Maartix Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Jeg har alltid fundert over hvordan kristne kan være så arrogante og si at gud skapte kun liv på denne planeten (bibelen nevner nå at vi ble skapt i guds bilde? Så det er lite trolig at gud "har skapt" flere planeter med liv, hvis man følger bibelens gang) Se denne videoen (Anbefales i HD) Og kom her og si at gud valgte 1 planet av alle i dette universet som er mer enn 127 710 000 000 000 000 000 000km i radius (eller 13.5 milliarder lysår, og dette er bare den synlige delen, hele universet skal vel ha ca 93 milliarder lysår stor radius ), der han på 7 dager og syv netter (javel, dager og netter er vel strengt tatt definert ut fra jordens bane? hvorfor ville en gud bruke dette som et nøyaktig mål?) skapte alt liv på 1 planet. blant ... vel jeg kan ikke si et så stort tall... antall planeter. I tillegg har denne guden valgt seg ut en liten ørken stamme som sitt utvalgte folk. Og akkurat her synes jeg denne teorien går fra usannsynlig til totalt idiotisk. Selv personlig finner jeg teorien om at vi noen gang kommer til å MØTE intelligent liv, svært usannsynlig, men om det finnes intelligent liv på andre planeter enn vår planet (man kan jo ikke avkrefte dette uten videre, se hvordan vi har det her på jorden), kan jo hende, mengden med planeter i universet er større enn du kan forestille deg. Svar meg nå kristne, hvorfor ville en allvitende gud gjøre noe sånt? Hvorfor skapte han et så stort univers, men brukte bare 1 planet og en sol til å alt skape liv? Endret 4. juli 2009 av Maartix Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Nå vil nok noen hevde at gud faktisk har skapt liv på andre planeter også og at han på denne planeten valgte seg ut akkurat den ørken stammen til sitt folk, men jeg også sliter med logikken i dette spørsmålet. En annen ting ved dette aspektet er jo hvor tilbedningskåt denne gode kristne guden fremstår i bibelen og jeg har vanskelig for å tro, tatt i betraktning hvor ofte gud i bibelen sier at han vil bli tilbedt (se de ti bud), at han kun ville valgt ut et folk på denne planeten. For se på guds første utvalgte folk, jødene. Hvor mange troende jøder er det? 20 millioner? Ihvertfall er de ikke mange og jeg vil tro at gud rett og slett er litt skuffet over jødene som ikke har klart å forkynne hans ord bedre enn dette.... De kristne har gjort det langt bedre i så måte, da 1 av 6 av jordens mennesker tror på den kristne gud, men også her syntes jeg det skurrer. For alt han trengte å gjøre er jo å vise seg for alle, eller gjøre noe som fjerner all tvil om hans eksistens, for igjen i følge bibelen er han så tilbedningskåt at han sikkert ikke ville nøyd seg med bare 1 av 6 på verdens basis og mens en tenker litt på det kommer et nytt paradoks opp: for hvis han ikke er villig til å gjøre noe slik at alle som lever kan tro på ham og kaster alle som ikke tror på ham i helvette... er han da også uhyggelig ond? Jeg mener, 5 av 6 vil i følge guds egen bok havne i helvette nettopp fordi de ikke tror på den kristne guden... og er han villig til å gi et eneste bevis på sin eksistens? Nei... Da er han, ihvertfall i mine øyne, skikkelig ond. Og så kommer nok et paradoks, som du nevner, nemlig alle planetene i universet.... Hvis mennesker er de eneste som tror på denne guden hva skal han så med resten av planetene? Jorden er bare en bitteliten planet i et bittelite solsystem og på denne bittelille planeten valgte han seg ut en bitteliten ørkenstamme som sitt folk... Henger ikke på greip i det hele tatt, men jeg skal vedde felgene på bilen min på at de har en "forklaring" på dette, i det minste en bortforklaring... Endret 3. juli 2009 av RWS Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 De samme som av og til brukes på fossiler funker nok. Gud skapte universet som vår lekegrind, komplett med saker og ting som (bare) tilsynelatende er langt eldre enn 6000 år; også nysgjerrige, kreative mennesker (= forskere) skulle ha noe å gjøre på. Tja. Uansett så går det åpenbart an å være åpen for tanken om intelligent liv på andre planeter selv om man er kristen; Vatikanet er visstnok forberedt på dette scenariet. Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Så vidt jeg kan forstå så kan du se det for deg for eksempel slik: Gud er en liten gutt, med verdens største modelltogsett. Et enormt et! Utrolig fascinerende å se hvordan ting surrer og går akkurat slik de ble programmert til, ikke sant? men så ville det vært interessant med en liten sak inne i et hjørne som styrer og utvikler seg selv, hva? Så der plasserer han noen mennesker. Ekstremt forenklet så klart, men for noen ville nok dette være tilfredsstillende. Men det er vel ikke noen spesiell grunn til å tro at det ikke finnes liv andre steder. Hvis Gud har skapt universet og f.eks. evolusjon er en realitet, kan vi jo godt regne med andre sivilisasjoner. Dessuten kan det vel hende Gud laget en hel masse "Guds folk" som bare ikke vet om hverandre. Hvorfor ikke egentlig? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Hvorfor ikke egentlig? Hvorfor det egentlig? Nå har vi faktisk ikke funnet noe som er i nærheten til å peke mot noen gud på denne jorden og det syntes jeg er besyndelig, siden han tross alt, i følge dere kristne, skal ha skapt alt..... Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Og kom her og si at gud valgte 1 planet av alle i dette universet som er mer enn 127 710 000 000 000 000 000 000km bredt (eller 13.5 billioner lysår, og dette er bare den synlige delen, hele universet skal være rundt 93 billioner lysår stort), der han på 7 dager... Kremt.. milliarder takk! Dessuten er det ikke bredden som er 13.5 milliarder lysår, men radiusen. Edit: Altså bredden er 27 milliarder lysår. Endret 3. juli 2009 av Hunter147 Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg har alltid fundert over hvordan kristne kan være så arrogante og si at gud skapte kun liv på denne planeten Teit problemstilling siden du tar utgangspunkt i at alle kristne mener det du mener at kristne mener. For alt jeg vet kan det finnes milliarder av planeter med liv på, i milliarder av paralelle universer, som fortsetter uendelig. Eller det kan være at det bare finnes liv på denne planeten. Aner ikke. Siden det aldri har blitt funnet liv på andre planeter, og siden det er lite trolig at vi noen gang får utforsket særlig mange planeter i andre solsystemer pga de enorme avstandene i universet, så forblir det et åpent spørsmål. Bibelen sier aldri at det bare finnes liv på jorden. Men skapelsesberetningen ser ut til å dreie seg om bare denne planeten. Lenke til kommentar
Maartix Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Og kom her og si at gud valgte 1 planet av alle i dette universet som er mer enn 127 710 000 000 000 000 000 000km bredt (eller 13.5 billioner lysår, og dette er bare den synlige delen, hele universet skal være rundt 93 billioner lysår stort), der han på 7 dager... Kremt.. milliarder takk! Dessuten er det ikke bredden som er 13.5 milliarder lysår, men radiusen. Edit: Altså bredden er 27 milliarder lysår. Oja, unnskyld meg, jeg må ha lest av feil, skal selvfølgelig rette på feilen Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Hvorfor ikke egentlig? Hvorfor det egentlig? Nå har vi faktisk ikke funnet noe som er i nærheten til å peke mot noen gud på denne jorden og det syntes jeg er besyndelig, siden han tross alt, i følge dere kristne, skal ha skapt alt..... Ikke noe som er i nærheten av å peke mot noen Gud? Eh. Nåja - det spørs jo litt. Hva med for eksempel... alt? Lenke til kommentar
Swixcap Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Dette er en håpløs, evig diskusjon, for å ha sagt det. Personlig mener jeg religion generelt er usansynlig, men leker gjerne med tanken på noe "større enn vår verden". Mange mennesker finner svar i religion og er fornøyde med det, andre trenger bevis. En evig diskusjon, som sagt. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Jeg vet ikke hva, om noe, som skaper universer. Guder har til alle tider blitt puttet inn der hvor folk manglet noe, enten dette noe var kunnskap eller trygghet. Dette er delvis hvorfor jeg er rimelig ganske nesten helt sikker på at mennesket skapte Gud, og ikke motsatt. Om vi så godtok konklusjonen at "alt" er skapt, så kan vi ikke vite (bevise) at denne Skaperen er den kristne Gud, eller noen annen form for gud eller guder som mennesker har trodd på. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Hvorfor ikke egentlig? Hvorfor det egentlig? Nå har vi faktisk ikke funnet noe som er i nærheten til å peke mot noen gud på denne jorden og det syntes jeg er besyndelig, siden han tross alt, i følge dere kristne, skal ha skapt alt..... Ikke noe som er i nærheten av å peke mot noen Gud? Eh. Nåja - det spørs jo litt. Hva med for eksempel... alt? Som jeg sa, det er veldig rart at vi ikke har funnet noen spor etter noen "intelligent designer" ala gud nettopp ut i fra at han liksom skal ha skapt alt... Det er ingenting på denne jorden som tyder på at vi er skapt, men derimot har vi funnet enormt med underlag og beviser for at vi har evolvert dit vi er i dag fra eneggede celler. Dette er fakta, altså ikke noen gjettning i en gammel bok bare så det er sagt. Vi vet også at universet er 13,5 milliarder år og la oss nå for diskusjonens skyld si at gud skapte universet for 13,5 miliarder år siden. Vi vet at det moderne mennesket, homo sapiens sapiens, dukket opp, (altså evolverte fra en tidligere verson, homo habilis. Dette er noe vi også vet og ikke gjetter på) Dette vil si at guds folk, altså den gjengen som tilber denne guden, har bedrevet tilbedning av denne guden i en utrolig kort tid!! La meg forsøke å forklare dette for deg sjeggnorris: Hvis vi sier at Eiffel tårnet i Paris var jordens alder, (altså bare de 4,54 milliarer år og ikke universets 13,5 milliarder år) så ville tiden som vi mennesker har vært på jorden utgjøre malingslaget helt på toppen av tårnet!!! Så "lenge" har mennesket eksistert i forhold! Sagt på en annen måte: hadde vi delt inn jordens alder i 12 timer har vi vært her i litt under seks sekunder..... Så kommer du og skal innbille oss at den guden, som i sin egen bok er omtalt som meget, MEGET tilbedningskåt fyr som simpelthen slår ihjel og steker alle som ikke vil tilbe ham, har sittet i 13,5 milliarder år minus 6 millioner år og ventet på at et lite utvalgt folk, av alle de mennekene som levde på hele kloden den gangen han valgte seg ut denne ørkenstammen, skal begynne å tilbe ham? Og på toppen av dette har den kristne guden bare 1/6 av jordens befolkning som tilber ham? Vet ikke hvordan det er med deg, men denne guden din har virkelig ikke gjort det serlig bra når en ser slik på det, er du ikke enig? Som du skjønner er det ikke sannsynlig i det hele tatt, ikke under noen omstendigheter, at denne guden din eksisterer. Vi har faktisk funnet mye mer som ikke indikerer en skaper enn for. Vi har faktisk ikke funnet noe som peker i retning av noen gud annet en vyene til prester, som ser perfekte ting ute i naturen uten å forstå at dette slettes ikke er perfekt, eller sluttproduktet av noe som helst, men noe som evolverer. Vi vet i dag at vi har evolvert hit vi er i dag og vi vet at vi ikke er sluttproduktet til guden din... Så som du ser er det utrolig masse, om ikke alt, som tilsier at guden din er funnet på av den samme ignorante gjengen som de i boka de skrev hevet var guds folk fordi de ville rettferdiggjøre at de skulle rappe landene til andre stammer og derfor trengte en måte å legitimere tjuveriet på. Der har du bibelen din! Den første delen ble kun laget for å legitimere tjuveriet av andre folks land. Den siste delen i den kristne bibelen er like sørgelig egentlig, selv om den ikke e laget for å legitimere tjuveri av land. Men det er en annen historie... Det jeg prøver å si er at jeg ikke tror den tilbedningskåte guden din, slik han er fremstilt i sin egen bok, hadde giddet å ventet i 13499999994000000 år (Altså 13 500 000 000 000 år minus 6 000 000 år, som er den tiden vi som moderne mennesker her eksistert) før noen kom som kunne tilbe ham. Blir bare latterlig det! Og enda mer latterlig blir det når de kristne da mener at endetiden, med jordens ødeleggelse, snart vil komme... Henger ikke på greip i det hele tatt dette. Eller hva syntes du sjeggnorris? Henger dette, når du ser på det, på greip for deg? Nå kan du svare default svaret til kristne, at for gud så er 1000 år som en dag og 1 dag som 1000 år og lignende sludder, men igjen ber jeg deg om å ta en titt på logikken bak alt det du ser rundt deg. Dette vitner ikke om en totalt ulogisk skaper har skapt alt dette, hvis dette hadde vært skapt altså, er du ikke enig? Men det blir totalt ulogiskt for en skaper å sitte på ræva og vente i 13499999994000000 år for at de eneggede cellene har utviklet seg såpass at de klarer å tilbe ham for så å ta livet av 5 av 6 av de samme skapningene som er blitt intelligente nok til å tilbe ham? Hvor er logikken her? Nei, bare universet alene, uten at vi vet hvordan det hele startet, tilsier at det ikke er noen designer bak det hele. Det er mulig at du må ta av deg jesus brillene for å se dette, men når brillene er av er du ikke lenger i tvil. Det er ikke jeg ihvertfall. Ville vel heller sagt at universet og utviklingen her på jorden er langt, langt mer utrolig og fantastisk og brilliant UTEN en skaper jeg da... Men så mistet jeg jesus brillene for lenge siden og til mer jeg lærer om universet og livet på jorden til mer åpenbart blir det at jeg aldri kommer til å finne igjen de jesus brillene heller.... Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Masse masse ting Vel, RWS, her kommer vi til det punktet der jeg som en religiøs person sier at jeg velger å vende det døve øret til og late som alt det du skriver er vås. Men for at jeg i det minste skal ha sagt NOE, kan jeg jo... ...Jeg tror det har mest med det å gjøre at jeg har et så veldig sterkt ønske at at det virkelig skal finnes en Gud. Etter at jeg ble kristen klarer jeg ikke helt å se for meg en tilværelse uten troen på noe overnaturlig, og hvis dette blir overmåte usannsynlig blir jeg nesten nødt til å late som det er feil - for jeg VIL ha en Gud i livet mitt. Om han er virkelig eller ikke har ikke noen betydning før jeg dør, og hvis han da ikke er virkelig har det jo ikke noen betydning etter jeg dør heller. I mellomtiden har jeg levd et liv der jeg kan føle at jeg har en større mening, en hensikt, og være fornøyd med det, heller enn å risikere å føle meg alene og forlatt og uten mening - du forstår sikker at slikt kan gjøre visse mennesker deprimerte. Jeg vet at jeg er en psykisk sterk person, men når det kommer til akkurat dette vet jeg ikke hvordan jeg ville håndtert å fullstendig miste troen på at det finnes en høyere mening med ting. Eksistensielle spørsmål er jo de aller største, selv om for deg går jeg ut fra at det er en "whatever"-sak som betyr null og ingenting, mens for meg er det en sak som betyr alt. Derfor er jeg av hensyn til meg selv nødt til å overse slike ting, og heller stole på at selv om dette ikke later til å henge på greip i det hele tatt, er Gud der og vet hva han driver med. Med andre ord vinner du potensielt diskusjonen, i alle fall denne delen av runden. Men vi får se hvem som vinner krigen til tross for nederlag i ett og annet slag og da kan jeg jo referere til mye forskjellig. Edit: Det er 13,5 milliarder, ikke 13 500 000 000 000 (13,5 billioner) år, btw Endret 5. juli 2009 av SkjeggNorris Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Edit: Det er 13,5 milliarder, ikke 13 500 000 000 000 (13,5 billioner) år, btw Er jo bare noen nuller jo.... he he. Ser at det er feil og hadde tre nuller for mye . Og takk igjen for ærlig svar. Sikkert mange som har det slik som deg, som syntes at livet mister sin mening uten en høyere makt å tro på og som vender det døve året til når fakta og en del paradokser i den religiøse troen kommer på bordet. Å omvende seg fra et livssyn til et annet er ikke gjort på dagen nettopp fordi det er en del sperrer som må ned. Jeg har selv gjennomgått den prosessen for mange år siden og husker at jeg lange slet med både anger, skyldfølelse og en frykt for at gud ville slå meg ihjel. I dag er dette så fjernt og usannsynlig som tanken på at jeg kan strekke ut armen og ta på månen er usannsynlig... Jeg observerer også at det ligger en del ting bak religiøs tro som er rene unnskyldninger. Som at ateister ikke har noe å leve for. Hvor dette kommer fra vet jeg ikke, men jeg har da ikke noe mindre å leve for selv om jeg ikke tror at vi har blitt satt her av et overnaturlig vesen, dette faller jo på sin egen urimelighet. Jeg vet at jeg er like moralsk, kanskje mer moralsk til og med, enn religiøse da jeg ikke kan søke om tilgivelse for mine synder men faktisk må stå til rette for det gale jeg eventuelt gjør selv! Jeg vet at det er opp til meg å fremstå som et godt menneske og jeg må bare få meddele at det er deilig å ikke angre på noe av det jeg gjør. Ikke fordi jeg ikke "synder", (noe jeg ikke gjør nettopp fordi jeg ikke setter bibelens standard som en god standard og noe som jeg vil følge) men rett og slett fordi jeg veldig skjelden gjør noe jeg anger på. Vi trenger faktisk ikke trusselen om helvette for å være snille og gode mot hverandre. Jeg observerer også at det å være religiøs ikke blir lettere med årene, noe som ihvertfall er noe av grunnen til at forslag som at det skulle være forbudt å kritisere religion kommer opp. Dette forslaget ble gudskjelov nedstemt da det overhodet ikke har noe for seg. Religion er kun påstander og disse påstandene kommer ofte foran både logikk og fornuft og har veldig ofte vært et mektig verktøy for å skaffe seg både makt og rikdom. Personlig ser jeg at sekularisering av vårt samfunn er den eneste veien å gå, da dette fremmer både menneskeverd og yttringsfrihet, noe som ikke kan sies om noen religiøse trosrettninger, der det som skal sies ofte er styrt av hva som står skrevet i såkalte hellige bøker som vi alt for ofte glemmer er bare påstander! Bibelen er for noen hellig og sann men alt jeg ser er en bok full grunnløse påstander og historier uten forankring i virkeligheten på flere områder enn boken om ringernes herre. Jada jeg vet at ingen tror på ringenes herre, men prinsippet i påstandene er de samme da det ikke er en flik av dette som kan bevises i noen av de bøkene. Og bevis for ting blir bare mer og mer viktig, også i hva vi skal tro på. For meg personlig er det helt fjernt å gå rundt å tro på noe vi ikke har filla av beviser for ( og vær vennlig å la være å komme trekkende med tungetale og lignende, med mindre du vil si at gud er til stede ved heavy metal konserter, der folk så og si i trance står å digger musikken mens de "banger" hodene frem og tilbake..? ) De fleste kristne er såpass fornuftige at de faktisk bruker vitenskap som rettesnor også og det er bra! Vet ikke hvordan det er med brorparten av muslimer vi har her i landet, men de virker litt mer banale og mer dogmatiske i sin tro og blir ofte forbannet hvis noen sier at guden deres er bygget opp på grunnløse påstander, noe all religiøs tro faktisk er, og bruker ikke vitenskap i samme grad som kristne, men de kommer nok etter. Er ikke lett å argumentere mot fakta og det er vel her det døve året kommer inn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå