Minsc Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Halloen. Jeg har en HP Compaq 6715s laptop som har begynt å crashe veldig ofte nå. Jeg har en liten, eller ganske stor, følelse av at det er pga. temperaturen i pcen, for den ligger nemlig på mellom 90-94 grader (dette når jeg ser på film). Det er eneste harddisken som holder seg normal - 40-50 grader. Prosessoren er en AMD Turion X2. Kunne det vært noe annet? Jeg har ikke lenger noe garanti på den, og regner med at det blir dyrt å sende den inn på service. Har prøvd å åpne pc'en, men får det ikke til..noe som sitter fast som jeg ikke får løsnet. Noen som har åpnet en sånn pc før? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Se side 65,fjerne 3 skruer på undersiden,og løfte av tastatur! Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 På de fleste bærbare jeg har hatt går det an å fjerne et deksel under som åpenbarer prosessorkjøleviften. Jeg åpnet fruen sin maskin for ikke lenge siden fordi det hørtes ut som vifta var på tur å ta kvelden. Det hadde det nok også gjort snart for der var det en vegg av støv inne i kjøleribben. Det er nok der inni problemet ligger.. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 På de fleste bærbare jeg har hatt går det an å fjerne et deksel under som åpenbarer prosessorkjøleviften. Jeg åpnet fruen sin maskin for ikke lenge siden fordi det hørtes ut som vifta var på tur å ta kvelden. Det hadde det nok også gjort snart for der var det en vegg av støv inne i kjøleribben. Det er nok der inni problemet ligger.. Hvis du ser i manualen,så er kjøle vifte under tastaturet på HP Compaq 6715! Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Jeg har allerede tatt av tastaturet og tatt bort absolutt alle skruer under pcen. Det går rett og slett ikke an å åpne den.. Den sitter fast i et hjørne.. Alt det andre løsner. Jeg måtte isåfall brutt den op med makt, noe som garantert resulterer i at noe blir ødelagt. Huff! Regner med at de ikke har lagt inn en "hemmelig" skru på pcen Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Husk å være nøye med å plassere innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var plassert i feil kategori og er blitt flyttet til korrekt eller mer passende kategori. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Men det var da fælt, da : p Jaja, uansett. Jeg skjønner ikke hva jeg har tenkt på når jeg har sagt det jeg har sagt, for jeg har jo allerede vært inni maskinen. Jeg fant ikke støv, så det er nok ikke problemet. Da er det vel kjøleribbe eller noe som er løst? Eller at viften(e) ikke fungerer som de skal.. Noen enkel måte å finne ut dette på? Er det trygt å la tastaturet være av mens jeg har på pcen? For å sjekke alt inni mens den står på... Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) Sånn ser det ut inni pcen. Det er ikke mye støv på vifta, litt er det, men ikke så mye at temperaturen blir skyhøy Endret 4. juli 2009 av Minsc Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) Nei,ikke så mye på vifta,men kjøle ribbene under er sikkert full.Du skulle prøvd Trykkluft på boks.,eller en kompessor med blåse pistol(ikke full trykk),og holdt igjen vifte,så du ikke ødelegger lager på den. Skulle mene det er trygt å starte opp uten tastatur,men koble kabelen til tastaturet først! Endret 4. juli 2009 av ask99 Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Kjøleribbene under vifta? Takk for at du fant en sånn trykkluft på boks til meg - har lett ganske lenge etter det. Jeg prøvde å starte opp mens tastaturet var tatt av (kabelen sto i), det likte ikke pcen så godt Det er ingen annen måte enn trykkluft? Hvis ikke, så kjøper jeg isåfall bare det : ) Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Støvet kan også ligge i ribbene der luften skal ut. Da må du skru løs viften, løfte den ut av PCen og fjerne støvet. Du skal ikke trenge trykkluft på boks hvis du tar av viften. Viften er som regel festet med tre skruer og en kabel til hovedkortet. Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Okey, takk skal du ha. Skal skru av pcen og sjekke om jeg får det til det. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Startet viften når du skrudde på pc'en? Når du har fjernet viften(2 skruer+kabel,side 71 i manualen),og gjort alt rent,og det fremdeles ikke hjelper,så kan du prøve å bytte kjøle pasta,mellom cpu og heat sink(fjerning av heat sink side 72 og 73),Goop/pasta-guide Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Har selv en 6515b som jeg akkurat har fjernet støv i og som både ask og pondus sier så satt støvet fast i kjøleribben, og ikke i viften Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Problemet er fikset nå. Det var en 2 mm tjukk remse av tett støv som satt langs innsiden av kjøleribba - blokkerte alt luft. Det ligger allerede kjølepasta på cpu. Jeg sitter og ser på film nå.. temperaturen ligger på 50 grader.. Før ville den vært på ca. 75 grader allerede nå (har ikke hatt på så lenge). Vi får se om den fortsatt er på 50 grader om et kvarters tid. Uansett, dette funket VELDIG greit Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Hjelper som regel med litt støvtørking.. Gode gamle kjerringråd er ikke så ille av og til.. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Hallo, man må vedlikeholde det man bruker. Man venter ikke med å skifte olje på bilen til den er på randen av deadwood. I bilen blir det mindre og mindre olje som sakte men sikkert dreper motorens indre komponenter, i en laptop blir det mer og mer støv som sakte men sikkert dreper laptopens indre komponenter, GPU f.eks. Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Noen er flinke med PC, andre med bil.. Noen er ikke flinke med noen av delene og da spør man når man plages. Det må være lov. Nå vet vedkommende at støv er en uting og kommer sikkert til å være flink å vedlikeholde PCen sin fremover (antagelig bilen også). Ingen som kan noe før de lærer det. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Prosessoren er en AMD Turion X2. Oppdater BIOS og håp at ACPI støtten kommer på plass..... Min egen lider samme skjebne, ingen ACPI støtte. Dog vifta er godt plassert og den kjører ikke på "fullt" Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Jeg har rensket den stasjonære pcen min for støv hundre ganger, så jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke tenkte på å renske laptopen:p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå