andreas_rafdal Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Har ferie fra neste uke, men skal til legen på mandag og kommer til å bli sykemeldt da. Vil ja da ha krav på å få betalt for de timene jeg egentlig skulle ha jobbet etter turnus i ferien? Eller vil jeg ha krav på ekstra ferieuke senere med lønn? Jobber deltid. Takk for svar Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Har ferie fra neste uke, men skal til legen på mandag og kommer til å bli sykemeldt da. Vil ja da ha krav på å få betalt for de timene jeg egentlig skulle ha jobbet etter turnus i ferien? Eller vil jeg ha krav på ekstra ferieuke senere med lønn? Jobber deltid. Takk for svar I ferieloven står det bl.a. følgende: Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. Det vil vel i grunn si at du må bli sykemeldt i minimum seks virkedager, siden du ikke er sykemeldt før ferien Det er forøvrig endret i forhold til hva som kan "selges" av feriedager, så jeg tror du må belage deg på å ta ferien senere eller å overføre den til neste år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå