WiserGuy Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg har en elektrisk akturator (sylinder) jeg vil styre fra en fjernkontroll. Jeg har derfor et batteri, en radiomottaker/regulator som i korte trekk endrer spenning og ikke minst strømretningen (snur pluss og minus). Dette er koblet til akturatoren. Dette med spenningsendringen er noe jeg forøvrig ikke har behov for, men regulatoren gir altså denne funksjonaliteten. Endring av pluss og minus gjør at akturatoren går inn eller ut. Problemet mitt er at batteriet som driver dette er for svakt. Akturatoren trenger 12V og nok ampere. Det er dessverre ingen løsning å koble et 12V (bil)batteri til regulatoren, da denne tar kvelden med for mye spenning/strøm. Jeg lurer derfor på om noen har forslag til hvordan jeg kan bruke mitt 7,2V batteri til radiomottakeren/regulatoren, men at jeg styrer strømretningen av et annet 12V batteri? Jeg antar at jeg må inn med et rele, men trenger litt mer kjøtt på beinet i forhold til hvilket utstyr og med evt. hvilke spesifikasjoner. Takker på forhånd for hjelp! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Du bør vel opplyse om hvor mye strøm den aktuatoren trekker. Eller hadde det vært greit å se en tegning på hvordan det er koblet nå. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Hoho Alltid like gøy Du trenger to releer som har to åpne hjelpekontakter. Funksjon: Når det ene releet går inn, går aktuatoren til venstre Når det andre releet går inn, faller det første releet ut og aktuatoren går til høyre. Releene kan altså ikke være inne samtidig. Grunnen til det er at releene veksler på spenningen som de styrer, du kobler altså pluss og minus til det ene releets hjelpekontakter og minus pluss til det andre releets hjelpekontakter... Dette lagde jeg i barnehagen, så er vel ikke nasa vitenskap akkurat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå