Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Amentio kjøper Datakjeden


Anbefalte innlegg

For det første tar det ca. en måned før dem i det hele tatt gidder å svare (har vel hatt 4-5 retursaker hos dem), og for det andre sier dem alltid at man må ta det direkte med produsent.

Deretter gjelder det jo å fiske frem lover som sier at vi skal forholde oss kun til selger osv.

 

Er man heldig har man penger/nytt produkt innen 3-6 måneder, noe som ikke er holdbart i det hele tatt imo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
morro, får håpe at butikkprisene vill synke.. at de er så mye høyere en webprisene er bare lattlig.

 

Nei, det motsatte vil skje. Amentio vil bli dyrere... Arg, jeg var veldig fornøyd med prisene til Amentio. Hvorfor det blir dyrer? Fordi de eser ut og da eser også utgiftene!

Lenke til kommentar

De burde splitte opp butikkene i showrooms og ha bestilling på nett, pluss rendyrka verksted for de av oss som som trenger bygging og oppgraderinger osv .. Evt detaljhandel av utvalgte varer pluss ferdigbygde pcer .. OG FOR POKKER LAG BUTIKK I LARVIK !!

Lenke til kommentar

håper dette kan medføre priser som gjør at man handle annet enn hardisker og annet dill til en grei pris.handla min første pc fra netshop for et drøyt år siden og det kosta meg 12500,-,skulle jeg handla samme pcen her i byen hos datakjeden så hadde det kosta meg nærmere 18000,- så valget ble enkelt.med litt mere kurant pris så hadde jeg glatt handla lokalt med den tryggheten og tilgang på verksted som di ekstra kronene absolutt hadde rettferdiggjort.

Lenke til kommentar
morro, får håpe at butikkprisene vill synke.. at de er så mye høyere en webprisene er bare lattlig.

 

Nei, det motsatte vil skje. Amentio vil bli dyrere... Arg, jeg var veldig fornøyd med prisene til Amentio. Hvorfor det blir dyrer? Fordi de eser ut og da eser også utgiftene!

 

Nei motsatte vil skje av det du skriver :) Større omsetning totalt for disse to butikkene burde jo bety bedre avtaler med leverandører som gir bedre innpriser som igjen betyr at de kan selve varer til billigere penge. Noe som jeg tror er hele cluet med denne mergingen, at dem skal danke ut Komplett med like lave priser eller lavere. Smart ihvertfall.

Lenke til kommentar

Herregud Largie, du er så korttenkt at det er bare latterlig. At det finnes en hentebu for deg i oslo er fint for deg, men du vet det eksisterer andre steder enn OSLO?? Og vips da kom PLUTSELIG fraktkostnader inn i bildet.. Fraktkostnader til en butikk, kostnader for kontinuerlig 2 ansatte på jobb @ all time, lokaleleie og en haug andre utgifter.

 

Hva i alle dager skal man med hentebuer i resten av landet når frakt kommer inn i bildet uansett og frakt tar mange dager..? Så kan man like gjerne få shittn på døra ikke sant? Altså er det plutselig en vanlig nettbutikkbestilling hvor det tar flere dager å få varene..

Lenke til kommentar
Herregud Largie, du er så korttenkt at det er bare latterlig. At det finnes en hentebu for deg i oslo er fint for deg, men du vet det eksisterer andre steder enn OSLO?? Og vips da kom PLUTSELIG fraktkostnader inn i bildet.. Fraktkostnader til en butikk, kostnader for kontinuerlig 2 ansatte på jobb @ all time, lokaleleie og en haug andre utgifter.

 

Hva i alle dager skal man med hentebuer i resten av landet når frakt kommer inn i bildet uansett og frakt tar mange dager..? Så kan man like gjerne få shittn på døra ikke sant? Altså er det plutselig en vanlig nettbutikkbestilling hvor det tar flere dager å få varene..

 

Korttenkt? Absolutt ikke, jeg snakker om alle utsalgsstedene til Datakjeden som potensiell hentebu. Du er vel klar over at dem eksisterer andre steder enn Oslo? Det er ikke gratis å frakte varer til Oslo, men billigere enn ute på bondelandet.

 

Butikkene har pr idag ansatte på jobb, lokalleie og en haug med andre utgifter, dette forandrer seg ikke. Utgiftene løper selv om man selger eller ei. Mitt alternativ mener jeg selv kan gi merhandel for hver butikk.

 

Det der er snakk om er gi kunden 2 valgmuligheter:

1. Få varen direkte i butikk til en (i mine øyne) latterlig dyr pris.

2. Få varen etter en stund levert i butikken til WEBPRIS, som er konkurransedyktig pris, med en fast fraktkostnad. Netshop har estimert 40kr pr ordre. Dvs det koster kunden 40kr i frakt levering av et 52" tv eller i motsatt skala, en minnebrikke. Hva det vil koste rundt om i landet er et regnestykke.

 

Siden hver enkel butikk kjøper varer fra leverandør for å fylle på i butikken, vil det være mulig å legge til alle "hentebuvarene" på en slik order. Fraktprisen for mellom leverandør og butikk er en forhandlingsak og høyere hyppighet = lavere pris.

 

At du fortrekker og få varen levert på døra hjemme er ditt valg. Det er det det handler om, valg.

 

er det bare meg som reagerte på den her? :)

 

Hehe... Kan se den ;) Må bare si at Popcornboxen eller HTPCen har aldri vært oppe i senga :)

Lenke til kommentar

Har handlet noen ganger hos Amentio, men helt greit i forhold til pris. De skviser prisen på gitte premisser (skulle kanskje ønske at disse premissene kommer litt bedre frem før en kjøper)

 

At de kjøper alt fra andre leverandører vil si at leveringstiden ofte blir lenger enn f.eks. komplett, som har sitt eget lagersystem.

 

Ang. datakjeden, brukte jeg denne en del tidligere, men som noen påpeker her, er det svært lite datadeler å få tak i. Hvorfor kan de ikke velge å ha en del standardkomponenter på lager? Innen de fleste kategorier finnes det svært gode produkter som vinner de fleste tester. Ta inn det beste av det beste. Er dette så vanskelig? Lurer av og til på om produktansvarlig i disse butikkene ikke helt vet hva de holder på med.

På lang sikt tjener en på å selge gode produkter, til og med om prisen er bittelitt over de billigste.

Vi er på vei mot rema1000/rimi/prix matbutikkhelvete versjonen for datautstyr.

Lenke til kommentar

Kunder ønsker:

1) God service

2) Lav pris

3) Rask levering

 

For at en butikk skal kunne holde det gående over lengre tid, kan de levere 2 av 3, og kundene må selv velge den butikken som holder de 2 punktene som er viktigst for dem ;)

Lenke til kommentar
Kunder ønsker:

1) God service

2) Lav pris

3) Rask levering

 

For at en butikk skal kunne holde det gående over lengre tid, kan de levere 2 av 3, og kundene må selv velge den butikken som holder de 2 punktene som er viktigst for dem ;)

 

Mange av de billigste webshappene har jo rask levering. Jeg ville heller byttet ut punkt 3 med "godt utvalg" evt modifisert det til "rask levering på et stort utvalg"

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei motsatte vil skje av det du skriver :) Større omsetning totalt for disse to butikkene burde jo bety bedre avtaler med leverandører som gir bedre innpriser som igjen betyr at de kan selve varer til billigere penge. Noe som jeg tror er hele cluet med denne mergingen, at dem skal danke ut Komplett med like lave priser eller lavere. Smart ihvertfall.

 

Neppe. Merginger er om å tjene mer. Utgiftene vil øke fordi en har lokalleie og lønnsutgifter som er langt høyere og dermed trenger å øke prisene for å tjene det inn. Om du noen gang har jobbet med bedriftsbudsjett vil du forstå det...

 

Kan bare se på hvordan prisene til Komplett har utviklet seg oppover siden de startet.

Lenke til kommentar

Hei!

Som tidligere ansatt, kan jeg "avsløre" at selv om "vi" var en del av komplettkjeden, så måtte vi kjøpe varene fra Norek (Komplett), til den prisen de mente var riktig. Helt likt andre som selger varer, bortsett fra at vi av og til fikk varene noe billigere enn andre butikker.

 

I noen tilfeller betydde det at kampanjevarer var billigere å kjøpe fra komplett.no, enn å kjøpe til innkjøpspris fra butikken for oss ansatte.

 

At noen her inne tror at eierskap i butikkjeden automatisk gir butikkene innkjøpsprisen til Norek/Amentio, skjønner jeg, men det stemmer altså ikke.

 

Som eksempel, en harddisk har butikkene ca 100 kr (inkl mva), altså 80 spenn netto fortjeneste på. Dette skal da bidra til å drifte butikken, med de kostnadene det medfører. Skulle du da fått internettprisen, hadde butikken tapt penger på salget.

 

I en periode stoppet Datakjeden innkjøp av HP-produkter pga latterlig lav fortjeneste, for stor feilprosent (som i ettertid har vist seg å skyldes overoppheting på GPU'ene) og for dårlig service til både sluttbruker og ikke minst butikkene.

 

Datakjeden Webshop kjøper, som noen her påpeker, direkte fra leverandør, der leverandør sender varen direkte til kunden og fakturaen til Datakjeden Webshop, som gjør at man sparer et fraktledd.

 

Så en annen sak til de som vil ha henting i butikk. Vær da klar over at du fremdeles har service/garanti fra webshop, og må forholde deg til det, fremfor service i butikken. Det er det tydeligvis vanskelig for enkelte å oppfatte.

 

At man fremdeles må yte servicen som det betinger å ha i en butikk, gir derfor en ekstra kostnad, som ikke kan dekkes inn ved økt pris. Og tro meg på denne, det er mange som vil ha servicen til butikken, men ikke betale mellomlegget. Har selv levert ut "hentevarer" som enkelte kunder har fått avtalt med Norek om, og likevel måtte besvare masse spørsmål ved utlevering. Det er derfor å betrakte som en ekstrakostnad. Greit nok en gang, men med mange nok, så blir det en betydelig merkostnad (må ansette flere folk).

 

Hadde man fått butikkhenting, så hadde det økt pågangen på service. I og med at den fortjenesten som da hentes inn, går til webshoppen og ikke butikken, gjør at morselskapet gjør det bedre, men butikkene får merkostnaden. I tillegg til at det er ikke like lett å få stort nok lagerlokale i tilknytning til butikken, til å dekke opp for den ekstra pågangen, som da betyr enda økte kostnader.

 

Ser argumentet med at det da må en internfordeling av fortjenesten til her, men det kompliserer og fordyrer, og er lite interessant. Man vil gjøre ting så enkelt og billig som mulig.

 

Det er derfor mange, og legitime grunner for at det er dyrere butikk enn på web, selv om jeg skal være den første til å innrømme at på enkelte varer har vært ikke helt lett å forklare ut til sluttbruker.

 

Som oftest har det i ettertid vist seg at leverandører har dumpet varer på webshop til sluttbruker, mens butikkene fremdeles har måtte kjøpe til vanlig innkjøpspris, som har vært dyrere enn dumpeprisene.

Lenke til kommentar

Snowleopard:

Veldig interessant "inside" info. Hvis butikkene ikke får bedre priser enn det morselskapet selger fra web, skjønner jeg at hele kabelen med butikkhenting går i grus.

 

Hovedgrunnen til at butikker er med i kjeder er jo bedre priser. Hvis det er slik du beskriver så kveler morselskapet butikkene sakte men sikkert.

 

Pga min heldig plassering i Oslo vil dere være total uaktuelle å bruke Datakjeden som butikk der prisen er 10-20% mer en nabobutikken. Derfor får Amentio/Datakjeden ha lykke til med fusjoneringen. Time will tell om det går bra eller ei.

Lenke til kommentar

@Largie

Som regel er det billigere enn web-pris, men ikke alltid. Desverre er det ikke morselskapet (Datakjeden AS) som er grisk, men de selger på utrolig lav fortjeneste. Det er omsetningen som skaper inntekt. Det er de store importørene som tjener penger her. De vil at du skal kjøpe fra deres webshops.

 

Også store produsenter som HP, Lenovo, Apple etc. styrer prisene i stor grad. De bestemmer en pris de vet markedet er villig til å betale, og setter sin egen fortjeneste deretter. Så må de selvsagt korrigere litt opp mot konkurrenter, men i hovedsak er det der det tjenes de store pengene.

 

Selvsagt tjener man på å være kjede, men med så lave marginer vi snakker her, er det ikke mulig for en butikk å holde samme prisen på alt web-butikkene fører.

 

Legg forresten merke til at til tross for dette, er Datakjedens butikker billigere enn Elkjøp/Expert-butikkene på svært mye, dog ikke kampanjevarene. Dette fordi de kan gjøre større innkjøp på enkeltvarer, så tjener de inn resten på å være dyrere på det meste annet. Hvem tenker så mye på prisen på tilbehøret når de har funnet ett godt tilbud på selve hovedvaren?

 

En liten digresjon til slutt. Man ser selvsagt på hvilke varer og hvilke mengder man skal ha, og så avgjør man hvor man skal handle ut fra det. Har selv opplevd flere kunder som ikke vil kjøpe varen fra butikk fordi den er 10-20 kroner dyrere enn på web, men så glemmer de at de bruker mere på frakt og reisekostnader for å hente varen på posten. Dermed ble varen totalt dyrere enn om de hadde kjøpt den i butikken, i tillegg til at de da måtte vente noen dager på at den skulle ankomme.

 

I tillegg er det flere som velger å betale litt mere i butikk, fordi de har oppdaget at en reklamasjon til webshop ofte gjør varen dyrere i det lange løp. Ikke alltid en billig prislapp er så billig likevel.

Lenke til kommentar

Er det ikke tusner av hentebuer rundt om her i landet da, fult av folk som er flink til å smile men ikke mer......................hva var det de het det firmaet, pokkern har jo henta varer der fra både netshop, amenito, komplett, shg, psdata....... Nei jeg har glemt hva den hentubu kjeden heter. Men jeg vet at den er storsett landsekkende.

 

Søren har det i fingertuppenne , men kommer liksom ikke på det. Men sist jeg var der tok jeg med et 6¨-pack med øl også.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...