Gå til innhold

Nitrogen avkjølt CPU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det du tenker på er Prometeia som lages av www.chip-con.com Selges hos www.studiedata.dk og skal ifølge Duckman (@ DWPG.com) snart kunne bli kjøpt i en større butikk her i Norge.

Yeah. SKulle akkurat legge ut url.. =)

Det der er kjøleren! :yes:

Lenke til kommentar
Prometeia eller hvilken som helst vapochill egentlig er det vel han mener. Men det er fremdeles ikke nesten det samme som flytende nitrogen. ;)

Jeg sa jo ikke noe om flytende nitrogen?! Men altså, det er jo slik at den der kjøleren blir kaldere enn vappoen fordi den kjøler ned luften slik at det blir nirogen? Jeg kan ikke noe om fysikk, men jeg trur ikke jeg må lære meg det for å kjøpe den der.. =) :wink:

Lenke til kommentar
Prometeia eller hvilken som helst vapochill egentlig er det vel han mener. Men det er fremdeles ikke nesten det samme som flytende nitrogen. ;)

Jeg sa jo ikke noe om flytende nitrogen?! Men altså, det er jo slik at den der kjøleren blir kaldere enn vappoen fordi den kjøler ned luften slik at det blir nirogen? Jeg kan ikke noe om fysikk, men jeg trur ikke jeg må lære meg det for å kjøpe den der.. =) :wink:

Prommy kjøler ikke ned luften.. den fungerer på nøyaktig samme måte som Vappo.. alså ikke noe Nitrogen inne i bildet.

Lenke til kommentar

Prommy kjøler ikke ned luften.. den fungerer på nøyaktig samme måte som Vappo.. alså ikke noe Nitrogen inne i bildet.

OK! Da sier vi det slik... Men:

you ask how this thing works, just look at your fridge. The boffins of yesteryear learned how to make cold temperature from heat, and this is the principle that is used here. Nitrogen is involved and we don't want to get into many details since you can find that at the chip con site. You cannot keep your carrots or your yogurt over winter inside the Prometeia since it only cools the limited space of your CPU socket.  

Lenke til kommentar

Det er vel ikke gode gamle Prometeia du snakker om ? Er det ikke det hadde jeg aldri turt å ofre en krone for å prøve det, siden ingen andre her har hørt om det og det ikke er Vappo eller Prometeia så synes jeg det lukter litt ugler i mosen.. Gi oss en link du! Tipper dette er linken ? www.chip-con.com

Lenke til kommentar

Heh... Nitrogen nå igjen?

Såvidt jeg vet bruker både Vapochill og Prometeia (og de aller fleste kjøleskap og frysere og sånt) freon som kjølemiddel. Altså er det veldig lite nitrogen med i bildet der.

(...) fordi den kjøler ned luften slik at det blir nirogen?

Det der er tull, men med en liten kjerne av sannhet. Nitrogen er en bestanddel i lufta, og utgjør 78% av atmosfæren vår. Resterende består av 21% oksygen og 1% andre gasser.

Funksjonsmåten til Vapo/Prometeia er i grove trekk som følger:

Vi starter ved kompressoren, der kjølemediet blir komprimert. Komprimeringen tilfører energi og gjør at temperaturen stiger. Denne energien blir avgitt i en kondensator (radiator), og temperaturen synker under kondenspunktet til kjølemiddelet, som går over til væske.

Denne væsken går via en strupeventil eller et såkalt kapillarrør til en evaporator, som i dette tilfellet er blokka du planter på prosessoren din. Her er det ett undertrykk (kompressoren prøver hele tiden å suge til seg mer "arbeidsmateriale") og denne trykkforandringen senker kondenspunktet til kjølemiddelet slik at dette fordamper.

Denne fordampningen krever energi, noe som blir tatt fra omgivelsene i form av varme. Kjølemiddelet blir så transportert til kompressoren og hele prosessen starter på nytt.

Lenke til kommentar
.........Det spessielt med tanke på at om du er så uheldig at du får noe på handa, kan du si Bye Bye til handa. Et lite vindkast og den er faller til bakken i 1000 biter...............

Har sett folk som har gjort det, og det skjedde ikke noe spesiellt med hendene .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...