Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tips til forbedring av kjøling i Gigabyte 3D Aurora

Anbefalte innlegg

Ohai,

Før jeg starter: veit ikke om denne passer best i kabinettforumet eller kjølingsforumet, noen får flytte den om det blir feil å ha den her.

Nuvel. Til saken. Jeg er i besittelse av et Gigabyte 3D Aurora, en kasse jeg er ganske så fornøyd med. Imidlertid blir det ofte ganske varmt inni der, og siden jeg planlegger å skaffe et passivt kjølt HD4850, tror jeg at jeg trenger enda bedre luftflyt.

Det er noen bilder av kassa i for eksempel denne anmeldelsen. Som dere ser er det ganske standard opplegg, med en innsugsvifte foran og to utblåsningsvifter bak, pluss store luftehull i sidedøra.

Jeg har tatt vekk den store teite verktøykassetingen som blokkerer all luft fra inntaksvifta, og planlegger å rive løs hele diskstativet (festa med popnagler, hva er beste måte å få det løs på?). Kan heller feste diskene oppe i 5.25"-sakene, så kan jeg vibrasjonsdempe dem også. To SSD-er setter jeg i de to eksterne 3.5"-plassene når jeg får råd.

Jeg skal bytte ut standardviftene med Mist-vifter med vibrasjonsdemping (og uten lys! :D ), og jeg planlegger å skaffe en viftestyring, og her kommer spørsmålene.

1) Bør jeg sette vifter i sidedøra? Det suges luft gjennom den fordi det skapes et undertrykk i kassa grunnet dobbelt så mange utblåsningsvifter som innsugingsvifter, men kanskje det er smart å få mer trykk på det med den varmeovnen av et skjermkort jeg skal ha der?

2) Når jeg skaffer i7 en gang i ikke så vanvittig fjern framtid, intenderer jeg å få tak i en Ultra 120 til den. Bør jeg ha to vifter i push-pull, eller holder det med en pushevifte? Det er jo forsåvidt en som puller like bak der hvor kjøleren vil stå.

3) Hvilken viftestyring? Jeg liker mCubed T-Balancer bigNG, men er meget skeptisk til at den er avhengig av programvare. Selv om den gir mange tøffe justeringsmuligheter jeg digger, har jeg mye imot det faktum at den er avhengig av at man kjører Windows for at den skal fungere ordentlig.

Har noen noen tips til en avansert viftestyringsenhet som ikke er avhengig av alskens programvare? Eller må man lage det selv for å få noe sånt? :p (det er jeg klar for å gjøre, hvis noen viser meg hvordan)

4) Om jeg henger fire disker oppe i 5.25"-plassene, trenger de en inntaksvifte til å blåse på seg, eller klarer de seg fint? Jeg er redd det kan bli litt trangt der oppe.

Jeg tror det var alle spørsmålene i denne omganggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden ingen andre gjør det, skal jeg svare på noen av mine egne spørsmål.

1) Setter vifter i døra, antakeligvis to stykker. Lar viftestyringa ta kontroll over dem og sette dem på som en backup dersom skjermkortet blir for varmt.

2) Kjøleren havner så nærme uttaksviftene at jeg dropper å ha en ekstra pull-vifte.

3) Jeg bygger en viftestyring basert på Arduino. Denne styrer viftene basert på sensorer på prosessorkjølerenen, skjermkortetkjøleren, harddiskene og en som måler lufttemperaturen nær brikkesettkjøleren. Har også planer om å sette en liten LCD foran på maskina som skal vise temperaturer, viftehastigheter og status på systemet. Andre ekstrafunksjoner jeg vurderer er alarm for overoppheting og funksjonsfeil i viftene, og automatisk maskinavskruelse hvis den overopphetes.

4) Setter en vifte foran diskene, som aktiveres dersom de blir for varme.

Men jeg lurer fortsatt på hva som er den beste metoden for å få ut popnagler. Anyone?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...