Gå til innhold

Installerte Windows på nytt, får "liten" skjerm

Anbefalte innlegg

Har fått ett problem fra en venninne i fanget. Hun formaterte harddisken på sin bærbare "ZDS Versa Note" laptop. Etter dette ble skjermen "liten". Selve skjermbildet består bare av den midterste halvdelen av skjermen, alt annet rundt er svart. Dette gjelder både bios, oppstart, boot av windows osv... (Windows 98 er installert på nytt). Tror ikke dette er ett problem med skjermkortdrivere ettersom fenomenet oppstår før noen som helst Windows boot foregår. Har også sjekket Bios, men finner ikke noen instillinger for skjerm

Noen som har peil? Jeg skjønner ikke bæret. Finner heller ingen synlige skjermkontroller for å justere skjermen på laptopen. Vet heller ikke noe mer om laptopen eller skjermkortet enn at laptopen heter ZDS Versa Note og har 6GB harddisk og 400MHz CPU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig at bærbare maskiner har egne funksjons taster som veksler mellom å zoome eller å vise mindre bilde på 640*480 oppløsning (eller BIOS og DOS). Ved å zoome kan man se at bokstaver ikke blir så pene. Men dette skal ikke være problem i windows da man kan skifte oppløsning. Sannsyneligvis vil det være svarte kanter i 800*600 oppløsning også, kommer ann på skjermen på den mer eldre bærbaren. 1024*768 er å foretrekke på mange bærbare maskiner.

Lenke til kommentar
Jepp. Høyreklikk på skrivebordet og velg egenskaper. Trykk på settings og velg en annen skjermoppløsning (sannsynligvis 1024x768)

Dette oppstår jo før man begynner å boote windows, selv i Bios og under POST. Det kan da ikke ha noe med oppløsningen i Windows å gjøre?

Lenke til kommentar

Tenker du bruker Fn tasten i kombinasjon med en annen for å bli kvitt det problemet. Jeg opplever det samme på min Insp8200 når jeg har formatert, men da kun på Windows opplastbildet samt BIOS.

Løsningen er for min del da å benytte kombinasjonen Fn+F7

Se om ikke noen av F`tastene har et symbol som ligner på en skjerm / evnt. crt/lcd ett eller annet sånn (husker ikke i farta hva som står på min)

Lenke til kommentar
Tenker du bruker Fn tasten i kombinasjon med en annen for å bli kvitt det problemet. Jeg opplever det samme på min Insp8200 når jeg har formatert, men da kun på Windows opplastbildet samt BIOS.  

Løsningen er for min del da å benytte kombinasjonen Fn+F7

Se om ikke noen av F`tastene har et symbol som ligner på en skjerm / evnt. crt/lcd ett eller annet sånn (husker ikke i farta hva som står på min)

Takk :-) installerer Windows XP i øyeblikket, men skal prøve dette når jeg er ferdig med det. Har funnet både Fn tasten og en F tast med bilde av en laptop sett fra siden, skråstrek og en stor firkant med en liten firkant inne i den. Er det blink tror du?

Lenke til kommentar

Hvis du forandrer skjermtypen til 'skjerm for bærbar pc 1024x768' eller det som eventuelt passer skal dette være i orden. Det vil si i Windows, husker ikke hva som må til for å fikse det i oppstarten...

Lenke til kommentar
Hvis du forandrer skjermtypen til 'skjerm for bærbar pc 1024x768' eller det som eventuelt passer skal dette være i orden. Det vil si i Windows, husker ikke hva som må til for å fikse det i oppstarten...

Er i orden nå, dog kun i Windows. Bios og oppstart er fortsatt i liten skjerm, men det er da ikke så farlig :-)

Lenke til kommentar
Problemet i fanget eller venninnen i fanget ?

8)

Hehe, ja var litt klumsete forklart. Det var ikke ett problem fra ei venninne som sitter i fanget mitt, men jeg fikk problemet i fanget av ei venninne. Burde sagt : Har fått et problem i fanget fra en venninne. Beklager mine dårlige formuleringer :-D

Lenke til kommentar

Noen bærbare (min eldgamle hvertfall:)) lager kanter på lavere oppløsninger, i stedet for å strekke skjermbildet. BIOS instillinger kan bli satt via software (min igjen..), så det kan faktisk ha en sammenheng med reinstallering av OS etc.. (reinstallering av drivere/software til laptopen samtidig kanskje?

En annen løsning kan være at det alltid har vært sånn ;) Man legger vel kanskje ikke merke til at "BIOS skjerm" er liten før man får samme effekten i windows..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...