Kontorstol Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Hei. Pga div ryggsmerter tar jeg stort sett et par Paracet per dag. Er det noen rissiko når jeg gjør det? Er det f.eks nok til å bli immun? Lenke til kommentar
WillyWanker Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 står vel på eska. eller spør på apoteket? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 meeh, jeg vil ha svar her Da slipper jeg å gjøre noe! For se i morgen. Lenke til kommentar
Blondie_ Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Paracett er ikke i seg selv farlig, med mindre det blir dosert feil. Mange leger anbefaler 1-3 paracett daglig til lindring av ulike smerter. Det er derfor ingen stor risiko med å ta en paracett daglig, men det spørs også hvor mange mg den er. Er den f.eks ett gram, er det mye værre enn å ta en paracett på 200 mg daglig. Det som kan skje og er den hyppigste formen for bivirkning ved bruk av paracett, er innbilt smerte. Ofte skjer det at de tar paracett daglig over en lang tidsperiode, tro at de har ondt når de egentlig ikke har det og det danner igjen en ond sirkel. Men dette er ikke et problem hvis du ikke tar paracett over et veldig langt tidsrom. Så bortsett ifra det er det vel ingen stor risiko. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Det er derfor ingen stor risiko med å ta en paracett daglig, men det spørs også hvor mange mg den er. Er den f.eks ett gram, er det mye værre enn å ta en paracett på 200 mg daglig. Nå får man ikke paracet i tablettform som 200mg, er 500mg eller 1g(reseptbelagt). Når det kommer til dosering så er vel vanlig anbefalt døgndose 45 mg/kg, maks. døgndose er 60-75 mg/kg. Dvs for en 80kg person 3.6g anbefalt og 4.8 til 6g max i døgnet(felleskatalogen). Legen min har også sagt at det var ingen vits for meg å bare ta en 500mg paracet, da det rett og slett ble for lite i forhold til min kroppsvekt(ca 80kg). Når det kommer til langvarig bruk kan jeg sitere felleskatalogen: "Ved langtidsbruk (>3 måneder) av analgetika, med inntak annenhver dag eller oftere, kan hodepine utvikles eller forverres. Hodepine utløst av overforbruk av analgetika bør ikke behandles med doseøkning. I slike tilfeller bør bruken seponeres i samråd med lege." Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Nå er ikke jeg lege eller noe, men har hørt at overdose og/eller langvarig bruk av Paracet kan gi leverskader, kansje du burde bruke Ibux eller noe annet isteden? (kan godt hende dette bare er ekstremtilfeller av folk som tar alt for mange tabletter per dag). En ting jeg har hørt hjelper mot ryggsmerter er gode magemuskler og ryggmuskler, så kansje situps og pushups hjelper deg? Eventuelt bli kvitt dårlige stoler/senger, (og vekt-tap om du er overvektig). Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Jeg ville prøvd MSM (metylert organisk svovel) om jeg var deg. Det er ikke toksisk slik som paracept, siden det er det nr. 6 på listen over det du har mest av i kroppen, og de aller aller fleste har for lite av det. Dessuten er det fabelaktig til å dempe smerte. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 "immun" blir du på sikt, men vi snakker som da om flere års forbruk. Etter flere års forbruk vil en også se forhøyde skader på lever. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå