Arteju Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Helt reint vann er som kjent en dårlig leder. Men hvordan er det med litt grumsete, algeinfisert ferskvann i ett eller annet fiskevann. Er det urent nok til å lage kortslutning? Jeg tror ikke det. Men har aldri prøvd å kortslutte et batteri i vann, for å se hva som skal til. Hva hvis kanoen sviver rundt ,og det blir virvlet opp masse graps fra bunnen av vannet? Kan det være nok? Tror fortsatt ikke det. Men vet ikke. Noen som har noen praksis erfaring her ? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Vel, for å si det kort og brutalt.... Hvis det ikke er destillert vann du kjører rundt i med din batteridrevne kano, ville jeg nok ha tatt med med en padleåre for sikkerhets skyld! Lenke til kommentar
formann Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Med kun 12v og god avstand mellom polene kan man ikke kalle det kortslutning. Om batteriet blir liggende i timer/dager så vil det nok sakte med sikkert tappes, men får man det opp av vannet relativt raskt tror jeg ikke det er noe problem. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Testet med et 9v batteri for gøy. Var overraskende mye graps man skulle ha i vannet, før man kunne klare å kortslutte batteriet. Måtte til med salt før det ble noe resultat. og da vil jeg tro at det er tilnærmet umulig å kortslutte batteriet i færskvann. Ja det vil lade seg ut under vann. Men det gjør det også i luft, bare ikke like fort. Så det er ikke noe problem. Ingeb planer om å svive rundt jevnlig Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) Glem ikke at det er en *liten* forskjell på hvor mye amper det er i et 9-volts batteri og et 12-volts. I følge google klarer et 9-voltsbatteri å dytte ut ca 595 mAh, mens et 12v bilbatteri klarer å dytte ut 50-80 Ah. og en har jo også batterisyre å tenke på, om batteriet ikke er lukket. jeg ville i alle fall forsikra meg om at batteriet er laget for bruk i nærheten av vann før sjøsetting. Endret 4. juli 2009 av Ducktoy Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Er et helt lukket batteri, så syre skal ikke være noe problem. Og riktig nok så er det en liten forskjell mellom strømstyrken på et bilbatteri kontra et 9v. Men så er det også en Veldig stor forskjell på lengden mellom polene på batteriet. Tror det er ganske trygt å kantre jeg. Og det virker ikke som om noen har erfaring med noe annet. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 en annen ting er at batterier veier noen kilo, så jeg vil tro at sjansen for at kanoen stikker til bunns er der også. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 12V + grumsevann vil ikke gjøre annet en at man får litt krypstrøm mellom polene. Jeg testet på yrkesskolen for lenge siden 2 aluminiumsplater med 3mm mellomrom med 230V på i et vannglass. Til å begynne med var strømtrekket rundt 3-4A mens etterhvert som aluplatene blei oppløst i vannet økte strømmen og kulminerte i 12A da læreren puttet pulverkaffe i glasset. Så du har lite å frykte fra vannet. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Endelig noen aom har testet! Og svar som forventet også Og et batteri er ikke så tungt at det senker kanoen Ikke i nærheten en gang. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 tenkte mest på kombinasjonen vekt + kantring/sviver rundt = ? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Glem ikke at det er en *liten* forskjell på hvor mye amper det er i et 9-volts batteri og et 12-volts. I følge google klarer et 9-voltsbatteri å dytte ut ca 595 mAh, mens et 12v bilbatteri klarer å dytte ut 50-80 Ah. og en har jo også batterisyre å tenke på, om batteriet ikke er lukket. jeg ville i alle fall forsikra meg om at batteriet er laget for bruk i nærheten av vann før sjøsetting. Nå har strømstyrken på et batteri absolutt ingenting å si i denne sammenheng. Mengden strøm som kan komme fra batteriet avhenger av spenningen og motstanden i vannet. På 12V må du ha en motstand på 24 ohm for å få en strøm på 500mA, og da skal du ha rimelig mye salt eller annet ledende i vannet. Vanlig rent vann fra springen har normalt en motstand på flere kohm (målte over 100k med vanlige målepinner), og avstanden mellom elektrodene har veldig lite å si på lave spenninger i vann. Da vil du ha en strøm på kanskje noen få mA fra et batteri under vann. Og så lenge det da er helt tett kan det ligge der en god stund uten at det tar skade. Nettulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå