Gå til innhold

Mindre plass på harddisk ETTER formatering?:S

Anbefalte innlegg

Nå har jeg nettopp formatert PCen min og oppdaget noe jævlig random noe. Jeg har plutselig 2x 127GB harddisker. Dette høres jo nogenlunde normalt ut, problemet er bare at FØR jeg formaterte så hadde jeg 500GB (2x 250 eller 234 helt nøyaktig.). Så hvorfor i helvette har jeg plutselig over 100GB mindre plass på PCen min etter formateringen? :S

Dette er ikke første gang jeg formaterer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke hvordan det der skal hjelpe meg, når det ikke relaterer til mitt problem... Dette er første gang dette har skjedd. Og jeg har formatert flere ganger tidligere uten dette porblemet.

Hvilket operativsystem har du?

Og hvilken servicepack?

127GB-syndromet er typisk for brukere som benytter XP uten servicepack.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan det der skal hjelpe meg, når det ikke relaterer til mitt problem... Dette er første gang dette har skjedd. Og jeg har formatert flere ganger tidligere uten dette porblemet.

Hvilket operativsystem har du?

Og hvilken servicepack?

127GB-syndromet er typisk for brukere som benytter XP uten servicepack.

Professional XP, SP3... Har alltid brukt Professional : )

OT: Har fiksa det, men fortsett og diskutér :D

EDIT: Og helt ærlig så må jeg si at alt dere sa var til VELDIG lite hjelp ><

Endret av Ch1337
Lenke til kommentar
Og det er nettopp der problemet ligger. Som de andre her har forsøkt å få deg til å innse.

La du forresten inn både SP2 og SP3? :grin:

Vent så skal jeg sjekke CDen ><

Altså det står ikke noe på CDen om SP1 eller SP2... Ja jeg har lagt inn både SP1 2 og 3

Endret av Ch1337
Lenke til kommentar

Du har altså en CD som er førsteutgaven av XP. Disse CD'ene er ubrukelige når man har disker større enn 120 GB. Det er et velkjent problem at partisjonen blir 127 GB når du bruker en slik CD.

Lag deg en ny CD med SP3, det er en prosess som kalles Slipstream. Så kaster du den gamle CD'en. For hvis du bruker den igjen er det stor sjangs for at du mister data på partisjonene du lagde etter at du la inn servicepack.

http://www.windowsnetworking.com/articles_...vice-Packs.html

Når man legger inn en servicepack så legger man bare inn den nyeste. Så det var bortkastet arbeid å gå gjennom alle tre.

Lenke til kommentar
Du har altså en CD som er førsteutgaven av XP. Disse CD'ene er ubrukelige når man har disker større enn 120 GB. Det er et velkjent problem at partisjonen blir 127 GB når du bruker en slik CD.

Lag deg en ny CD med SP3, det er en prosess som kalles Slipstream. Så kaster du den gamle CD'en. For hvis du bruker den igjen er det stor sjangs for at du mister data på partisjonene du lagde etter at du la inn servicepack.

http://www.windowsnetworking.com/articles_...vice-Packs.html

Når man legger inn en servicepack så legger man bare inn den nyeste. Så det var bortkastet arbeid å gå gjennom alle tre.

Men når jeg skulle innstallere SP3 så sto det en eller anna feilmelding om at det ikke funket, så jeg innstallerte SP2 først og da funket det :S

Men en anna måte å fikse 127GB problemet på er jo Partition Magic :) Jeg har hvertfall 250GB+250GB nå :D

Og forresten... Da må jeg jo brenne CDen? Da blir jo ikke windows Genuine...

Lenke til kommentar

Det er lisensen din microsoft bryr seg om er "genuine" eller ikke, cden bryr dem seg veldig lite om.

På nyere maskiner som selges må du faktisk brenne ut din egen kopi fra image på disk, da recoverydisk ikke følger med.

Lenke til kommentar
Det er lisensen din microsoft bryr seg om er "genuine" eller ikke, cden bryr dem seg veldig lite om.

På nyere maskiner som selges må du faktisk brenne ut din egen kopi fra image på disk, da recoverydisk ikke følger med.

Åh.... Trodde det var kinda ulovlig jeg, av en eller anna grunn^^ Men hva menes med at "data kan bli slettet fra harddisken"? Det var en over som sa det(Kanskje du). Betyr det at alle filene mine blir borte? Det er jo egentlig ganske care når det er det som er meninga med hele formateringen:P

Lenke til kommentar
For hvis du bruker den igjen er det stor sjangs for at du mister data på partisjonene du lagde etter at du la inn servicepack.

Åja, jeg så etter ordet "slettet". :p

Men er det virkelig stor sjangs for å miste data om man lager partisjonen etter å ha lagt inn servicepack? Eller er det ment omvendt?

Mulig det ble dratt litt ut av sammenheng. Det hårek mener er vel at du kan miste data på partisjoner laget med servicepack, hvis du installerer windows uten servicepack.

Lenke til kommentar

Saken er jo at den CD'en ikke støtter disker over 120 GB.

Windows bruker noen tellere for lokalisere sektorer på disken, disse kan bare telle opp til et gitt nummer (28 bit). Dette nummeret ble større (48 bit) med SP1. Så man trenger servicepack for å lage partisjoner ut over 127 GB.

Når du da har en disk som inneholder et tall som er større enn det Windows uten SP1 kan håndtere så må det gå galt. F.eks kan den skrive til en sektor helt foran på disken når det var meningen å skrive langt innpå. Da forsvinner data.

Mer info: http://www.48bitlba.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...