lars11 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Hei, skal til og kjøpe meg ny pc, dette er komponentene jeg har valgt ut: cpu: AMD Phenom II X4 955 Black Edition HK: Asus M4A79T Deluxe Minne: Det er her jeg er usikker, nettopp fordi jeg ikke har holdt på med pc på en stund, derfor vet jeg ærlig talt ikke hva som er raskest av PC3-8500 og PC3-10666. Ser det er høyere CL verdier (timinger??) på 10666 og lavere kapasitet enn på 8500 men er det fordi det er nyere og raskere eller hva? hva vil fungere best for meg i det oppsettet jeg setter opp? Grafikk kort: Diamond Radeon HD 4890 Xoc er usikker på om jeg skal kjøpe 2 eller 4 stykk av denne fordi jeg er redd prosessoren blir en liten flaskehals når det gjelder preformance. noen som har noen meninger om dette? Kjøling blir vann kjøling men trenger hjelp til og finne noen nice kjøleblokker til 3dkortene. har aldri bygd vannkjøling før, er redd jeg plutselig kjøper noen for store blokker til at de for plass mellom 3dkortene når det gjelder prisklasse så har jeg ikke noe særlig begrensing så lenge jeg får hva jeg betaler for Setter pris på all tilbakemelding her folkens Endret 3. juli 2009 av lars11 Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Når det gjelder Hovedkort, ville jeg sett litt på; Asus Crosshair III Formula Denne er litt dyrere, men gir også mer for pengene. Her får du til eksempel med et bedre lydkort og enklere overklokkingsmuligheter. Har du planer om å kjøre 4x HD 4890 skjermkort, bør du ta en titt på; MSI 790FX-GD70 Faktum vil jeg si at MSI er de eneste med layout egnet for Quad GPU oppsett. Ved et slik oppsett, bør man også sørge får at kabinettet som benyttes har minimum 8 utvidelsesspor og helst 10 utvidelsesspor. Dessverre er det få kabinetter som har så pass med utvidelsesspor, og de jeg vet om er; Antec Nine Hundred Two (8x) > Lian Li PC-P80 (10x) > Lian Li PC-P80R (10x) > Thermaltake Spedo (8x) > Thermaltake Armor+ (10x) > Thermaltake Xaser VI (10x) Når det gjelder frykt for flaskehals fra CPU ved Quad GPU, så vil jeg langt fra tro det er tilfelle. AMD/ATI var jo først ute med Quad GPU (Nå tenker jeg ikke på 2stykk X2 skjermkort, men 4stykk enkle skjermkort) De kalte denne for "Dragon" og fungerer fint med eldre og svakerere AMD CPUer enn AMD Phenom II X4 955 Black Edition. Når det gjelder RAM, kan du ta en titt på; OCZ Platinum AMD Er usikker på hvor mye det har å si, men disse skal vist nok være spesiallaget for AM3 hovedkort. Uansett så høres det allefall bra ut og OCZ lager svært gode RAM brikker. Når det kommer til valget over 1333MHz eller 1600MHz, så vil jeg si; 1333MHz om du ikke skal overklokke og 1600MHz om du har planeer å overklokke. Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Heisann, jeg tror du burde gå for en annen CPU, AMD Phenom II X4 955 blir slått i stort sett alle tester av Intels i7 920 som koster ca 500kr mere enn cpu'en du har satt opp. Jeg er ingen Intel fanboi, men har innsett at Intel ligger et lite hestehode foran AMD i utviklingen av prosessorer for tiden. AMD Phenom II X4 955 er toppmodellen til AMD så jeg vil tro at a satse på en i7 vil også väre mer fremtidsrettet. Jeg tror ikke prosessoren du har valgt vil kunne levere nok juice til 4 skjermkort. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Heisann, jeg tror du burde gå for en annen CPU, AMD Phenom II X4 955 blir slått i stort sett alle tester av Intels i7 920 som koster ca 500kr mere enn cpu'en du har satt opp. Jeg er ingen Intel fanboi, men har innsett at Intel ligger et lite hestehode foran AMD i utviklingen av prosessorer for tiden. AMD Phenom II X4 955 er toppmodellen til AMD så jeg vil tro at a satse på en i7 vil også väre mer fremtidsrettet. Jeg tror ikke prosessoren du har valgt vil kunne levere nok juice til 4 skjermkort. Core i7 920 er nok bedre enn AMD Phenom II X4 955 i diverse programmer. Dog er dette som oftest målbare og ikke merkbare forskjeller i det vikrelige liv. Når det gjelder spilling som maskinen skal brukes til, er det omtrent ingen forskjeller. Enten ligger de likt, eller så er det små forskjeller favør til Intel eller til AMD. Så et enkelt spørsmål ... Hvis AMD Phenom II X4 955 ikke er god nok for Quad GPU oppsett. Hvorfor lager "AMD" så da Hovedkort som støtter mulighet for både 3 og 4 skjermkort? Hvorfor har til eksempel Lian-Li tatt seg bryet ved å lage et AMD kabinett, spesiallaget for AMD/ATI med Quad GPU oppsett? Lenke til kommentar
lars11 Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) Jøss takk for detajert svar, et lite spm, Hvorfor koster MSI 790FX-GD70 winki versionen samme som standar versionen? jeg leste meg opp om hva winki skulle være og må si det er totalt ubrukelig for meg og kunne gå på net uten OS da jeg har en del flere pcer så om en failer så kan jeg bruke en annen frem til jeg får fikset problemet. Burde jeg bare ligge unna winki? For meg høres det ut som om det bare er mer som kan gå galt. edit: det blir nok quad gpu oppsett, OCZ minnet du linket så også nice ut så var det bare vannkjøling igjenn, jeg må få satt meg inn i dette har lest litt guider osv men ser på det i morgen heller. Endret 4. juli 2009 av lars11 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Burde jeg bare ligge unna winki? For meg høres det ut som om det bare er mer som kan gå galt. Lett å tenke slik, men ingen grunn til frykt. Winki består av en separat modul som kobles på en USB kontakt på hovedkortet. Du kan med andre ord selv velge om du vil benytte den eller ikke (kan tas av/på mens maskin er avslått) (kjøper du Winki ver. av 790FX-GD70 (og 790GX-G65) får du også nyeste Bios som støtter alle Phenom II pr. dags dato) Lenke til kommentar
lars11 Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Hvordan vet jeg om jeg får plass til 4 stk radeon HD 4890 på det msi kortet linket? hørte at kortet tar 2 spor men på bildet av Hovedkortet så ser det ut som det er plenty med avstand mellom sporene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå