agvg Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Grunnen til at Telenor har 120 000+ kunder, er fordi salgs folka til telenor ringer gud og hvermann, og lover gull og grønne skoger! Det finnes nok mange Telenor ADSL kunder som kun sjekker mailen en gang i uka! Men det er jo hyggelig for telenor! Nå har vel neppe Telenor ADSL 120000 kunder men Telenor Networks har det, dette inkluderer alle som selger løsninger basert på TNN sin ADSL så som Bluecom, Tiscali, Tele2 og selvfølgelig Telenor ADSL. Lenke til kommentar
Skiboms Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Grunnen til at Telenor har 120 000+ kunder, er fordi salgs folka til telenor ringer gud og hvermann, og lover gull og grønne skoger! Det finnes nok mange Telenor ADSL kunder som kun sjekker mailen en gang i uka! Men det er jo hyggelig for telenor! Nå har vel neppe Telenor ADSL 120000 kunder men Telenor Networks har det, dette inkluderer alle som selger løsninger basert på TNN sin ADSL så som Bluecom, Tiscali, Tele2 og selvfølgelig Telenor ADSL. Telenor har 982 000 internett kunder totalt per 1.kvartal 2003 Telenor har 114 000 ADSL kunder i privatmarkedet Telenor har 7 000 ADSL kunder i Bedriftsmarkedet Kilde: http://www.telenor.no/ir/kvartrapport/1kv0...ller/analytisk/ Så det så!! Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Da er det mulig mitt budskap kom litt feil ut, jeg er er hverken arrogant, misunnelig, etc. Eneste jeg ville bare sette litt fokus på forskjellen ifra andre leverandører og Telenor. Det er liksom bare så typisk at "aldri" telenor kjører noe slags hypes.. Mulig fordi de er nettopp de de er. Og tror de IKKE trenger slike tiltak, visst man vil kalle det for det. Og jeg er heller ikke så naiv at jeg ikke tror NGT håper at mange vil bite på og oppgradere... Telenor trenger ikke å gjøre det på den måten for å kapre kunder vil eg tro, eller hva tror du selv? Telenor har jo over 121000 adsl kunder, og det er bare bra om ngt kaprer nye kunder/eller kundene de har allrede skifter abb, er jo slik de tjener pengene på. Telenor trenger NGT og tele2 og de andre adsl oppratørene, grunnen er prisen ville været mye høyere om bare telenor hadde adsl linjer Dette må du forklare for meg, mener du at telenor tjener penger på ikke å være en monopolbedrift? Det er i beste fall helt feil, min gode mann. Det er _alltid_ lønnsomt å ha monopol fremfor konkurranse! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Telenor har 982 000 internett kunder totalt per 1.kvartal 2003 Telenor har 114 000 ADSL kunder i privatmarkedet Telenor har 7 000 ADSL kunder i Bedriftsmarkedet Kilde: http://www.telenor.no/ir/kvartrapport/1kv0...ller/analytisk/ Og dette inkluderer ikke videresalg av ADSL-løsninger til de nevnte aktørene mener du? Lenke til kommentar
tek73 Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Jeg har ikke brdbånd og hvem har skyld i det, jo telenor. De vil kun bygge ut der det er "økonomisk" forsvarlig. Greit nok det, men dakan de ikke samtidig stikk kjepper i hjulene til andre som vil. Noe dere f.eks kan lese om komunens ønske om å starte internett på gvarv. Til Goebels. Det du bedriver blir flisespikkeri. En hevder at den gjennomsnittlige nedlastningsbruken er 6.5 gb du betviler at det er så høyt. Deretter henter han støtte i tall fra nextgentel(laget av Norsk Gallup) som leverer ca samme produkt som telenor og upc. Og så kommer du opp med en plansje som viser at nextgentel er mindre enn andre store leverandører og det skal underbygge din påstand om at det er tvilsomt at folk laster ned så mye (var det bredbåndsfabrikken så hadde jeg skjønt det, fordi de leverer ett annet produkt enn telenor/nextgentel). Da må et minstekrav være at du stiller opp en plausibel teori på hvorfor Nextgentel kunder skal laste ned så mye mer enn andre. Eller er det du egentlig mener at du ser det som mer sansynnlig at brukerne ligger rund 6.4 gb enn 6.5 gb i så fall trekker jeg dette innlegg med en ydmyk beklagelse. Ps : jeg kommer ikke til å svare på innlegg på dette. Lenke til kommentar
Frikk Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 er det mange som har så håpløst store problemer med telenor? har 704/128-linje og fremdeles ingen problemer (siden ADSL kom i hus 3. januar). jeg har i utgangspunktet ikke behov for større upload da jeg heller vil laste ned ting enn å måtte sende så fort som mulig til andre. takker alltid ja til raskere linje, men så lenge det er fast oppkobling og jeg ikke laster opp kontinuerlig for å ødelegge dl så er jeg fornøyd Lenke til kommentar
Battone Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Dette må du forklare for meg, mener du at telenor tjener penger på ikke å være en monopolbedrift? Det er i beste fall helt feil, min gode mann. Det er _alltid_ lønnsomt å ha monopol fremfor konkurranse! Det er ikke helt riktig da... Konkurranse gjør at en bedrift må tenke innovativt, og hele tiden forbedre seg... Monopol bedrifter har en tendens til å stagnere og ikke tenke på utgifter slik en konkurranseutsatt bedrift må gjøre... Dermed vil en bedrift i konkurranse ha bedre inntjening på sine varer, endog den ikke selger mer.... Mer fortjeneste per enhet, men også dette er en sannhet med visse modifikasjoner... Selvsagt vil en monopol bedrift være sikker, men dette vil ikke dermed si at den går med overskudd... Om du skjønner tankegangen... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Jeg har ikke brdbånd og hvem har skyld i det, jo telenor. De vil kun bygge ut der det er "økonomisk" forsvarlig. Greit nok det, men dakan de ikke samtidig stikk kjepper i hjulene til andre som vil. Noe dere f.eks kan lese om komunens ønske om å starte internett på gvarv. og på hvilken måte sørger Telenor for at NGT ikke får bygd ut? Lenke til kommentar
alexio Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 haha.. telenor vil nok ikke gjøre det... de er for dumme... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 og på hvilken måte sørger Telenor for at NGT ikke får bygd ut? Neppe noe stort problem for NGT men Telenor og Baneteles sin ideer om fiberutleie er nok en stygg hemsko for endel utbygginger. De priser fiberleien så høyt at ingen kan leie den. Det var vel på lillehammer at Telenor krevde så høy leie at det var billigere og grave ned ny kabel, det morsome med Telenor sin fiber var jo at den ikke var i bruk uansett i og med det var "overskudskabel" fra OL 94. Lenke til kommentar
Joddze Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Sitter her og lurer på en ting. Det virker som "alle" er enige om at NGT er bedre enn Telenor. Hvertfall her på forumet. Men det er noe som ikke stemmer. Telenor har 120.000 kunder, Nextgentel har 40.000. Hvorfor? Er det fordi Telenor har bygd ut flere sentraler slik at de kan tilby ADSL til flere enn NGT? Det er jo i så fall bra gjort av Telenor Eller er det rett og slett det at Nextgentels markeds og salgsavdelinger er elendige til å markedsføre produktet? Har Telenor et bedre produkt enn NGT fordi de har flere kunder? Kvantitet eller kvalitet? Hvem tror du er mest fornøyd i % med ADSL`n av Telenor og NGT sine kunder? Å si at Telenor er best fordi de har flest kunder er som å si at Nokia er best fordi de selger flest telefoner. Jeg vil si at om kundene er fornøyd eller ikke viser om produktet er godt eller ikke. Lenke til kommentar
Skiboms Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Og dette inkluderer ikke videresalg av ADSL-løsninger til de nevnte aktørene mener du? Dette er rene tall for TELENOR.. De som videreselger ADSL til andre aktører kaller seg for Jara.. http://www.jara.no En hevder at den gjennomsnittlige nedlastningsbruken er 6.5 gb du betviler at det er så høyt. Deretter henter han støtte i tall fra nextgentel(laget av Norsk Gallup) som leverer ca samme produkt som telenor og upc. Og så kommer du opp med en plansje som viser at nextgentel er mindre enn andre store leverandører og det skal underbygge din påstand om at det er tvilsomt at folk laster ned så mye (var det bredbåndsfabrikken så hadde jeg skjønt det, fordi de leverer ett annet produkt enn telenor/nextgentel). Da må et minstekrav være at du stiller opp en plausibel teori på hvorfor Nextgentel kunder skal laste ned så mye mer enn andre. Eller er det du egentlig mener at du ser det som mer sansynnlig at brukerne ligger rund 6.4 gb enn 6.5 gb i så fall trekker jeg dette innlegg med en ydmyk beklagelse. NextGentel har en kundemasse bestående av brukere som er mye på nett, og som laster ned mye! Hvorfor? De har produkter som har høy hastighet og ingen begrensning på nedlastning! For å bestille ADSL fra NGT, må du selv gjøre bestillingen! Det vil si at kunden vet hva ADSL er, og har da kunnskaper om internett og dets bruk! Telenor ringer sine kunder å spør om de skal ha ADSL! De blir da forklart hva ADSL er, og så lenge de har en datamaskin i huset(spiller ingen rolle om det er en gammel og sliten P133) Så blir de forespeilet at ADSL er tingen for dem! Telenor har altså mange (gjerne eldre) kunder som kun er på nett for å lese VG og Dagbladet, samt sjekke e-posten! Blir ikke mange Mb av det!! Telenor har selvfølgelig også noen storbrukere, men gjennomsnittlig nedlastning er nok betydelig lavere enn hva NGT har! Angående hvorfor Telenor ikke bygger ut der du bor: http://odin.dep.no/sd/norsk/publ/rapporter...v008-b-n-a.html Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Dette må du forklare for meg, mener du at telenor tjener penger på ikke å være en monopolbedrift? Det er i beste fall helt feil, min gode mann. Det er _alltid_ lønnsomt å ha monopol fremfor konkurranse! Det er ikke helt riktig da... Konkurranse gjør at en bedrift må tenke innovativt, og hele tiden forbedre seg... Monopol bedrifter har en tendens til å stagnere og ikke tenke på utgifter slik en konkurranseutsatt bedrift må gjøre... Dermed vil en bedrift i konkurranse ha bedre inntjening på sine varer, endog den ikke selger mer.... Mer fortjeneste per enhet, men også dette er en sannhet med visse modifikasjoner... Selvsagt vil en monopol bedrift være sikker, men dette vil ikke dermed si at den går med overskudd... Om du skjønner tankegangen... Nåja, la oss ta et eksempel fra læreboken: Man må anta at bedrifter er profittmaksimerende, altså størst mulig profitt. Vel og merke er dette noe annet enn inntjening. Der hvor en konkurranseutsatt bedrift må innrette seg etter alle andre bedrifters (altså markedets) pris(denne type bedrift kalles pristakere, situasjonen er det berømte markedskrysset), kan en monopolbedrift sette prisen høyere, og vil sette den slik at marginal revenue = marginal cost (grenseinntekt=grensekostnader, på godt norsk). Altså der kostnaden for å produsere en ekstra enhet er lik inntekten ved å produsere en ekstra enhet. Produseres det mer enn dette vil følgelig MC>MR, og profitten reduseres. FK-bedriften (Fri Konkurranse) kan som sagt ikke sette prisen selv, bare i tilfeller med sterk merkebetydning o.l. kan den sette en høyere pris enn markedsprisen. Det kan selvsagt diskuteres om hvorvidt Telenor er i denne situasjonen. Når det gjelder innovativiteten må du tenke på at Telenor også finnes i andre land, der de slettes ikke har monopol (nå sa jeg ikke at de hadde det i Norge), og derav må være på hugget i den teknologiske utviklingen. Nå håper jeg bare at du ikke kan mer om økonomi enn meg Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Har Telenor et bedre produkt enn NGT fordi de har flere kunder? Det kommer ann på hvem du spør. For de som bare har mulighet til å få Telenor så har Telenor et bedre produkt Kvantitet eller kvalitet? I dette tilfellet så er kvantitet viktigere. Er bedre å kunne levere et relativt greit tilbud til mange enn at noen få skal få nyte godt av et litt bedre tilbud mens resten må sitte med isdn Hvem tror du er mest fornøyd i % med ADSL`n av Telenor og NGT sine kunder? Joda og enda mer fornøyd er de som har BBF. Færre kunder, bedre tilbud. Vel og bra for de få heldige, men for Norge som helhet er det viktigere med de store. Det jeg reagerer på er at Telenor blir kritisert for å ikke være flinke nok til å bygge ut ADSL til alle. Men hvorfor holder alle kjeft om Nextgentel som ikke er noe bedre? Hvorfor klager ikke folk på de? De er jo faktisk enda dårligere når det gjelder dekning. Lenke til kommentar
Skiboms Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Nåja, la oss ta et eksempel fra læreboken: Man må anta at bedrifter er profittmaksimerende, altså størst mulig profitt. Vel og merke er dette noe annet enn inntjening. Der hvor en konkurranseutsatt bedrift må innrette seg etter alle andre bedrifters (altså markedets) pris(denne type bedrift kalles pristakere, situasjonen er det berømte markedskrysset), kan en monopolbedrift sette prisen høyere, og vil sette den slik at marginal revenue = marginal cost (grenseinntekt=grensekostnader, på godt norsk). Altså der kostnaden for å produsere en ekstra enhet er lik inntekten ved å produsere en ekstra enhet. Produseres det mer enn dette vil følgelig MC>MR, og profitten reduseres. FK-bedriften (Fri Konkurranse) kan som sagt ikke sette prisen selv, bare i tilfeller med sterk merkebetydning o.l. kan den sette en høyere pris enn markedsprisen. Det kan selvsagt diskuteres om hvorvidt Telenor er i denne situasjonen. Når det gjelder innovativiteten må du tenke på at Telenor også finnes i andre land, der de slettes ikke har monopol (nå sa jeg ikke at de hadde det i Norge), og derav må være på hugget i den teknologiske utviklingen Telenor ER en merkevare for mange! De er vel nesten den dyreste aktøren i markedet, men allikevel har de over 60% av markedet! Fri konkurranse? Nja.. Telenor har selvfølgelig en fordel av å eie infrastrukturen på nettet! Det blir også en litt kunstig form for Fri Konkurranse! Telenor er så stor iforhold til de andre aktørene, slik at de drar fordeler av å kunne bygge ut der andre ikke ser det lønnsomt! Man kan også si at Telenor har monopol på de sentralene der de er eneste aktør som har bygd ut, mens andre aktører må leie av Telenor! Enhver teknologibedrift må følge med i utviklingen! Uansett om de opererer i et monopol eller i et fritt marked! Det handler om kundens endrede behov og adferd! Muligheten til å tjene mer penger med ny og forbedret teknologi! Man kan selvfølgelig diskutere seg grønn på dette.. men dagens situasjon er godt beskrevet her! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Dette er rene tall for TELENOR.. De som videreselger ADSL til andre aktører kaller seg for Jara.. http://www.jara.no Jara er en del av Telenor så hvorfor skulle ikke de være med i denne oversiken? Telenor ADSL er vel kunde av Jara akuratt som de andre. Adm dir i Telenor Networks hevder og ha 121000 ADSL-kunder på sin løsning, han sa ingenting om at dette var Telenor ADSL-kunder. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 NextGentel har en kundemasse bestående av brukere som er mye på nett, og som laster ned mye! Hvorfor? De har produkter som har høy hastighet og ingen begrensning på nedlastning! For å bestille ADSL fra NGT, må du selv gjøre bestillingen! Det vil si at kunden vet hva ADSL er, og har da kunnskaper om internett og dets bruk! Angående hvorfor Telenor ikke bygger ut der du bor:http://odin.dep.no/sd/norsk/publ/rapporter/028021-220002/index-hov008-b-n-a.html NGT sine kunder er dyre med andre ord og ingenting man higer etter som ISP hvis man ønser god fortjeneste. Den rapporten din er datert 2000 og er antagelig like aktuell som VG fra samme dato og år. Telenor skal bygge ut 202 nye sentraler så langt i år kanskje over trehundre før 2004 og en slik satsning er det ingen andre aktører som matcher. Lenke til kommentar
theGeir Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 NextGentel har en kundemasse bestående av brukere som er mye på nett, og som laster ned mye! Hvorfor? De har produkter som har høy hastighet og ingen begrensning på nedlastning! For å bestille ADSL fra NGT, må du selv gjøre bestillingen! Det vil si at kunden vet hva ADSL er, og har da kunnskaper om internett og dets bruk! Telenor ringer sine kunder å spør om de skal ha ADSL! De blir da forklart hva ADSL er, og så lenge de har en datamaskin i huset(spiller ingen rolle om det er en gammel og sliten P133) Så blir de forespeilet at ADSL er tingen for dem! Telenor har altså mange (gjerne eldre) kunder som kun er på nett for å lese VG og Dagbladet, samt sjekke e-posten! Blir ikke mange Mb av det!! Telenor har selvfølgelig også noen storbrukere, men gjennomsnittlig nedlastning er nok betydelig lavere enn hva NGT har! Er nok mye sannhet her ja. For oss ADSL-brukere som faktisk veit hva ADSL er, og som bruker internett til mer enn å lese vg og sjekke mailen så er NGT sin ADSL rett og slett et mye bedre produkt. Telenor slipper unna med meningsløse oppkoblingsprosedyrer, nedlastningsbegrensninger, dårlig ut-hastiget o.l. rett og slett fordi flesteparten av kundene er utrolig lite bevisste på innholdet i produktet de kjøper. En del av oss driver jo med online gaming, og da er responstiden ganske viktig. europe.battle.net er blizzard sin europeiske server, og man er avhengig av lav responstid til denne servern hvis det ikke skal "lagge". Sjekk Telenor og NGT sin routing og responstid fra en vanlig adsl-kunde og fram til servern. TELENOR: Tracing route to europe.battle.net [213.248.106.204] over a maximum of 30 hops: 1 27 ms 19 ms 19 ms ti300710a080-l1.ti.telenor.net [80.212.128.0] 2 19 ms 19 ms 19 ms ti300710d050-ge6-0.ti.telenor.net [146.172.164.33] 3 29 ms 29 ms 29 ms ti300711c050-ge2-0.ti.telenor.net [146.172.214.21] 4 26 ms 29 ms 29 ms ti300001c050-pos4-2.ti.telenor.net [146.172.251.249] 5 29 ms 29 ms 26 ms ti200001c050-pos4-3.ti.telenor.net [146.172.248.78] 6 29 ms 29 ms 29 ms ti100001c050-pos9-0.ti.telenor.net [146.172.248.14] 7 28 ms 26 ms 29 ms ti100001b051-ge0-0.ti.telenor.net [146.172.248.94] 8 29 ms 29 ms 29 ms nb01b12-ge0-0.nb.telenor.net [217.70.229.65] 9 129 ms 119 ms 119 ms nb02b11-ge3-0.nb.telenor.net [217.70.228.14] 10 129 ms 119 ms 119 ms nb18b11-pos4-1.nb.telenor.net [217.70.227.102] 11 119 ms 119 ms 119 ms POS1-0.hsipaccess2.Newark1.Level3.net [64.157.185.29] 12 149 ms 149 ms 149 ms pos9-1.ipcolo2.NewYork1.Level3.net [209.244.12.185] 13 129 ms 119 ms 119 ms ae0-53.gar1.NewYork1.Level3.net [64.159.17.79] 14 149 ms 149 ms 149 ms so-4-1-0.edge1.NewYork1.Level3.net [209.244.17.78] 15 119 ms 119 ms 119 ms telia-level3-oc48.NewYork1.Level3.net [209.244.160.162] 16 119 ms 119 ms 119 ms nyk-bb1-pos1-2-0.telia.net [213.248.82.13] 17 219 ms 229 ms 219 ms kbn-bb1-pos3-0-0.telia.net [213.248.64.109] 18 209 ms 209 ms 209 ms s-bb1-pos4-0-0.telia.net [213.248.65.26] 19 209 ms 209 ms 209 ms s-hdn-i1-geth1-1.telia.net [213.248.64.86] 20 209 ms 209 ms 209 ms 213.248.106.204 Trace complete. NGT: Tracing route to europe.battle.net [213.248.106.200] over a maximum of 30 hops: 1 6 ms 3 ms 8 ms AVHOLDSSERVER [10.0.0.1] 2 <1 ms 1 ms <1 ms 217-13-12-113.dd.nextgentel.com [217.13.12.113] 3 16 ms 16 ms 16 ms 1.80-202-52.nextgentel.com [80.202.52.1] 4 16 ms 16 ms 16 ms 217-13-19-129.dd.nextgentel.com [217.13.19.129] 5 18 ms 17 ms 17 ms 217-13-1-218.dd.nextgentel.com [217.13.1.218] 6 18 ms 18 ms 23 ms 217-13-1-221.dd.nextgentel.com [217.13.1.221] 7 19 ms 18 ms 18 ms 217-13-6-194.dd.nextgentel.com [217.13.6.194] 8 19 ms 18 ms 19 ms ge0-3-0-103.ar1.OSL1.gblx.net [208.51.41.57] 9 26 ms 26 ms 26 ms pos12-0-2488M.cr1.CPH1.gblx.net [67.17.214.97] 10 41 ms 40 ms 40 ms pos10-0-2488M.cr1.FRA2.gblx.net [64.215.37.29] 11 41 ms 40 ms 40 ms so3-0-0-2488M.ar2.FRA3.gblx.net [64.215.37.174] 12 48 ms 48 ms 48 ms de-cix-1.telia.net [80.81.192.35] 13 65 ms 49 ms 48 ms 213.248.65.53 14 49 ms 49 ms 49 ms hbg-bb1-pos1-1-0.telia.net [213.248.64.214] 15 49 ms 48 ms 48 ms s-bb1-pos1-1-0.telia.net [213.248.64.77] 16 49 ms 48 ms 49 ms s-hdn-i1-geth1-1.telia.net [213.248.64.86] 17 50 ms 49 ms 50 ms 213.248.106.200 Trace complete. Her var det forskjeller ja =) Men hvorfor skulle Telenor tilstrebe å forbedre routingen sin her når kundene deres bare "surfer" og sjekker mail uansett? Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Nåja, la oss ta et eksempel fra læreboken: Man må anta at bedrifter er profittmaksimerende, altså størst mulig profitt. Vel og merke er dette noe annet enn inntjening. Der hvor en konkurranseutsatt bedrift må innrette seg etter alle andre bedrifters (altså markedets) pris(denne type bedrift kalles pristakere, situasjonen er det berømte markedskrysset), kan en monopolbedrift sette prisen høyere, og vil sette den slik at marginal revenue = marginal cost (grenseinntekt=grensekostnader, på godt norsk). Altså der kostnaden for å produsere en ekstra enhet er lik inntekten ved å produsere en ekstra enhet. Produseres det mer enn dette vil følgelig MC>MR, og profitten reduseres. FK-bedriften (Fri Konkurranse) kan som sagt ikke sette prisen selv, bare i tilfeller med sterk merkebetydning o.l. kan den sette en høyere pris enn markedsprisen. Det kan selvsagt diskuteres om hvorvidt Telenor er i denne situasjonen. Når det gjelder innovativiteten må du tenke på at Telenor også finnes i andre land, der de slettes ikke har monopol (nå sa jeg ikke at de hadde det i Norge), og derav må være på hugget i den teknologiske utviklingen Telenor ER en merkevare for mange! De er vel nesten den dyreste aktøren i markedet, men allikevel har de over 60% av markedet! Fri konkurranse? Nja.. Telenor har selvfølgelig en fordel av å eie infrastrukturen på nettet! Det blir også en litt kunstig form for Fri Konkurranse! Telenor er så stor iforhold til de andre aktørene, slik at de drar fordeler av å kunne bygge ut der andre ikke ser det lønnsomt! Man kan også si at Telenor har monopol på de sentralene der de er eneste aktør som har bygd ut, mens andre aktører må leie av Telenor! Enhver teknologibedrift må følge med i utviklingen! Uansett om de opererer i et monopol eller i et fritt marked! Det handler om kundens endrede behov og adferd! Muligheten til å tjene mer penger med ny og forbedret teknologi! Man kan selvfølgelig diskutere seg grønn på dette.. men dagens situasjon er godt beskrevet her! Poenget mitt var ikke at disse kravene ble oppfylt, men at Telenor ville tjent mer penger om de var et monopol, og at dette gjelder i utgangspunktet generelt. Når det gjelder å følge med i utviklingen må du tenke på at Telenor blir kritisert i kyndige kretser (les: hardware-forumet ) for å være svært lite progressiv, med tanke på at de hypet ISDN, og "skjulte" ADSL i _mange_ år. Det var først når det kom nye aktører (NGT, BBF, UPC og hva de nå heter) at Telenor fikk ut fingeren og begynte å tilby ADSL, hvor lenge hadde de hatt bredbånd i USA da? En monopolbedrift er selvfølgelig nødt å følge med i utviklingen, men de er ikke nødt å innføre ny teknologi på løpende bånd/med en gang den kommer! Lenke til kommentar
Skiboms Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Jara er en del av Telenor så hvorfor skulle ikke de være med i denne oversiken? Telenor ADSL er vel kunde av Jara akuratt som de andre. Adm dir i Telenor Networks hevder og ha 121000 ADSL-kunder på sin løsning, han sa ingenting om at dette var Telenor ADSL-kunder. Det står i rapporten at det er ADSL ABONNEMENTER! LES RAPPORTEN http://www.telenor.no/ir/kvartrapport/1kv0...ller/analytisk/ En operatør som leier linjer av Telenor, blir ikke registrert som abonnementer. her inngås seff en avtale om en viss sum for leie av linjer, utover det betaler man for kapasitet, og ikke per bruker! Ja, jara en del av Telenor ASA! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå