Gå til innhold

Dokumentar om Ted Haggard

Anbefalte innlegg

Har sett en hel del dokumentarer i det siste, og en av dem var en om den amerikanske, evangeliske predikanten Ted Haggard ( LINK ) som ble utestengt fra sin egen menighet etter at han i media ble avslørt å ha hatt sex med en homofil prostituert og tatt metamfetamin. Han ble fordømt av de kristne (fordi han var homofil), han ble fordømt i media (fordi han var en homofil kristen) og han ble også fordømt av de homofile (fordi han var en kristen). Så han endte opp som arbeidsløs og uten noe hjem å bo i, og dokumentaren handler om livet hans etter dette, hvordan han ikke riktig kan forstå hvorfor ingen vil tilgi han eller hvorfor alle ser ut til å ville stemple han nærmest som en slags Adolf Hitler.

Personlig etter å ha sett dokumentaren, så syntes jeg det bare var trist at nesten ingen kristne ville tilgi han, han virket som en smilende person som alltid var i godt humør og selv om det nok er ulovelig med både prostitusjon og narkotika, så kunne jeg ikke helt se hvorfor man skulle fordømme han så sterkt når han tydelig viste tegn til anger og et ønske om å forbedre seg selv. En ting jeg merket meg var at han sa at han aldri hadde fortalt noen om sin homofile legning fordi ha var redd for å bli utstøtt og miste vennene sine, og det var nettop dette som skjedde. Ikke bare dette, men også værre ting.

Så det fikk meg til å tenke litt på mennesker generellt sett. At venner gjerne er trofaste når man gjør det bra i livet, men forsvinner dersom man gjør noe feil. At det ikke er mye rom for tabber hos mennesker. At mennesker gjerne er svært selvrettferdige og kanskje tråkker litt på andre for å komme høyere opp selv.

Hva mener dere?

Endret av Timeo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så nå gjennom dokumentaren, og det er ikke vanskelig å føle med Ted. Han har det ikke lett, MEN...han har lagt opp til det selv.

Jeg unner dog ingen å gå gjennom det han har gjort siden avsløringen, og dette viser hvor hardt den kan være å komme på kant med den kirken man tilhører. Har selv forlatt min tro det siste året, dog frivillig, og et kirkemiljø kan være de hardeste hjertene i verden.

Som Eric Clapton synger:

"Nobody knows you when you are down and out."

Lenke til kommentar

Ja -- Livet hans hadde vært bedre om USA hadde vært førti hakk mer sekulært.

Da jeg familien min fikk vite at fetteren vår er homofil var det ingen som reagerte.

Bokstavelig talt.

Ingen leet på et øyelokk: Fordi vi vet at homofili er naturlig og per definisjon, normalt, da vi ikke bekjenner oss til 2000 år gamle dogmer i så stor grad her i landet som i statene.

...

USA trenger sekularisering, og vi får fortsette å strebe etter det målet, helt til det blir aksept for naturlig variasjon som ikke nødvendigvis støttes av bibelen.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Nå får den godeste Ted Haggard smake sin egen bittre medisin, for det var akkurat dette han oppfordret folk til å gjøre når han sto der og fordømte homoseksuelle nord og ned som pastor... Som man reder ligger man er det et ordtak som heter og det passer fryktelig godt her. Klart det er synd på stakkaren, men jeg syntes han får som fortjent! Har flere ganger ønsket at det fantes et helvette som noen kristne hadde fortjent å komme til og her opplever han et helvette før han forsvinner herfra og det er bra!

For han kan ikke forvente seg noen nåde når han som pastor ikke visste noen nåde selv mot homoseksulle og andre som han som pastor var med på å trakassere og fordømme. Husk at fyren hadde en enorm menighet (30 millioner mennesker!) der løgner ble, og blir, gjentatt og gjentatt til de er sannheter og det er sikkert en del av tilhengerne som fremdeles tror på løgnene om homoseksuelle og responderer deretter mot ham. Så han har for en gangs skyld fått smake sin egen bittre medisin, det var dette han ønsket at alle gjorde mot homoseksuelle....

Eller enig med Andre 1983 om at USA trenger sekularisering. Ateist bevegelsen er på vei og ateister er vel oppe i omlag 20% av befolkningen i dag, men det tar tid. Det er jo den reneste heksejakten der borte på ateister der trakassering, mobbing og utfrysning er de milde formene for straff for de som går ut og sier de er ateister.... De klager på taliban og al queda men er ikke et hår bedre selv i sin streben etter å forsvare gud mot alt og alle og både lyver og unnlater å fortelle sannheten for å oppnå dette. Tror ikke du finner noen kristne som er så til de grader oppe på en pidestall som de kristne er i USA, der er det ikke mye forståelse eller nestekjærlighet for de som ikke tror akkurat som dem.... og de fleste av dem er så ignorante at jeg tviler på at de finner rompa si med kart engang...

Har sett en del episoder med The Atheist Experience og serlig mer ignorante enn noen av de kristne innringerne der er det vanskelig å bli tror jeg.. :)

Den beste er den med dusjen. Han har faktisk aldri hørt at hjernen styrer musklene våre med elektriske signaler og når han får høre det utbryter han "Men da ville vi kortsluttet da jo...!". Holdt på å le meg ihjel her jeg sitter når jeg hørte den. Den og den med han som faktisk besvarer spørsmålene sine selv,

tror jeg... :)

ar du et sammendrag av ignorante kristne mennesker som det egentlig er fryktelig synd på... Endret av RWS
Lenke til kommentar

Så man har gått bort fra å hevde at Haggard er "

"?

Det er ikke et spesielt sympatisk trekk, men jeg føler en viss skadefryd når konservative moralister blir tatt på fersken. I dette tilfellet var det ikke bare en mann, men attpåtil prostitusjon og dop med i bildet. Mangler bare at de lyttet til Marilyn Manson på full guffe eller noe. Sex, drugs and rock'n roll.

Hvis Gud finnes så må han ha sans for det ironiske.

Lenke til kommentar
Nå får den godeste Ted Haggard smake sin egen bittre medisin, for det var akkurat dette han oppfordret folk til å gjøre når han sto der og fordømte homoseksuelle nord og ned som pastor... Som man reder ligger man er det et ordtak som heter og det passer fryktelig godt her. Klart det er synd på stakkaren, men jeg syntes han får som fortjent! Har flere ganger ønsket at det fantes et helvette som noen kristne hadde fortjent å komme til og her opplever han et helvette før han forsvinner herfra og det er bra!

For han kan ikke forvente seg noen nåde når han som pastor ikke visste noen nåde selv mot homoseksulle og andre som han som pastor var med på å trakassere og fordømme. Husk at fyren hadde en enorm menighet (30 millioner mennesker!) der løgner ble, og blir, gjentatt og gjentatt til de er sannheter og det er sikkert en del av tilhengerne som fremdeles tror på løgnene om homoseksuelle og responderer deretter mot ham. Så han har for en gangs skyld fått smake sin egen bittre medisin, det var dette han ønsket at alle gjorde mot homoseksuelle....

Enig.

For alle som griper til sverd, skal falle for sverd. - Jesus

Har forståelse for skaphomoer som kanskje jatter litt med fordi de selv lever midt i en fundamentalistisk heksegryte, men Ted Haggard stod i første rekke. Derfor får han som fortjent.

Når det gjelder dette med tilgivelse, så mener jeg at rent bibelsk er det forskjell på en omvendt synder, og en som har blitt frelst og som deretter har blitt synder. For sistnevnte er det liten nåde å finne, i følge 2 Peter i alle fall:

2:20 For når noen er kommet fri fra det urene i verden og har lært vår Herre og frelser Jesus Kristus å kjenne, og de så igjen blir fanget av det urene og ligger under for det, da står det verre til med dem enn før. 21 Det ville vært bedre for dem om de aldri hadde lært å kjenne rettferdighetens vei, enn at de først kjenner den og så vender seg bort fra det hellige bud som ble overgitt dem. 22 Da er det gått med dem som det så treffende heter i ordtaket: «Hunden vender tilbake til sitt eget spy», og: «Ikke før er grisen vasket, så velter den seg i søla.»
Lenke til kommentar
Har sett en del episoder med The Atheist Experience og serlig mer ignorante enn noen av de kristne innringerne der er det vanskelig å bli tror jeg.. :)

Nja, ser ut som de har gitt opp. Nå er det jo bare apologeter som ringer inn

Lenke til kommentar

Nja, ser ut som de har gitt opp. Nå er det jo bare apologeter som ringer inn

Men mindre ignorante har de ikke blitt eller?

Syntes forøvrig at sammenligningen Ted Haggard hadde med sin egen homoseksualitet og alkohol var meget fin. Vitner om en mann som har greie på ting her i livet og som ikke er farget av egne løgner i det hele tatt.... :yes:

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Han ble fordømt av de kristne (fordi han var homofil), han ble fordømt i media (fordi han var en homofil kristen) og han ble også fordømt av de homofile (fordi han var en kristen).

Har han noen gang brukt ordet homofil om seg selv?

I dokumentaren vrir han seg unna med uttrykk som «same sex attraction»; i media:

«said, "I am guilty of sexual immorality."»

«convinced he is "completely heterosexual"»

«he doesn't consider himself gay, but rather "a heterosexual with issues."»

Personlig etter å ha sett dokumentaren, så syntes jeg det bare var trist at nesten ingen kristne ville tilgi han, han virket som en smilende person som alltid var i godt humør og selv om det nok er ulovelig med både prostitusjon og narkotika, så kunne jeg ikke helt se hvorfor man skulle fordømme han så sterkt når han tydelig viste tegn til anger og et ønske om å forbedre seg selv. En ting jeg merket meg var at han sa at han aldri hadde fortalt noen om sin homofile legning fordi ha var redd for å bli utstøtt og miste vennene sine, og det var nettop dette som skjedde. Ikke bare dette, men også værre ting.

Et

han ofte brukte
.

Han viste tegn til anger etter at han ble avslørt.

Han viste tegn til ønske om å forbedre (- helbrede, kurere?) seg selv etter at han ble avslørt.

Han har ikke vist tegn til ønske om å forbedre de homofiles posisjon i sine krester (både tidligere og nåværende) - sett bort i fra det å helbrede dem for deres umoralske legning gjennom kursing og bønn ... Samtidig som han selv var homofil - ihvertfall homoseksuell.

Dette falt tilbake på ham.

Så det fikk meg til å tenke litt på mennesker generellt sett. At venner gjerne er trofaste når man gjør det bra i livet, men forsvinner dersom man gjør noe feil. At det ikke er mye rom for tabber hos mennesker. At mennesker gjerne er svært selvrettferdige og kanskje tråkker litt på andre for å komme høyere opp selv.

Jeg ville ikke kalt disse menneskene for venner, men en flokk.

Hva mener dere?

Kristendom er anti-natur. Mennesket er natur.

Ted Haggard er selvmotsigelsen som tror på seg selv.

Dokumentaren viser tydelig hvilken posisjon homofili har i hans krester: Synd, sykdom ...

USA trenger sekularisering
Lenke til kommentar
han ble fordømt i media (fordi han var en homofil kristen) og han ble også fordømt av de homofile (fordi han var en kristen)

Nei, han ble fordømt i media fordi han var en løgnaktig hykler som brukte mange år på å rakke ned på andre homofile og ødelegge liv. Så viste det seg at alt sammen var fordi han selv var homofil og prøvde å fornekte det ved å rakke ned på andre homofile.

Personlig etter å ha sett dokumentaren, så syntes jeg det bare var trist at nesten ingen kristne ville tilgi han, han virket som en smilende person som alltid var i godt humør og selv om det nok er ulovelig med både prostitusjon og narkotika, så kunne jeg ikke helt se hvorfor man skulle fordømme han så sterkt når han tydelig viste tegn til anger og et ønske om å forbedre seg selv.

Han angrer på at han ble tatt for å knulle en mannlig prostituert. Bak smilet skjuler det seg en ond djevel som er ekstremt utspekulert, og som benytter seg av enhver anledning til å knuse homofile.

En ting jeg merket meg var at han sa at han aldri hadde fortalt noen om sin homofile legning fordi ha var redd for å bli utstøtt og miste vennene sine, og det var nettop dette som skjedde. Ikke bare dette, men også værre ting.

Han ble utstøtt av de kristne fordi de hørte på tordentalene hans mot homofile. Han var allerede utstøtt av andre før han dreit på draget, nettopp på grunn av tordentalene mot homofile.

Det idioten gjorde var jo ikke å ta avstand fra sine tidligere tordentaler mot homofile. Han fortsatte jo å hetse homofile, selv etter at han var avslørt som en selv.

Han er en manipulerende, ond drittsekk.

Lenke til kommentar
Han virker vel heller beunderingsverdig vennlig og tålmodig etter å ha blitt sammenlignet med propagandaministeren for det tredje rike..

Virker ikke til at han tok den helt, men den sammenlignelsen er vell ikke så ille tatt i betraktning all løgnen han prekte.

Lenke til kommentar
Han virker vel heller beunderingsverdig vennlig og tålmodig etter å ha blitt sammenlignet med propagandaministeren for det tredje rike..

Positiv stråmann? :p

1. Dawkins sa at arrangementet kunne minne om Nürnberg - Rikspartidagene - og at Goebbels ville vært stolt. Dette kan tolkes som et forsøk på å sette arrangementet i dårlig lys, men umulig som en sammenligning mellom personene?
  2. Haggard sa tydelig at han ikke visste hva Rikspartidagene var, så det er godt mulig han heller ikke visste hvem Goebbels var i den sammenhengen.

Lenke til kommentar
Pricks: Hvilke tordentaler var det han hadde for å rakke ned på, knuse og hetse homofile?

Søk på YouTube så finner du sikkert noe.

Bevisbyrden ligger på den som påstår, ikke på den som spør.

Da skal jeg hjelpe deg litt...

:D
Lenke til kommentar
Pricks: Hvilke tordentaler var det han hadde for å rakke ned på, knuse og hetse homofile?

Søk på YouTube så finner du sikkert noe.

Bevisbyrden ligger på den som påstår, ikke på den som spør.

Da skal jeg hjelpe deg litt...

:D

Kan ikke se hvordan noen av de videoene skaper et bilde av at Ted Haggard ønsker å " rakke ned på, knuse og hetse homofile".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...