Gå til innhold

to domener mot hver sin webserver, en IP

Anbefalte innlegg

Har fått spørsmål om å sette opp to domener mot hver sin webserver, som skal stå på en IP (fra Telenor). Webserverene kommer til å stå på hver sin maskin. Noen som har noen tips til hvordan jeg gjør det?

La oss kalle domenene for www.domene1.no og www.domene2.no

Har forstått såpass at jeg må sette opp to forskjellige porter, la oss si port 80 og port 8000. Domene1 får port 80, mens domene2 får port 8000, men da må en vel skrive inn domene2.no:8000 for å komme inn på det ene domenet? Eller kan jeg forhindre det slik at man bare kan skrive inn www.domene1.no og www.domene2.no, og så komme til de respektive datamaskinene?

Alle tips tas mot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Et alternativ er og sette opp 2 websider mot en ip og server, da kan du sette opp "virutal hosts" som gjør at du kan sende de som spør etter www.domene1.no til en plass på serveren, og når du skriver www.domene2.no til dette materialet.

Altså du sender begge domene til samme server, og kjører begge nettstedene på port 80 (standard port), men om du skriver domene2.no blir du sendt til en annen plass på serveren, og kan vis den nettsiden som du måtte ønske der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...