toazty Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 har denne switch har brukt den før og den ahr fungert 100%, i dag når jeg kobla den til , så får jeg ikke internett gjennom den, pc'ene finner hverandre, men internett får jeg ikke.. er vel bare til å koble den til strøm, sette i tp fra ruteren inn i port#1 , og så koble tp'er fra pc'er videre bort over fra port #2 - #8 ? vanskeligere er det vel ikke? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 En switch er jo ikke noe rocket-science, så sikkert defekt. Du kan jo prøve med en annen kabel mellom routeren og switch, preøve annen port på router og slå av og på routeren for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 var vel det jeg har fått intrykk av at det egentlig er plug and play opplegg.. møkka greier.. den ledingen som går fra routeren til switchen er den ledingen jeg vanligvis bruker fra router til pc, så kabelen er det nok ikke noe gale med.. nei , får vel stikke innom en plass å kjøpe trådløse nettverkskort til de 2 andre pc'ene, slipper jeg også det kabelstyret.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Skal du ha rimelige nettverkskort kan du sjekke dealextreme.com. Der får du nettverkskort fra ca 10$ inkl frakt. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 ah, takk .. men da må jeg vente noen dager. men er vel kanskje verdt det.. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Har du omorganisert på nettverket ditt hjemme kan det være at du har lagret spessielle konfigureringer på nettverksdelene som fører til at du ikke får forbindelse til ruteren.( dette via switchen selvfølgelig) Sjekk at du fjerner eventuelle regler i ruteren/rutermodemet slik som fast ip, mac-filtrering osv. (Dersom det er en ren ruter uten oppkoblingsprotokol kan denne høyst sansynlig resettes til fabrikkinstillinger uten at du mister internettilgangen) Sjekk også at pc'er er konfigurert til å motta ip-adresse og nettverksmaske automatisk. NB: dette er spessielt viktig å huske på i fall ny ruter i nettverket eller etter at du har endret noe i oppsettet på ruteren som kan kreve dette. Har du sjekket ut disse punktene + sjekket kablene er trolig switchen defekt. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 har router fra Lyse nett, så er ikke så mye å forandre på , fast ip har jeg ikke, og på pc'en står alt på "motta automatisk" må inn på nettsidene til haugnett.no for å endre instillinger på ruteren, men det er svært får endringer enn kan gjøre der, iallefall i forholdt til nextgentel sine rutere som jeg har vært borti før. hadde problemer med switchen når jeg brukte den for noen mnd siden også, men så plutselig så fungerte det etter 1-2 time, og kan ikke huske jeg gjorde noe, vi satt bare å spilte mot hverandre , så plutselig merka jeg at det var internett... Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) En Altibox-løsning med andre ord. Så vidt jeg vet er hjemmesentralen til Lyse-nett en boks uten router-egenskaper. Å koble en switch til denne er ikke å anbefale. Har du flere pcer vil Lyse-nett måtte tildele hjemmenetverket ditt flere ip-adresser. Det forbauser meg dersom de oppererer med mer en en IP-adresse for internettforbindelsen. Jeg er nesten 100% sikker når jeg anbefaler deg til å anskaffe deg en router (helst en med WLAN også). Det er med andre ord ikke switchen din som er problemet, det er utstyrsvalget Dersom du har en nyere hjemmesentral derimot(slik "agvg" i posten under her antyder)skulle det fungere greit med en switch. Endret 4. juli 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Nyere hjemmesentraler er med router og innebyggd WLAN. Om han har router eller ser en jo fort på IP-en, trådstarter har vel plugget switchen til rett utgang på hjemmesentralen? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 det er en ruter ja.. med wlan, og det er samme tp som jeg bruker til min pc normalt jeg har satt i ruteren for å få internett tilgang... og som sagt har dette fungert før.. jeg brukte denne switchen sammenhengenede i 2-3 mnd uten noen problem.. når jeg setter tp fra ruter og inn i switch, og en tp fra pc inn i switch så får jeg opp " ukjent nettverk" og en slik gul varseltrekant... med andre ord kun lokal nettverk tilgang uten internett.. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Ja vel, og da kan vi trygt konkludere med at switchen er kaputt? Høres slik ut hvertfall..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå