Xues Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Hei folkens Cpu er OC til 3800 ghz på 1.2 volt. Kjørte occt 3 timer igåt og max temp var på 83c. gjennomsnitt lå på 81-82c. Er dette normalt. tåler pcen dette hvis den står på hele døgnet? hva kan jeg gjøre for å bedre tempen, bruker thermalright ultra 120extreme kjøler med vifte. Noen forslag? Her er resten av pcen. ASUS Rampage II GENE, X58 Socket-1366 Intel Core i7 920 2,66Ghz d0 - stepping Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB, DHX+ Thermalright ULTRA120 Extreme, sort MIST 1000W avtagbare kabler, rev. 2 Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II ASUS GeForce GTX 295 1792 MB PhysX CUDA Takker meget for hjelpen. Xues Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Intel spesifiserer dette på hjemmesidene sine, du er i grenseland her. "Thermal Specification: 67.9°C", men disse skal tåle i overkant av 80 grader ca. Endret 3. juli 2009 av nicoloco Lenke til kommentar
joferk Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Det høres veldig høyt ut ja. du bør kansje enten droppe litt ned på klokken eller skaffe bedre kjøling. Jeg kjører vann og kan klokke langt uten at temperaturen endrer seg på min AMD AM3 455 prossesor. Lenke til kommentar
Xues Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Det høres veldig høyt ut ja. du bør kansje enten droppe litt ned på klokken eller skaffe bedre kjøling. Jeg kjører vann og kan klokke langt uten at temperaturen endrer seg på min AMD AM3 455 prossesor. hvilke kjøling er bedre? trodde den kjølingen skulle kanskje være bra hehe. noen forslag? Kan det kanskje ha noe å si at kjølepasta ikke var satt på riktig ? Det var neon som hjal meg å klokke den da jeg ikke har så my peiling selv. takker for hjelpen så langt Endret 3. juli 2009 av Xues Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 god kjølepasta i riktige mengder er kjempeviktig. Kjøleren skal sitte godt og det er viktig at det er god luftstrøm rundt og forbi kjøleren. Lenke til kommentar
Xues Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Dette er noe jeg sliter med da jeg ikke har noe erfaring med dette selv. Og så langt jeg vet så er det ingen butikker i lørenskog område som monterer kjøling eller oc hehe. Lenke til kommentar
joferk Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 hvilket kabinett har du og hvilke andre vifter har du. Når du skal ta på kjølepasta så skal du presse ut pasta fra tuben på prossesoren på størrelse med to riskorn og bruke et kredittkort eller noe lignende for å jevne pastaen helt ut over hele flaten på prossesoren. Lenke til kommentar
Xues Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Viftene på kabinetet er 2 stk Nexus på 92 mm bak (blåser innn rett på cpu vifta. det er ca 3 cm mellom disse og cpu vifta. Cpu vifta er for stor til å plasere på andre sida da rambrikkene kommer i veien.) 2 stk 120 vifte oppe som blåser inn på gpu. En foran på siden (blåser inn på hd) En foran som blåser ut. kabinet er: Silverstone TJ07 Kabinett vifte på termalright er: Scythe vifte, Ultra Kaze (1000 RPM) Da han kameraten satte på pasta så smurte han det inn bare med fingeren. så er litt usikker på hvordan dette påvirker cpu. Er det mulig å fjerne den pasta å smøre på nytt? må jeg bruker noe spess middel til å fjerne den? beklager vanskelig forklaring hehe Endret 3. juli 2009 av Xues Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Hei, jeg liker ikke helt vifteoppsettet ditt. Du skaper et sinnsykt trykk i kabinettet ditt og tilfører luft ovenifra og trekker ut luft nede. Det er litt imot fysiske teorier om at varm luft stiger. Jeg ville anbefalt at du tok inn luft fremme/nede og trakk den ut via de to utblåsene rett bakom CPU-kjøleren. Du vil da få trekk over kjøleribbene, og lavere temperatur i kabinettet. Jeg har aldri smurt pastaen på med fingrene (!). Fett er ikke optimalt for kjøling, som du sikker vet, så jeg hadde renset området HELT med en fille som er fuktet mildt i rensesprit slik at det blir helt rent. Bare gnikk forsiktig til kjølepastaen og evt andre ting er fjernet helt fra CPU og kjøleren. Jeg bruker Arctic Silver sin AS5-pasta da jeg kjøpte en tube av det for lenge siden som jeg ikke har brukt opp, men det er kommet bedre produkter på markedet siden den gikk ut av produksjon. Det fins mange oppskrifter på hvordan man påfører pasta, jeg liker å legge en liten klatt midt på CPU'en og spre det jevnt utover i et VELDIG tynt lag med et barberblad eller en annen tynn jevn kant. Så klemmer du CPU-kjøleren fast og håper det blir bedre. Dersom du vil gå et steg videre kan du "lappe" CPU'en og kjøleren. Det vil si at du pusser dem begge så flat som det er mulig å få dem, og samtidig fjerner det øverste laget på CPU'en slik at selve kjærnene kommer i nærmere kontakt med kjøleren. Du vil selvsagt ikke oppnå optisk flathet, men dersom du gjør det ordentlig vil du merke temperaturforskjeller. Jeg lappet CPU og kjøler og gikk ned 5-6 grader under load, det er sinnsykt bra mtp det rommet 5-6 grader gir deg under clocking. Lenke til kommentar
joferk Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Du burde kansje snudd noen vifter til å blåse ut for å forbedre airflowen inne i kabinettet. luften må jo ut også vet du å da er det best å blåse den ut. og viften på kjøleren, trekker den luft gjennom kjøleren eller blåser den? og kjølepasta kan lett fjernes med en klut med litt sprit på. Lenke til kommentar
Xues Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Hei, jeg liker ikke helt vifteoppsettet ditt. Du skaper et sinnsykt trykk i kabinettet ditt og tilfører luft ovenifra og trekker ut luft nede. Det er litt imot fysiske teorier om at varm luft stiger. Jeg ville anbefalt at du tok inn luft fremme/nede og trakk den ut via de to utblåsene rett bakom CPU-kjøleren. Du vil da få trekk over kjøleribbene, og lavere temperatur i kabinettet. Jeg har aldri smurt pastaen på med fingrene (!). Fett er ikke optimalt for kjøling, som du sikker vet, så jeg hadde renset området HELT med en fille som er fuktet mildt i rensesprit slik at det blir helt rent. Bare gnikk forsiktig til kjølepastaen og evt andre ting er fjernet helt fra CPU og kjøleren. Jeg bruker Arctic Silver sin AS5-pasta da jeg kjøpte en tube av det for lenge siden som jeg ikke har brukt opp, men det er kommet bedre produkter på markedet siden den gikk ut av produksjon. Det fins mange oppskrifter på hvordan man påfører pasta, jeg liker å legge en liten klatt midt på CPU'en og spre det jevnt utover i et VELDIG tynt lag med et barberblad eller en annen tynn jevn kant. Så klemmer du CPU-kjøleren fast og håper det blir bedre. Dersom du vil gå et steg videre kan du "lappe" CPU'en og kjøleren. Det vil si at du pusser dem begge så flat som det er mulig å få dem, og samtidig fjerner det øverste laget på CPU'en slik at selve kjærnene kommer i nærmere kontakt med kjøleren. Du vil selvsagt ikke oppnå optisk flathet, men dersom du gjør det ordentlig vil du merke temperaturforskjeller. Jeg lappet CPU og kjøler og gikk ned 5-6 grader under load, det er sinnsykt bra mtp det rommet 5-6 grader gir deg under clocking. Jeg er også enig med deg ang at viftene bake bør blåse ut... men problemet da blire at vifta på cpu og viftene bake kommer til å blåse i forkjellige rettninger. jeg kan ikke plasere vifta på cpu på andre siden da rammen er for høy og det ikke er nokk plass. det er ca 3 cm mellom viftene bak og vifta på cpu..... Men viftene oppe kan de blåse luft ut eller går ikke det? kan jeg bruke samme kjøle pasta tube igjen eller må jeg kjøpe ny... åpnet den for 3 dager siden. tusentakk for tipsene setter stor pris på hjelpen hehe, og beklager Noob spørsmålene hehe. Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Hei, jeg liker ikke helt vifteoppsettet ditt. Du skaper et sinnsykt trykk i kabinettet ditt og tilfører luft ovenifra og trekker ut luft nede. Det er litt imot fysiske teorier om at varm luft stiger. Jeg ville anbefalt at du tok inn luft fremme/nede og trakk den ut via de to utblåsene rett bakom CPU-kjøleren. Du vil da få trekk over kjøleribbene, og lavere temperatur i kabinettet. Jeg har aldri smurt pastaen på med fingrene (!). Fett er ikke optimalt for kjøling, som du sikker vet, så jeg hadde renset området HELT med en fille som er fuktet mildt i rensesprit slik at det blir helt rent. Bare gnikk forsiktig til kjølepastaen og evt andre ting er fjernet helt fra CPU og kjøleren. Jeg bruker Arctic Silver sin AS5-pasta da jeg kjøpte en tube av det for lenge siden som jeg ikke har brukt opp, men det er kommet bedre produkter på markedet siden den gikk ut av produksjon. Det fins mange oppskrifter på hvordan man påfører pasta, jeg liker å legge en liten klatt midt på CPU'en og spre det jevnt utover i et VELDIG tynt lag med et barberblad eller en annen tynn jevn kant. Så klemmer du CPU-kjøleren fast og håper det blir bedre. Dersom du vil gå et steg videre kan du "lappe" CPU'en og kjøleren. Det vil si at du pusser dem begge så flat som det er mulig å få dem, og samtidig fjerner det øverste laget på CPU'en slik at selve kjærnene kommer i nærmere kontakt med kjøleren. Du vil selvsagt ikke oppnå optisk flathet, men dersom du gjør det ordentlig vil du merke temperaturforskjeller. Jeg lappet CPU og kjøler og gikk ned 5-6 grader under load, det er sinnsykt bra mtp det rommet 5-6 grader gir deg under clocking. Jeg er også enig med deg ang at viftene bake bør blåse ut... men problemet da blire at vifta på cpu og viftene bake kommer til å blåse i forkjellige rettninger. jeg kan ikke plasere vifta på cpu på andre siden da rammen er for høy og det ikke er nokk plass. det er ca 3 cm mellom viftene bak og vifta på cpu..... Men viftene oppe kan de blåse luft ut eller går ikke det? kan jeg bruke samme kjøle pasta tube igjen eller må jeg kjøpe ny... åpnet den for 3 dager siden. tusentakk for tipsene setter stor pris på hjelpen hehe, og beklager Noob spørsmålene hehe. Den kan du bruke, vet du. Hvilket merke er kjølepastaen din? Det var litt upraktisk at viften stod slik, ja. Er du sikker på at du ikke kan snu hele kjøleren istedenfor å flytte vifta? Du kan suge ut lufta oppe, det burde du absolutt gjøre. Anbefaler fortsatt at du finner en løsning på luftstrømmen din, der har du mest sannsynlig mye å hente. Lenke til kommentar
Xues Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Den kan du bruke, vet du. Hvilket merke er kjølepastaen din? Det var litt upraktisk at viften stod slik, ja. Er du sikker på at du ikke kan snu hele kjøleren istedenfor å flytte vifta? Du kan suge ut lufta oppe, det burde du absolutt gjøre. Anbefaler fortsatt at du finner en løsning på luftstrømmen din, der har du mest sannsynlig mye å hente. kjølepasta heter Arctic Silver 5 Termisk Pasta prøvde å snu kjøleren var desverre ikke noe plass skal prøve å snu viftene oppe slik at de blåser ut. blir litt vanskelig dette eher for en amatør som meg men skal prøve å få det til. hehe takker igjen for hjelpen Lenke til kommentar
formann Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Nå vet jeg ikke helt hvor du holder til, men om du bor i sørnorge og nyter 30c i skyggen vil jeg si at du har helt normale temperaturer. Rett over 80c er helt normalt for en i7 under last, og dessuten er det sikkert ikke så ofte du har 100% load på alle kjernene? Det er selvsagt rom for forbedringer, men med mindre du skal prøve å klokke lenger ser jeg ingen grunn til å gjøre noe. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Nå vet jeg ikke helt hvor du holder til, men om du bor i sørnorge og nyter 30c i skyggen vil jeg si at du har helt normale temperaturer. Rett over 80c er helt normalt for en i7 under last, og dessuten er det sikkert ikke så ofte du har 100% load på alle kjernene? Det er selvsagt rom for forbedringer, men med mindre du skal prøve å klokke lenger ser jeg ingen grunn til å gjøre noe. Har merket betraktelig høyere idle og load temp etter varmen slo inn for fullt her på sørlandet ja. Ikke akkurat optimale tempraturer å overklokke på Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Endret for unødvendig diskusjon med formann -Nico- Endret 3. juli 2009 av nicoloco Lenke til kommentar
formann Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Nå vet jeg ikke helt hvor du holder til, men om du bor i sørnorge og nyter 30c i skyggen vil jeg si at du har helt normale temperaturer. Rett over 80c er helt normalt for en i7 under last, og dessuten er det sikkert ikke så ofte du har 100% load på alle kjernene? Det er selvsagt rom for forbedringer, men med mindre du skal prøve å klokke lenger ser jeg ingen grunn til å gjøre noe. Kan du ikke lese hva som er skrevet før du svarer? Det er unødvendig når du kommer med svar som kan forvirre en som innrømmer at han er usikker på emnet. På hvilken måte er det jeg skriver forvirrende? Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Endret for unødvendig diskusjon med formann -Nico- Endret 3. juli 2009 av nicoloco Lenke til kommentar
Xues Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 takker alle for hjelen så langt ... skal prøve å sette på ny pasta på cpu og prøve å snu på viftene. håper det hjelper hehe Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 På hvilken måte er det jeg skriver forvirrende? Det du skriver her. Det er selvsagt rom for forbedringer, men med mindre du skal prøve å klokke lenger ser jeg ingen grunn til å gjøre noe. Hva er forvirrende med det svaret? Tempraturen er innenfor hva som er akseptabelt, og tempraturen vi har ute nå er sånn kanskje 2 mnd av året. Så fort tempraturen ute faller vil også load temp falle. Så lenge PC er stabil nå, hva er da vitsen med å begynne å rote med det, spesielt når trådstarter sier han har lite peil på sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå