Gå til innhold

Nitrogen avkjølt CPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må sette deg skikkelig inn i det før du prøver noe sånt, kan du det ikke ødelegger du både maskinen og muligens deg selv. De selger ikke nitrogen på webshoper eller databutikker. Tror de skal ha på legevakta , hør litt rudt hvor du kan skaffe.

Lenke til kommentar

Du må sette deg skikkelig inn i det før du prøver noe sånt, kan du det ikke ødelegger du både maskinen og muligens deg selv. De selger ikke nitrogen på webshoper eller databutikker. Tror de skal ha på legevakta , hør litt rudt hvor du kan skaffe.

Lenke til kommentar

Har sett det jeg og! Men det er jo ikke noen langvarig løsning. Nitrogen gir fra seg kulde når den omgjøres(kokes) til gass form! ca 160-170

-grader. Vet det er noen syke finske over klokkere som stresset med slike syke kjølings løsninger men kommer ikke på hva det heter! Sånn grovt fortalt så må du lage en stål kopp som ligger oppå cpuen og du fyller oppe koppen med nitrogen. Så begyner det å koke og da blir koppen og cpuen kald!

Lenke til kommentar

...men det er jo litt ubrukelig å måtte etterfylle hele tiden da.

 

Artig forsøk i benchmark-maxing kanskje, men er jo ikke egnet til daglig bruk i det hele tatt.

 

Med så ekstrem kulde kan det jo tenkes at CPU'en takker for seg også - det er vel neppe heldig å 'lynkjøle' noe som helst fra +20 til minus 100 eller noe i løpet av et par sekunder vil jeg tro. Hvem vet - kanskje den (eller hovedkortet) kan sprekke f.eks. hvis det er press/spenninger av et eller annet slag...?

Lenke til kommentar

hehe ser ikke så bra ut nei! Kommer et lag med frost over hoved kortet! Dei regner med at systemet holder i ca 30 min får noe ryker! Men er jo litt kult å se hvor mye du klarer å presse cpuen til da. Vet det var dei finske som hadde rekorden i mhz en periode :D

Lenke til kommentar

Kan jo ikke være noe lignende vipo systemet da. Får der brukes det freno gass/veske! Den er kald under trykk! Slik at det er en kompressor som bygger opp trykk og det blir kaldt. Og når cpuen varmer opp gassen så slår kompressoren inn igjen å komrimerer igjen for å holde tempen nede! Dette har ingen ting med nitrogen å gjøre! Nitrogen er for proffene :lol:

Lenke til kommentar

Pluss at man må ha en konstant påfylling av nitrogen. Og selv om det er et "vapo lignende" greie, vil alikavel den ektreme kulden i fra nitrogenet som koker spre seg tvers igjennom CPU og hovedkortet.

 

Dessuten tror jeg ikke at nitrogen er så lett å få tak i her i Norge. Det spessielt med tanke på at om du er så uheldig at du får noe på handa, kan du si Bye Bye til handa. Et lite vindkast og den er faller til bakken i 1000 biter.

 

Vi tok det berømte rose trikset i fysikken, og det var nada som skulle til før rosa pulveriserte seg!

Lenke til kommentar

Jeg husker at jeg så en test hvor de hadde kjølt en cpu med flytende nitrogen. De hadde satt en glass formet sak oppå cpuen og fylt den opp med nitrogen. Husker ikke hvordan temp de fikk, men det hele resulterte i at det ble for kaldt. Hovedkortet og cpuen frøys, de ble våte og ubrukelige.

Lenke til kommentar

Kort sagt: Det du foreslår er umulig!

Noen som er ute og sykler her, men ett par grunner for hvorfor du ikke vil gjøre dette:

 

1: flytende nitrogen holder 196 blå og fordamper med rekordfart med mindre du har en rimelig godt isolert tank. En liter forsvinner på 10-15 minutter hvis jeg ikke husker feil.

 

2: Vapochill er ett såkalt faseovergangssystem, mens resultatet her vil måtte bli en form for væskekjøling. Her har du en forklaring på hvordan prinsippet med faseovergang fungerer. Kondenseringspunktet som omtales i artikkelen ligger dessuten for nitrogen sitt vedkommende på -119 grader ved 50 bars trykk (en "huskompressor" klarer vanligvis maks 8-10 bar).

Lenke til kommentar

OMG... Det er helt det samme som vappo men bruker ikke den freno eller hva det var..

 

De selger ikke disse i norge, men i Danmark, sverige, usa, og noen plasser til..

 

koster 5, 499,- for kjøler'en, og så 499,- for kabinettet oppå.. Sitter på en annen data nå¨, men legger ut url senre i dag..

 

Til dere som sier dette ikke går: Rart de selger det da?!

 

men CPU bli ikke -190C¤, den bli -45... :o

Lenke til kommentar
Kan jo ikke være noe lignende vipo systemet da. Får der brukes det freno gass/veske! Den er kald under trykk! Slik at det er en kompressor som bygger opp trykk og det blir kaldt. Og når cpuen varmer opp gassen så slår kompressoren inn igjen å komrimerer igjen for å holde tempen nede! Dette har ingen ting med nitrogen å gjøre! Nitrogen er for proffene :lol:

 

Det er slik, men altså Nitrogen? er ikke det "Nedfryst luft" :roll: Lurer jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...