høyre i hovedmenyen (vannrett meny), og det er 2 vesentlige menyvalg i en av de loddrette menyene langt til høyre, og jeg valgte den derfra (noe systemgreier, husker ikke navn).

Resultat ved å gjøre alternativ 1:

Ble grøt ved reboot.

Alternativ 2 som er ubenyttet:

Jeg så det var en binærfil som kaltes .run som en kunne laste ned direkte fra AMD/ATI. Men det blir litt teknisk for meg å installere noe sånn. Har aldri brukt .run filer (noe av forklaringen), og det kan være ekstra ting en må gjøre som jeg ikke har lært.

Går det an å fikse vekk den Catalyst pakken som ikke gir meg annet enn grøt? Hvordan kan man i Linux få til dette når en ikke får tilgang på grunn av grøten, ja jeg er jo ett menneske uten RS-232 kontakt eller noe annet snacks!? Får jo ikke sett desktop, når den har boot'et seg langt inn i "Ubuntu-land".

Skal jeg reinstallere? Er på nippet nå til å gjøre det. Og skal jeg gå for Alternativ 2, som gjerne resulterer i det samme, med påfølgende reinstall? Jeg vet jo ikke om Alternativ 2 vil gi grøt, så det er sagt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Re-installering er neppe noe poeng. Catalyst må installeres via Hardware Drivers Manager som du finner i System->Administration. Lukkede proprietære skjermkort drivere er avhengig av flere pakker og diverse systemoppsett, så det er ikke tilstrekkelig å installere en av pakkene. Så får vi trøste oss med at dette forhåpentligvis er en sagablott for ATI allerede ved neste ubuntu.

Dersom du nå har satt opp systemet med en driver som ikke funker, og ikke får noe grafisk desktop, men bare kommandolinje a.k.a. DOS, så kan du rulle tilbake til åpen driver slik at du får satt opp Catalyst skikkelig. Fra kommandolinja:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Lenke til kommentar

Går det an å få til gjennom safe-mode booting? Altså å få en terminal hvor en kan skrive kommandoen.

Fordi det blir grøt med den normal boot. Det kan være en viktig ting å lære seg hvordan en får opp terminal i slike situasjoner.

Takk så mye for tipset om neste Ubuntu-versjon. Den skal garantert erstatte den nåværende på det rette tidspunktet lenger fram. Høres jo lovende ut slik du beskriver ting i den versjonen.

Så jeg bør holde fingrene unna å optimalisere med proprietære drivere inntil den dagen neste Ubuntu er klar?

PS: hadde ikke tålmodighet, så ting er reinstallert med den funksjonsamputerte skjermdriveren som installeres som standard. Reinstallasjon tar jo ikke så forferdelig lang tid i grunn. Må bare innom Windows 7 for å slette Ubuntu partisjonene først.

Om partisjonene:

En har fire valg å partisjonere på under installasjon. Det øverste valge med delt installasjon er det beste og enkleste. Men det er jo ikke helt plankekjøring. Skulle ønske det var ett tilsvarende valg som kun lot Windows 7 partisjonen stå uforandret. Den skal jo på død og liv forandre størrelsen på den.

Går det an å treffe "sweet-point" og få til å velge riktig antall Gigabyte, slik at Windows 7 praktisk talt forblir uendrett, gjennom å skyve på partisjonsstørrelsen (ved første valget delt OS installasjon) ?

Her synes jeg Ubuntu-gutta (og jentene) kunne gjort ting ennå mer intuitivt for den som installerer.

Lenke til kommentar

Ctrl+Alt+F1 gir terminal

Du kan krympe windows partisjonen akkurat så mye du ønsker ved installasjon, for så å opprette en ext3 eller ext4 partisjon på plassen som blir ledig. Du kan enkelt gjøre dette når du installerer, etterpå er det verre. Du trenger ikke endre størrelse på win-partisjonen, og du kan slette evt. overskrive gamle ubuntupartisjoner. Dette er gjort svært enkelt i installeren til ubuntu.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Kommandoen du nevner skal testes. Kjører en dette når en får grøt som skjermbilde, eller noe tidligere i boot-stadiet, eller eventuellt i safe-mode?

Valg 1 gir deg ikke mulighet til å velge Ext 4 slik jeg har oppfattet det. Det måtte noen mer avanserte valg lenger nede i menyen for partisjonering for å få til det.

Men i Valg 1 så "default'er" den til å øke partisjonen med maks. Da sitter en igjen med kanskje en stakkarslige 2 Gigabyte til sin Ubuntu-installasjon. Så en må skyve partisjonen mindre. Spørsmålet var om en kan treffe ett "sweet-point", der Windows partisjonen forblir urørt.

Dette får en bekreftet eller avkreftet om du vil, - ved neste Windows boot. Windows reagerer på partisjoneringen ved å ønske å kjøre CHKDSK, men jeg er usikker på om Windows ville latt være å kjøre CHKDSK om det kun var laget partisjoner på den frie plassen på disken. Fordi så mye har jeg ikke fått testet Windows 7 ennå.

Jeg synes fremdeles at Ubuntu-gjengen kunne gjort Valg 1 ennå mer intuitivt, selv om en kan få til det en ønsker med de andre valgene nedenfor. Ønsket bare f.eks. en "checkbox" som hadde følgende tekst "Do you want to keep original size of First Primary partition (Where you might have an alternativ OS installed). Noe i den duren. Og at en slapp å måtte finskyve på det "håndtaket".

Endret av G
Lenke til kommentar
Kommandoen du nevner skal testes. Kjører en dette når en får grøt som skjermbilde, eller noe tidligere i boot-stadiet, eller eventuellt i safe-mode?
Du kan bruke Ctrl+Alt+F1 for å få terminal når det er grøt. Safe-mode vil antagelig også funke.
Valg 1 gir deg ikke mulighet til å velge Ext 4 slik jeg har oppfattet det. Det måtte noen mer avanserte valg lenger nede i menyen for partisjonering for å få til det.
Jeg skjønner dessverre ikke hva du mener. Jeg tror det er fornuftig å skille mellom partisjonering og formatering. Hvis ikke de automatiske valgene passer deg (som vel er use entire disk og use free space), du har da mulighet til å gjøre hva du vil med disken, blant annet opprette en ny partisjon på ledig plass uten å røre partisjonen som windows ligger på. Slik har det vært svært lenge, men om MS har lagt inn snubletråder for win7 skulle ikke forundre meg. Ext4 er støttet som rotfilsystem i Uubntu 9.04, hvis du ikke får dette valget når du skal formatere har du ikke nyeste ubuntu.
Lenke til kommentar

Ubuntu'en her er lastet ned for få dager siden.

Jeg har hatt en test-installasjon av Ext4 ved å velge de mer avanserte valgene, der hvor en må legge til / (root) markering på partisjonen.

Men valg 1 øverst, hvor en velger å sette det opp med dual-boot, er altså det jeg beskriver. Og det er ikke for å kverrulere. Ville bare si i fra hvor jeg fant tingene. Og det var ikke på Valg 1.

For meg ser det ikke ut til å være noen snubletråder med Windows 7. Heldigvis. Fikk hjelp tidligere med henvisning til hvordan en klargjorde en dual-boot her på forumet. Veldig hyggelig at folk gidder å hjelpe så mye på Linux.

Det kan jo være at det høster frukter, for jo flere fornøyde Linux-brukere jo bedre for Linux-communit'iet. Ubuntu er jo ganske bra, men litt hindre møter en jo her og der. Omtrent som i Windows, bare at i Windows har vi hatt omtrent 15 år med prøving og feiling, og da kjenner en jo windowsen bedre enn en gjør Linux.

Testet nå Ctrl+Alt+F1. Fungerer bra det. Skal prøve det ved neste "grøt", om jeg skulle få noen. Måtte skrive sudo foran shutdown. hehe. skrev: sudo shutdown -h 0

Ble så bedt om å skrive brukerens passord.

EDIT: Har nå fått nokså fin hjelp i denne tråden. Om det er noen som finner interesse å diskutere videre noen av aspektene. Vær så god. Om det er noen som finner interesse i å besvare kriker og kroker av det jeg har spurt etter. Velkommen. Men jeg har nå fått besvart de viktigste tingene jeg lurte på.

Anser tråden for å være løst, men folk må gjerne diskutere videre i den dersom de finner det nyttig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...