Panerai Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg har nå tenkt å kjøpe meg noe nytt utstyr, men jeg er usikker på hva jeg trenger/vil kjøpe. Jeg tar stort sett bilder av daglidagse ting, som ungen og ting som skjer i livet mitt. Jeg liker også å reise å tar en del bilder på tur. Det blir også et og annet naturbilde. Det jeg trenger hjelp til er hva jeg bør kjøpe først av utstyret nevnt under - Batterigrep -Burde jeg satse på canon sitt(1400 på jp) eller phottix sitt fra ebay (700-800) - 50mm 1,8 - Blitz - Bør jeg satse på 430, eller ta steget opp til 580 med en gang - Vidvinkel - Hadde vært knall med vidvinkel, men de blir fort dyre. - Ny normal - Tamron 17-50 f2,8 Jeg ønsker tilbakemeldinger av hva dere andre fotointeresserte mener. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg er tilhenger av originalt når det gjelder batterigrep. Har ingen god begrunnelse, kun en magefølelse. Jeg har 430 selv og synes den holder. Tamron 17-50mmf/2.8 er et trygt alternativ. Jeg har akkurat solgt min; men det er fordi jeg går over til fast optikk på 30D-en min. Vidvinkel er morsomt, men fort dyrt. Jeg har Canon's EF-S 10-22mm som er nydelig. Tom Lenke til kommentar
HUNTER1977 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Hei! Jeg er litt i samme situasjon som deg. Har også Canon EOS450D, og er på jakt etter utstyr. Har kun kit-objektivet som fulgte med kameraet. Så har jeg bestillt meg et Canon 50mm 1,8 objektiv. Er veldig spent på dette. Det er billig (ca 1000-lappen) og etter det jeg har lest, et bra objektiv optisk sett.). Det kommer vel ila neste uke. Vidvinkel. Det har jeg savnet lenge. Men sliter med å finne ut hva jeg skal kjøpe. Tamron sitt 10-24mm er billigst. Sigma sin 10-20mm er populær... eller vente på den nye Sigmaen som kommer? Den har større blender enn dagens utgave. Men så blir den noe dyrere igjen (ca 6500). Ellers har jeg halvveis bestemt meg for å kjøpe en Tamron 18-270mm som et allround-objektiv. Riktignok et stort kompromiss, men de få testene jeg har lest gir et greit inntrykk av dette objektivet. Greit å kunne slippe å bytte objektiv når man plutselig får bruk for mer tele. Alternativet er å kjøpe Canon sin 55-250mm og bruke i tillegg til kit-objektivet. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Sortert etter hva jeg ville prioritert: Ny normal: Tamron 17-50mm... Løp og kjøp. Dette er krem! Samtidig får du en liten dæsj ekstra vidvinkel. Bytt ut normalzoomen først hvis dette er objektivet du vil bruke mest (mest sannsynlig). Batterigrep: Selv kjøpte jeg Canon sitt, da dette var inne hos FotoVideo, og jeg hadde noen skattepenger som brant i lomma. Angrer ikke på det. Er særdeles fornøyd. Mulig phottix er tilnærmet like godt. Vær obs på at kameraet med batterigrep ikke vil få plass i en skulderveske av normal størrelse. Hvis du bruker denslags vil det balle på seg en ekstra utgift. Ekstremt behagelig å ha et godt (faktisk bedre) grep også vertikalt. 50mm f1.8: Skal visst være et herlig portrettobjektiv til prisen. Har veldig lyst til å ofre en tusing på dette selv, men tror jeg sparer til 85mm f1.8, da jeg har en 30mm f1.4. Endret 3. juli 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Hvor mye bedre vil dere si at Tamronen er enn Canon 18-55 IS Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Vesentlig skarpere på ca. 40-50mm og 17(/18)-25mm, samtidig som du får bedre blender over hele fjøla. For all del. Canon EF-S 18-55mm IS er i grunn et ganske godt kit-objektiv, spesielt i "mellomregisteret". Men kjør på med Tamron. Skarpt fra ende til annen, også på største blender. Endret 3. juli 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Heisann... Jeg ville drøyd ganske lenge med å kjøpe batterigrepet. Jeg har en til 350D/400D men har aldri brukt det! Har et ekstra batteri i sekken og det holder i massevis. blir i overkant av 1000 bilder av det. Evnt kan du kjøpe deg enda et batteri eller to. Når du nevner at du vil ha det med på tur, så tar batterigrepet unødvendig plass. Vil du ha bedre grep anbefaler jeg 40D (som jeg akkurat kjøpte) eller 50D;) Tar du bilder innendørs eller på forestillinger med lite lys når du tenker du vil ha 50mm'ern eller blitz? 50mm for forestillinger og blitz innendørs i stua. Fungerer knall. har det ikke selv, men har prøvd og 430ex fungerer ganske bra. hvis du føler du trenger noe kraftigere, så kan du vente litt på foto.no og finn.no så dukker det opp noe til rundt 2500-3000kr før du vet ordet av det. Vidvinkel er artige greier altså og det anbefales før mye annet. Canon sin er dyr, men du kan finne noen billige på nettet av den typen. har hørt at sigma sin 10-20 skal være i nærheten av skarpheten til canon. tamron 17-50 vet jeg ikke noe om altså EDIT: 50mm f/1.8 gir ikke helt supre bilder, men er et veldig billig alternativ til brødrene sine. gitt 50mm på 18-55-linsa så vel fastobjektivet omtrent 8 ganger raskere. Lykke til Endret 3. juli 2009 av jim_smyth Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Så som jeg forstår det er du ganske fornøyd med oppsettet du har nå,men vil ha noe nytt/mer. En ny normalzoom med blender f/2,8 gir deg en betraktelig oppgradering fra kitobjektivet du har nå,men den vil ikke gi deg noe mer en et objektiv som vil gi omtrent samme bildeutsnitt.Så er du fornøyd med brennviddene og typen fotografering det gir,er Tamron 17-50 f/2.8 det greieste kjøpet. En fast 50mm f/1.8 vil gi deg muligheten til en mer kreativ fotografering med en sylskarp dybde i bildene samtidlig som du må være mer oppmerksom på komponering av bildene. En 50mm og 430 ex tror jeg vil gi deg mest fotoglede. Har du stativ,batteri,rengjøring,bag/sekk etc. Edit:litt mer tekst. Endret 4. juli 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Såklart. En ordentlig blits er noe du bør ha. Stiller meg bak Nautica. 430EX + EF 50mm f1.8 eller Tamron 17-50mm f2.8. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) Jeg har sekk, ekstra batterier og et enkelt stativ. Jeg er forholdsvis fornøyd med det jeg har, men man ønsker seg jo alltid noe nytt. Edit: Jeg kan kanskje si at jeg skal ta noen bilder i et bryllup i sommer. Ikke de offisielle bildene, men litt bilder fra festen og litt forskjellig. Kanskje det da er noe utstyr som jeg bør satse på som kan brukes til det formålet. Klønete formulert, men regner med dere forstår Endret 4. juli 2009 av Panerai Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Der vil nok 50mm f1.8 være en drøm Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Der vil nok 50mm f1.8 være en drøm Både i kjærka og utenfor Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Heisann... Jeg ville drøyd ganske lenge med å kjøpe batterigrepet. Jeg har en til 350D/400D men har aldri brukt det! Har et ekstra batteri i sekken og det holder i massevis. blir i overkant av 1000 bilder av det. Evnt kan du kjøpe deg enda et batteri eller to. Når du nevner at du vil ha det med på tur, så tar batterigrepet unødvendig plass. Vil du ha bedre grep anbefaler jeg 40D (som jeg akkurat kjøpte) eller 50D;) For meg er dette en uunværlig del av kameraet. Har ikke tatt av vertikalgrepet siden jeg fikk det. Du får et suverent grep vertikalt og et forbedret grep horisontalt. Det at man kan ha et ekstra batteri i kommer bare som en bonus i etterkant. Om man skulle gå for for 40/50D for et bedre horisontalt grep ville jeg fortsatt anbefalt å få vertikalgrep i tillegg. Såklart, det er nå bare min mening. Forøvrig har jeg uorginalt grep og angrer ikke på det. Vel sparte penger. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Et lyssterkt fastobjektiv vil absolutt være gull verdt i bryllupet, men mange synes 50mm er litt trang til slikt bruk. Vurder 35mm f/2 og Sigma 30 f/1.4 også. Blits kommer også veldig godt med. Hvis du kjøper blits, åpner det seg også en helt ny verden av dingser å kjøpe (eller lage).. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Blits kommer også veldig godt med. Hvis du kjøper blits, åpner det seg også en helt ny verden av dingser å kjøpe (eller lage).. Hvilke dingser tenker du på da? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Selv har jeg kjøpt en (kopi av) blitskabelen og har laget en diffuser/softboks. Det finnes veldig mange varianter av diffusere, softbokser osv, dette er det mange her som vet mye mer om enn meg. Ikke det mest spennende, kanskje, men de er såpass små at selv jeg som lever på et anstrengt student-budsjett kan anskaffe nye dingser nå og da. Lenke til kommentar
HUNTER1977 Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Hvordan vil dere si at vidvinkelen på Tamron 17-50mm er i forhold til Canon 18-55mm? Stor forskjell på Tamron på 17mm og Canon på 18mm? Lenke til kommentar
HUNTER1977 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Ingen som vet?? Har fått 50mm f/1,8 objektivet nå.. og duverden så mye bedre bilder det tar enn kit-objektivet! Har bestillt meg vidvinkelzoom også.. valget falt på Tokina 11-16mm. Veldig spent på dette! Det har jo fått gode kritikker så... Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hvordan vil dere si at vidvinkelen på Tamron 17-50mm er i forhold til Canon 18-55mm? Stor forskjell på Tamron på 17mm og Canon på 18mm? I tillegg til at du får en ekstra mm, vil jeg påstå at Tamronen er skarpere. Skarpt over hele fjøla, mens 18-55mm IS er god i mellomregisteret. Skarphetn på 17mm selv ved største blender vil nok komme godt med når jeg skal fotografere hytta innvendig om et par uker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå