Torsens Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 har en peugeot partner som har varslet at noe er feil i motorenheten gjennom lampen i dashbordet. Så etter feilsøking fant jeg ut det var lambdasonden som var gåen, men det er to stk lambdasonder så jeg vet ikke om jeg harr skiftet riktig. Mitt spørsmål er da, etter at jeg har skiftet den ,men ikke fått slettet feilmeldingen, vil den da fungere om det var den ødelagte som ble skiftet, eller må man slette feilkodene for at selv den nye skal fungere som den skal? For jeg har nemlig skiftet den ene som som regel det er feil ved men problemet er der fortsatt, må jeg ha den på verksted å slette feilen før den nye fungerer? For det er lett å finne problemet da bilen dør under nedgiring ved lav fart å dette gjør den fortsatt... Om noen skjønner hva jeg mener å har noen svar, svar meg gjerne Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Lamdasonder som er deffekt kan komme av feil andre steder i motoren så de utsettes for mye sot eller blir overopphetet, noe som betyr at det kan ligge feil i en av sensorene til motoren, eller det er feil på tennings/driftstoffsystemet. Nå vet ikke jeg hvordan du har funnet ut at en lamdasonde er deffekt, men det er kanskje uansett verdt å merke at sensoren som står bak katalysatoren er en diagnosesensor som brukes for å måle katalysatorens virkning. Å vite om det er sensoren eller katalysatoren som ikke fungerer dersom den gir feil er derfor ganske vanskelig. Lenke til kommentar
Torsens Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 ok, for jeg var på verksted med den å da kom det opp at det var lambdaen som var gåen, men han visste ikke hvilken av dem det var. Hadde den på EU kontroll idag å da var det ikke noe feil med avgassene fra bilen noe som vell utelukker katalysator problemer? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Du kan prøve å koble fra batteriet i en periode, dvs. 5-10 min. Hvis det ikke fungerer bør du få tatt en ny test. Kan f.eks være dårlig ledningsnett som gjør at en av lamdasensorene ikke fungerer i det hele tatt. Det virker jo litt rart for meg om man ikke klarer å skille mellom de to sensorene på en diagnosetest.. det fjerner jo en god del av vitsen med å ha ekstrasensoren bak katalysatoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå