Gå til innhold

[Løst]Hjelp med fastobjektiv og makroforhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg planlegger å komme meg inn i speilreflekskameraenes fantastiske verden i løpet av sommerferien, og trenger litt hjelp til å vurdere noen objektiver med fast brennvidde :)

Litt OT så er det Canon 1000D jeg tenker på, i første omgang, ettersom jeg velger å bruke mer tid på vurderinger av objektiv. Slik jeg har oppfattet det, passer alt av EF-objektiver på 1000D's EF-S-feste (korriger meg hvis jeg tar feil).

Jeg har søkt en del etter svar på spørsmålene mine, men svarene har vært litt uklare, synes jeg. Om jeg har forstått det riktig, så vil makroforhold 1:2 si at et insekt på 1cm reflekteres inn over 2cm av sensoren i kameraet. Men her kolliderer denne teorien litt med brennvidde. Hvis vi har to 30mm-objektiver med makroforhold på henholdsvis 1:1 og 1:10,4 ( som Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM), vil da et objekt som er tatt bilde av med Sigmaen dekke et større område av bildet enn hvis bildet hadde vært tatt med makroforhold 1:1?

Forøvrig så er det disse fastobjektivene jeg vurderer, for tiden:

-Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM (EF)

-Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM (både EF og EF-S?)

-Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

-Canon EF 85mm f/1.8 USM

-Canon EF 100mm f/2 USM

Hva kan sies om disse mtp. makroforhold og slikt? Er det noe jeg bør være spesielt obs på eller styre unna?

All hjelp er velkommen! :)

Endret av Marius-ah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir vel omvendt... forhold 1:2 betyr at et objekt med lengde 1 cm på dekker 0,5 cm på sensoren. Hvis du vil at et objekt skal være like stort på sensoren som i virkeligheten må du ha et forhold på 1:1 eller bedre.

Sigma sin 30 mm vil derfor ikke gi macroeffekt i det hele tatt i mine øyne - derimot gir brennvidden et bortimot optimalt normalobjektiv. Tommelfingerregelen her er at normalobjektiv har en brennvidde tilsvarende diagonalen av sensorstørrelsen.

Se i prisguiden, de aller fleste objektiv med makromulighet har betegnelsen makro i navnet. I så måte er det vel bare 60mm du nevner som er et makroobjektiv.

For makroinsektfotografering er det vel ellers anbefalt kort tele, fra ca 90 mm og oppover. Man får da litt bedre arbeidsavstand. For objekter som ikke er lettskremte (når løp en blomst fra deg sist?) kan 60 mm være fin.

Lenke til kommentar

Takk for begge svarene!

Når jeg tenker igjennom det, så er det muligens mer logisk å lese 1:2 som "en delt på to" = 0,5. Hehe, min feil :)

Takk for den tommelfingerregelen også, alkymist. Tror det blir normalbrennvidde nå, så tar jeg heller makro når økonomien får et plutselig eksponentiellt sprang oppover, ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...