Gå til innhold

Vedlikehold av landeveisykkel


Szmekken

Anbefalte innlegg

I disse Tour De France dagene tenkte jeg det kunne være lurt å friske opp min relativt nyinnkjøpte landeveisykkel. Sykkelen er en Trek 2.3, 2009 modell, og jeg er svært fornøyd med den. Særlig langt har den ikke gått, men etter 700 KM er den distinktive nysykkel-følelsen litt borte.

 

- Mekaniske lyder fra til til annen. (Tikkelyd fra pedalene)

- Girskiftet går noe tregere på lav tråkkfrekvens.

- Bremsene tar langt nede.

 

Jeg har vasket sykkelen et par ganger og smurt opp kjedet, men noe videre sykkelvedlikehold er jeg ikke kjent med.

 

Hva er serviceintervallet for en landeveissykkel? Hva må gjøres nå for å holde den in-shape?

 

Svar mottas med stor takknemlighet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det anbefales å vaske sykkelen og smøre kjedet for hver 5. tur når det er tørt og etter hver tur det er vått. De mekaniske lydene, bremsene og girene er det lurt å få service på hvis du ikke er særlig dreven på det området (det er ikke jeg heller) ;)

Lenke til kommentar
I disse Tour De France dagene tenkte jeg det kunne være lurt å friske opp min relativt nyinnkjøpte landeveisykkel. Sykkelen er en Trek 2.3, 2009 modell, og jeg er svært fornøyd med den. Særlig langt har den ikke gått, men etter 700 KM er den distinktive nysykkel-følelsen litt borte.

 

- Mekaniske lyder fra til til annen. (Tikkelyd fra pedalene)

- Girskiftet går noe tregere på lav tråkkfrekvens.

- Bremsene tar langt nede.

 

Jeg har vasket sykkelen et par ganger og smurt opp kjedet, men noe videre sykkelvedlikehold er jeg ikke kjent med.

 

Hva er serviceintervallet for en landeveissykkel? Hva må gjøres nå for å holde den in-shape?

 

Svar mottas med stor takknemlighet :)

 

Jeg ville tatt litt olje på girvaierne ,de kan bli litt trege ved åpne løsninger. Etterjustering av gir er også noe å tenke litt på(gode videoer på youtube :thumbup: ). Fett til lager og pedaler får du kjøpt på biltema (artikkel nummer 36-696 eller 36-697 kan begge brukes)

Lenke til kommentar

Prøver også å suge til meg info om hvordan vedlikeholde en landeveissykkel.

 

Du nevner youtube-videoer ja. De er fine. Sliter med å finne videosnutter som viser hvordan man justere framgiret. Får ikke girt opp til det største tannhjulet foran, og lurer på hvordan/hvor jeg skrur for å fikse det.

 

Noen tips/linker?

Lenke til kommentar

Da var jeg ferdig med service. Sykkelen er som sagt gått 700 km, og trengte noen justeringer. Jeg har vasket og avfettet, strammet opp bremser, gir, samt skiftet en girwire som hadde slitt seg. Etter å ha oljet virker det hele i tipp topp stand. Girskiftet er lynraskt, raskere enn da sykkelen var ny :).

 

Hvis bare veiene i Oslo kan tørke snart, skal jeg ta en liten test ride.

 

Takk for svar :)

 

Til uken skal jeg sykle Oslo - Sandefjord. Om Asker - Drammen - Holmestrand - Tønsberg.

 

Noen som har erfaring fra denne turen?

Lenke til kommentar
Prøver også å suge til meg info om hvordan vedlikeholde en landeveissykkel.

 

Du nevner youtube-videoer ja. De er fine. Sliter med å finne videosnutter som viser hvordan man justere framgiret. Får ikke girt opp til det største tannhjulet foran, og lurer på hvordan/hvor jeg skrur for å fikse det.

 

Noen tips/linker?

 

 

"front derailleur adjustment" er ett fint søke ord. :tease:

 

Her er noen linker.

 

Sram tech er en fin youtube kanal for sram deler( sram.com har de fleste bruksanvisningene liggende på nett+linker til videoer).. competive cyclist på youtube har også en del "how too" videoer.

 

Shimano har noe som heter techdocs

 

Har du campagnolo gir,så mener jeg å huske at de har sine instrukser liggende under service..

 

Sånn,nå burde du finne det du leter etter.

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...