Gå til innhold

Er vannkjøling verdt det?

Anbefalte innlegg

Tiden er kommet (forhåpentligvis veldig snart) for å kjøpe seg ny PC.

Komponentene er delvis utvalgt - dvs. det blir en intel basert pc med enten 3,2 GHz eller 3,0 GHz cpu. Det jeg lurer på er, er vannkjøling verdt det?

Nå tenker jeg ikke bare på pris, men også på arbeidsmengde osv.

1. Hvor mye arbeid er det å ha et vannkjølingssystem?

Jeg tenker da ikke på installasjon (det går greit, jeg er nerd), heller på det å hele tiden skulle passe på at vannivået er riktig, og passe på at det ikke oppstår forråtnelse eller noe lignende.

2. Hvordan er det å ha med på lan?

Må man tømme systemet hver gang? Bør man ta ut vannkjølingsutstyret før man frakter det rundt? Er det noen mulighet for lekasje ved frakt?

3. Er det 100% sikkert?

Som nevnt over, lekasje, erosjon og forråtnelse (forråtnelse er jo enkelt og forhindre med algedrepende middel, eller alternativt sterilisert/kokt vann), men jeg tenker på det med at det kanskje ikke er helt tett over alt. Man bruker vel selvsagt masse smøremiddel for å tette igjen overalt i tillegg til klemmer osv. Men fortsatt, er det helt trygt?

4. Er det verdt det med tanke på at man får stillegående og gode luftkjølere som koster 20-30% av prisen (Zalman Cnps7000-cu) ?

Disse er jo da billigere og enklere å ha med å gjøre - naturligvis, men kjøler ikke like godt heller.

Vel, jeg har et siste spørsmål, hvis det er noen som gidder å svare, hvis jeg skal ha meg vannkjøling, hva bør jeg kjøpe?

Jeg har lurt på Swiftech sitt sett, eller Asetek sitt sett, men kan like gjerne kjøpe alt i løse deler (selvom det ikke ser fullt så bra ut som de blå swiftech blokkene da :p ). Hvis jeg skal kjøpe løst utstyr blir det vel en eheim pumpe og en blackice radiator (vel, hvis jeg kjøper swiftech sitt sett kan det jo hende jeg bytter ut radiatoren uansett), men vet ikke hvilke kjøleblokker det er lurt å kjøpe, hvor mye slange, vanntank, osv. jeg trenger.

Noe annet, i hvilke kabinetter er det plass til en radiator med dual 120 mm vifter? Tenkte litt på å kjøpe et lian li pc75usb og mounte radiatoren i toppen med sine 2 120 mm vifter og heller få alle de andre kabinettviftene til å blåse innover i kabinettet sånn at man får en god luftgjennomstrømning.

Jaja, jeg har jo absolutt 0 peiling når det kommer til vannkjøling og kabinetter som er passende, men et bonus er det hvis det er plass til 120 mm vifter (fordi de gode radiatorene kjører på 120 mm vifter).

I tillegg til alt dette, hvis jeg skal ha vannkjøling skal jeg ha det på cpu, gpu og northbridge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde fra før en veldig stillegående maskin som var luftkjølt.

Men etter å ha sett meg rundt lenge på vannkjøling ble etter hvert fristelsen for stor.

Valgte etter hvert innovatek sine deler på grunn av at festemekanismen på slangene overgår de fleste andre løsninger som eksisterer og at selve slangene ikke er av typen hage. Har ikke så stor plass i kabinettet så ville ikke fylle det enda mer opp med vannslanger på kryss og tvers.

Greit at det finnes stillegående prosessorvifter, men så var det evt. hovedkort og skjermkort i tillegg. Finnes løsninger for dette også, men da begynner det å bli mange hundrelapper for å få det like stille som løsningen med vann.

Jeg valgte å bruke disse pengene (og mer til) på vannkjøling istedet.

Resultatet mitt er:

1. Bedre indre kabinett-temperatur så har tatt bort 2 80mm vifter her

2. Enda stillere kabinett (kaldere kabinett-temp gir tregere rotasjon på viftene i strømforsyningen og fått bort støy fra det nye skjermkortet.)

3. Kaldere skjermkort

4. Kommer ikke helt bort fra "kulhetesfaktoren".

5. slipper å kjøpe ny og dyr stillegående kjølevifte ved neste prosessorkjøp.

Jeg valgte en 120mm radiator på grunn av plassmangel, men har du plass kan du like godt kjøpe en til 2 120mm vifter.

Om du velger innovatek deler så er eneste stedet du trenger strips på selve pumpen. Litt gjengeteip på eheim pumpens inntak så er du helt sikret mot vannlekasje.

En nabo her kjøpte water-pro settet fra 3dfxcool, men selv med slangeklemmer fikk han vannlekasje. Han har ikke vannkjøling i dag for å si det sånn. Bilde av mitt oppsett finner du her:

www.aaseboe.com/Bilder/vann/hele.jpg

svare på spørsmålene dine og kanskje:

1. Lite arbeid. Bare sjekke en gang i blant at ting ser bra ut. Jeg åpner min maskin veldig skjeldent, for går det hull et sted merker en det raskt. Om pumpen stopper opp stiger ikke tempen så raskt så du klarer fint å avslutte maskinen.

2. Trenger ikke tømme det på lan. Bare sørg for at alle delene er skikkelig faste. Spesielt at pumpen ikke ligger å rister seg løs.

3. Jeg mener at innovatek sin løsning er sikkrere en de fleste andre, men med skikkelige slangeklemmer og nøyaktig montering funker de fleste løsninger. Har ikke lest noen poster enda der folk har fått lekasje på sitt sett, men har hendt med en som jeg kjenner.

4. SKal du bare kjøle prosessor stillegående er det nok ikke verdt det. Men når skjermkort, hovedkort og annet i tillegg begynner det å bli dyrt også for stillegående vifteløsninger. Like greit å legge pengene i vann

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for et godt og utfyllende svar :) Fristelsen for vannkjøling steg ganske kraftig etter å ha lest din post.

Jeg har jo helst lyst på et ferdig vannkjølingssett, ettersom hvis jeg kjøper det følger det med en grundig bruksanvisning osv.

Det som frister mest er Swiftech sin løsning, ikke fordi den kjøler bedre enn de andre, men fordi den er enkel å sette inn i kabinettet (pumpen skal monteres i en 5,25" bay), men jeg mistenker at den 80mm radiatoren godt kunne bli byttet ut med en 120 mm blackice extreme radiator (eller noe lignende).

Lenke til kommentar

jepp skreiv noen linjer ja

annbefaler en større radiator på det settet. jo større radiator jo stillere vifter kan du ha på.

Jeg har en 120mm radiator med en papst vifte som går på 7 volt.

Denne kjøler ned skjermkort og prosessor. Stillegående og 10 grader kaldere en med luft.

Lenke til kommentar

ok, hvis jeg kjøper swiftech settet lurte jeg ganske enkelt på å bestille 2 radiatorer i stedet for en. 2 x 80 mm radiatorer er jo ganske greit virker det som.

Er heller ikke helt sikker på hvilke andre radiatorer som passer til swiftech settet med tanke på koblinger osv, men mistenker at blackice extreme passer greit p.g.a. tykkelsen på vannslangene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...