8ruk3rn4vn Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Heisann! Jeg sliter med å åpne råformatfiler fra mitt Oly-kamera i CS3 / photoshop. Hvordan går jeg frem for å fikse dette? Er helt ny i bildebehandlingsverdenen, men har "generell datakunnskap". Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Har du lastet ned rett/siste RAW converter for ditt kamera da, på Adobe sine sider? RandiA Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Har du lastet ned rett/siste RAW converter for ditt kamera da, på Adobe sine sider?RandiA Jeg har jaktet langt og lenge, men alt jeg finner er en slags plug-in til CS4. Hele Adobe-plattformen forvirrer meg med sin uoversiktlighet. Kameraet mitt er et E-620. Hva gjør jeg? Må jeg oppgradere til CS4? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Ja, anten det, eller konvertere til DNG. Råkonverteraren til Adobe, Adobe Camera Raw (ACR), er ikkje bakoverkompatibel, so dei versjonane som er laga for CS4 (ACR 5.x) fungerer ikkje i CS3 og eldre, dei versjonane laga for CS3 (ACR 4.x) fungerer ikkje i CS2 og eldre, osb. Støtte for E-620 kom fyrst i siste versjon av ACR, 5.4, so for å bruke den må du ha CS4. Alternativet er som nemnt å konvertere til DNG, noko du kan gjere med gratisprogrammet DNG Converter frå Adobe: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4520 (Windows) http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4519 (Mac) DNG er Adobe sitt eige råformat, og dette er støtta i alle utgåvar av ACR trur eg. Konverteringa medfører ikkje noko tap av data. Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Perfekt! Jeg skjønte det måtte være en løsning. Takk til dere begge to Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Står noe på denne siden. Ser ut til at du trenger Camera RAW 5.4 RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå