Gå til innhold

Svak ytelse fra Core 2 Duo E6700 prosessor

OJL

Anbefalte innlegg

Hei! Har et lite problem som jeg ikke helt finner ut av. PC'en min sliter fryktelig selv i gamle spill som den burde kjøre silkemykt på maks grafikksettings. Det lagger og hakker seg av gårde, men uansett hva så får jeg det ikke til å gå med tålelig framerate. Har tukla med det aller meste av skjermkort og grafikkinnstillinger, men med liten effekt. PC'en er helt nyformatert og defragmentert etter at alt er installert, og drivere skal også være oppdatert. Igår kjørte jeg 3Dmark06 for å prøve å finne ut mer av hvor nøyakig problemet sitter, og fikk meg en overraskelse. Nå den kom til prosessortesten var det bare såvidt den klarte å karre seg gjennom, og i del to av prosessortesten var PC'en nede i 0,02 FPS... I gjennomsnitt... Tilsvarende systemer får rundt 12000 poeng i testen, mitt fikk under 4000, med prosessorscore nede på 300-og-ett-eller-annet. Prosessoren er en Intel Core 2 Duo E6700, hovedkortet Asus P5N32-SLI Premium WiFi-AP. Ingen temperaturer er spesielt høye.

Er det noen som har noen ide om hva problemet kan være? Er prosessoren gåen? Er hovedkortet gåent? Kan det være en eller annen driver som er feil? Aner rett og slett ikke hvor jeg skal lete, så alle forslag mottas med takk! :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du sier ingenting om grafikkort, det er dette som har mest betydning for poengsummen. 0 - 2 FPS er helt normalt i CPU testen.

Grafikkortet er et Asus EN 9800GTX+ DK Top, men jeg tror ikke det har noe med problemet å gjøre. På 3Dmark06-testen gikk alle grafikktestene helt fint, mens CPU en var nede på 0,02 FPS, og det var i snitt. Det stod så godt som stille, tok flere minutter på hver eneste frame. Kan jo prøve å sette inn det et 7900GTS-kort jeg har for å være sikker, men får ikke prøvd før over helga siden jeg ikke er hjemme.

Endret av OJL
Lenke til kommentar

Prosessorscore på 300+ er alt for lite,har en Core 2 Duo E6850 oc til 3.5GHz,og fikk en CPU score på 3188 i 3Dmark06

Ser at cpu har en lav temp terksel,på 60.1°C før den blir ustabil.

Last ned OCCT Perestroïka 3.1.0,still max cpu temp til 60°C i occt options,og kjør 1 times cpu test uten error.Se også at CPU Frequency går opp til 2660 MHz,og Bus Frequency er 266.5MHz når testen starter

Edit.Er det xp du bruker,har du husket å instalere Nvidia Chipset Driver ?

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Lastet ned programmet du foreslo, CPU og Bus frekvensene ser greie ut, men første gangen jeg prøvde å kjøre programmet avbrøt det på grunn av overoppheting. Litt pussig siden Asus PC Probe 2 sier CPU'en ligger rundt 30 grader. Undersøkte litt nærmere, og Realtemp påstår at CPU'en ligger på 57 grader bare jeg sitter her og skriver dette. Jeg tror jeg har fått ugler i mosen min! :dontgetit:

Edit: I BIOS var temperaturen på 30 grader. Forvirra nå.

Edit 2: Har nyeste versjon av chipset driver.

Endret av OJL
Lenke til kommentar

Det var litt rart at den viste 30 grader C i bios(kan være en bios bug),det virker som et varme problem fordi cpu'en din ikke yter under last.Det er jo en grunn til din lave cpu score i 3Dmark06!

Har du sjekket at cpu vifte går rundt,er vifte og kjøle ribbene under cpu vifte full av støv,fungerer eksos viften på baksiden av kabinettet.Ta av side deksel på pc'en,og sjekk dette.Hvis du skal rengjøre inni kabinettet,så ikke bruk støvsuger,det var et hovedkort i går her på forumet som røyk pga det.(statisk elektrisitet,det er også noe du har i kroppen,så ta i gods(ramma på kabinettet)før du rører noe.Bruk trykkluft på boks.,eller kompressor med blåsepistol(ikke full trykk!)

Du kan også laste ned PC WIZARD,for å sjekke hvilken hastighet du har på cpu vifte,sjekket du det i bios?

Ikke ha oppe flere temp måle program samtidig,kan bli litt tull av det også,spesielt samtidig med occt.

Husk også at det core (kjerne) temp som er interesant,ikke det som heter cpu temp.Jeg har også et asus hovedkort,med siste bios versjon,og cpu temp har aldri vært rett!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Enig i at det første man tenker er varmeproblem, men samtidig skjønner jeg ikke hvordan det kan være det. Har et nytt Thermaltake V9 Black Edition kabinett med vifter omtrent overalt, blandt annet en 24 cm på siden og på toppen. Prosessorkjøleren raser rundt på 2700 rpm, var inni kabinettet og sjekket med egne øyne. PC'en står oppå bordet så det har aldri egentlig samlet seg støv der inne, det var det ikke nå heller. Igrunn er det ikke bare under load den er treg, men det er da det er absoultt mest merkbart. Har jo nettopp flyttet hele innmaten inn i nytt kabinett, kan det være at jeg har zappet noe med statisk elektrisitet i prosessen?

Lenke til kommentar

Så dette problemet oppstod etter du flyttet til nytt kabinett?

Man kan ikke utelukke statisk elektrisitet,men som regel er det noe som ryker.

Du har ikke greid å få start på et merkelig vis,uten å koble til 4/8pin strøm til cpu?

Du kan jo også ha dunket bort i cpu kjøler,så det ikke er skikkelig kontakt melleom cpu og kjøler.Hvis du skal sjekke dette,bør du rengjøre,og ha på ny kjøle pasta.

Lenke til kommentar

Jeg klarte faktisk å *host* glemme den ene koblingen fra strømforsyningen til hovedkortet første gangen jeg startet opp, oppdaget jo fort at noe var litt gærnt for å si det sånn. Pinlig det der... :blush:

Er teoretisk mulig at CPU og kjøleren ikke har god nok kontakt, verdt å sjekke om ingenting annet virker hvertfall!

Lenke til kommentar

Hvis du er uheldig,kan du faktisk ha svidd noe på hk når du glemte strøm til cpu,men det skal jo normalt ikke skje.Det er mange som har glemt den,og alt har fungert etter på.Hva skjedde når du startet opp uten strøm til cpu,og fungerte alt før du flyttet hk over til nytt kabinett?

Edit.Har du noen gang overklokket cpu?

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Alt virket som normalt i et sekund omtrent, vifter startet og dioder og lys gikk på, så skrudde den seg av av seg selv.

PC'en har stått en stund uten å ha vært brukt siden jeg har pusset opp og flyttet. Oppgraderte med nytt skjermkort, lydkort og RAM i nytt kabinett når jeg monterte opp igjen siden jeg tenkte jeg skulle strekke den litt lenger før jeg bygde ny, men startet den egentlig ikke før jeg gjorde det, gikk bare rett på ombygging og så full formatering. Sist jeg brukte den før det er ganske lenge siden, men kan ikke huske å ha hatt dette problemet da. Brukte den jo mest til spill og jeg ville jo merket det, nå klarer den ikke kjøre flere år gamle spill rent på laveste grafikkinnstillinger engang...

Edit: Har ikke overklokket noe som helst. Har tenkt at det skulle jeg sette meg inn i og prøve, men har visst ikke kommet så langt... :roll:

Endret av OJL
Lenke til kommentar

Kom på en annen ting,det er ikke Asus PC Probe 2 som gir for høy spenning til cpu,slike program hvor du kan justere bios instillinger i windows,er noe dritt.

Prøv og avinstaler det,og ta også en cler cmos etter på.Jeg har oc min E6850 til 3.5GHz,og har 1.38V.

Edit.Hvis det ikke bare er en monitor da,har ikke sjekket!

Det var ASUS Ai Booster jeg tenkte på ;)

Endret av ask99
Lenke til kommentar

PC Probe er såvidt jeg vet bare en monitor. Asus har et par andre programmer som fikler med BIOS-innstillinger, men BIOSen har jeg satt tilbake til default og ingen av programmene til Asus er satt til å starte sammen med Windows. Stoler ikke helt på dem selv...

Begynner å bli litt fristende å kaste inn håndkleet og bytte ut både hovedkort og prosessor, jeg skjønner virkelig ikke fjæra av noenting... :hmm:

Lenke til kommentar

Nei hvis det ikke nytter å reinstalere cpu kjøler+kjøle pasta,og cpu har rett spenning(ikke for høy),og du har jo sjekket at frekvensen er rett.Da begynner jeg å gå tom for ide'er ! Men det virker som et cpu temp problem,fordi core temp er for høy i alle monitorer,uten om Asus PC Probe 2(hvis den viser core temp da)

Du kan jo prøve å under klokke cpu i bios,sette multiplier fra 10(auto) til 7 (7x266=1860GHz),og teste occt/3Dmark06

Mener den heter "CPU clock ratio" i din bios,under "Frequency Control" under "Advanced"

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Har plukket av CPU-kjøler og renset, hatt på Arctic Silver og montert igjen. Da jeg tok av kjøleren så jeg at bare sidene av kjøleren hadde thermal paste på, altså har midten av prosessoren ikke vært i kontakt med kjøleren, bare sidene. I følge Arctic Silver's instruksjoner (som jeg sjekket denne gangen, for sikkerhets skyld) er det nettopp midten av prosessoren man skal ha pastaen på fordi det er der varmen kommer fra, så her er det mer enn ugler i mosen...

Det verste er at jeg i første omgang monterte kjøleren akkurat som jeg ble lært for noen år siden av en kompis som jobber med IT-support. Jeg burde vel skjønt tegninga da han stappet grovgjengede skruer i fingjengede hull under montering i kabinettet...

Uansett, resultatet er at temperaturene er ti grader lavere ved idle i samtlige målinger, både CPU og Core. Magefølelsen sier at CPU'en min har hatt det litt vel hett... :hmm:

Kjørte 3Dmark06 igjen, men det gikk like kjipt, så det er vel en fare for at CPU'en ikke har hatt spesielt godt av det. Hvordan oppfører en varmeskadet CPU seg? Kan hele problemet mitt være at CPU'en er ødelagt av høy varme over lang tid?

Lenke til kommentar

Mulig det,når idle temp bare har vært 3'C under max temp på cpu,jeg kan ikke si hva som skjer ved langtids bruk ved for høy varme(har ikke kunnskap nok),men det er jo logisk at den kan ta skade av det.Jeg syns enda idle temp var høy(47'C ?),er festene til cpu kjøler i orden,hørte du et klikk på hvert feste(hvis det er den orginale kjøleren) når du festen den.Ta også en titt i Goop/pasta-guide

Jeg så også i cpu support,at det blir billigere å kjøpe nytt hk og cpu,enn å kjøpe ny E6700 eller den kraftigere Intel Core 2 Extreme X6800 som er de beste i cpu support.

Endret av ask99
Lenke til kommentar

CPU'en ligger på 45 grader akkurat nå, med et par explorer-vinduer oppe. Har en Zalman-kjøler på den, den er grei å montere (bortsett fra at det er vrient å komme til) så det skal litt til å få montert den feil. Om Prosessoren faktisk er skadet så kan jo det være grunnen til at den går varmere, at den jobber hardere for å henge med?

Lenke til kommentar

Var ute og handlet litt idag, ny Core 2 Duo E8400 prosessor og Asus P5Q Pro hovedkort. 13660 3Dmarks med helt fersk installasjon! :D

Mulig jeg prøver å få testet den gamle prosessoren i en annen maskin for å finne ut om det faktisk var den, ble ganske nysjerrig. Takk for hjelpen uansett! :thumbup:

Edit: Max Core temp under testen var i følge RealTemp 44 grader.

Endret av OJL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...