Gå til innhold

Har problemer med Norton Ghost

Anbefalte innlegg

Får ikke til "Copy one drive to another".

Jeg prøver å kopiere fra C:\-disken til en ny og større harddisk som skal erstatte den jeg bruker nå, men får det ikke til...

Har prøvd med og uten "Copy MBR" og "Set drive active (for starting OS)".

Når jeg prøver å starte opp den nye disken, kommer det opp et vindu med bare "WindowsXP" i stedet for "Velkommen", og så skjer det ikke mer.

Bruker Norton Ghost 9, og kopierer til disk via USB.

Har også prøvd me begge diskene i PC. (SATA)

Hva er det jeg gjør galt? Overser?

Har gjort dette for et par år siden uten problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pleier bare å bruke Ghost 2003 selv, det er jo et helt annet program. Da kan det bli slike problemer hvis jeg kopierer partisjoner. Men disk til disk har alltid fungert, da kloner den hele disken.

Hvis 2003 versjonen følger med Ghost 9 så kan den være verdt å prøve.

Problemet jeg referer til kommer av problemer med disk ID i MBR og tilhørende referanse i registrert. XP starter da opp med feil drev-bokstav.

En snarvei for å fikse slikt var å finne fram gamle fdisk og bruke /MBR kommandoen, da slettes disk ID.

Lenke til kommentar

"Problemet jeg referer til kommer av problemer med disk ID i MBR og tilhørende referanse i registrert. XP starter da opp med feil drev-bokstav.

En snarvei for å fikse slikt var å finne fram gamle fdisk og bruke /MBR kommandoen, da slettes disk ID."

Du sier noe Hårek, som jeg ikke har tenkt på...? Når jeg sist prøvde med kopiering med begge diskene i PC så hadde jo disken jeg kopierte til, bokstav E. Begge diskene sto i, og jeg valgte i BIOS å starte med den kopierte disken, navnet på den. Men når jeg kopierte/overførte til disk koplet til USB tenkte/trodde jeg at disken automatisk ville få bokstaven C, siden den var alene på PC? Tar jeg feil der?

I alle fall ga du meg en AHA-opplevelse som jeg må undersøke nærmere. Tidligere, for noen år siden som nevnt, kopierte jeg fra/til disker eksternt, dvs disk jeg kopierte fra og disk jeg kopierte til, var begge tilkoplet USB og ikke involvert med PC'ens disk.

Takk skal du ha Hårek, skal prøve videre.

Tillegg:

Har prøvd å kontrollere disken med fdisk- og fixmbr-kommando, men får ikke endret stasjonsbokstav. (fra ledetekst)

Har du forslag Hårek?

Endret av skarsk
Lenke til kommentar

Hvis du har kopiert partisjon til partisjon, dvs at du selv må lage en partisjon på disken du kopierer til, så får du dette problemet hvis partisjonen blir laget i WIndows før du kopierer.

Windows vil huske at partisjonen heter E, mens alle filene du kopierer fra C tilsier at den må kjøre som C. Windows starter opp, tildeler seg bokstaven E, og alt går galt.

FIXMBR vil ikke fungere, den vet om disk ID og vil ikke ødelegge den.

Saken er at FDISK ble laget før dette feltet ble tatt i bruk, og fdisk /MBR vil da slette disk ID. Dermed vil Windows lage en ny, og da er det god sjangs for at bokstaven blir C.

Så du må enten finne en DOS floppy (bootdisk.com), eller prøve en fra UBCD.

Husk at bokstavene når du booter fra DOS/CD ikke nødvendigvis er de samme som Windows bruker.

Lenke til kommentar

Du har rett, det er ikke enkelt...

Jeg gjør følgende;

Jeg innstallerer Windows på en ny disk sammen med Ghost.

Så gjør jeg det samme som tidligere, kopierer jeg diskene eksternt, og da må jo diskene bli like.

Mitt nyinnstallerte C:\-drev som funker perfekt, blir også et C:\-drev på den andre disken.

Slik som for et par år siden...

Stor takk til deg Hårek, som lot meg forstå hva det var som gikk galt.

Lenke til kommentar

Eller hvis du bare lager partisjoner på den nye disken utenfor Windows så går det bra.

F.eks kan du boote fra Windows CD'en og gjøre det fra installasjonsprogrammet, og så avbryte før formatering.

Og så må det poengteres at disken må ikke tilkobles slik at den blir synlig for Windows før du bruker Ghost. For hvis Windows ser disken vil den legge til ID'en i registeret, og så tar du jo med deg registeret ved kopieringen.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...