Gå til innhold

Hjelp til valg av avdelig i førstegangstjeneste i hæren.

Weslc

Anbefalte innlegg

Hallo, ettersom jeg skal inn nå om ikke så lenge, er det vell lurt å vite hvordan avdeling jeg kommer til å ha mest "glede" av i førstegangstjenesten. Fullførte sesjon og sa jeg var interessert i int.ops (noe som jeg også er). Ser også for meg en karriere i forsvaret der int.ops er en "del av hverdagen". Lønn spiller vell ikke den store rollen så lenge jeg er fornøyd med situasjonen. Ønsker også en avdeling som ligger nord i landet, siden jeg bor rimelig langt nord.

Har sett endel på 2. bataljon, en avdeling som virker meget interessant, men her er det vell folk inne på dette forumet som har mer peiling enn jeg har. Hvordan er den når det kommer til int.ops? hva er dine muligheter innenfor denne avdelingen? hvordan oppgaver får du i denne avdelingen?

Har også sett på Jegerkompaniet, som også virker som en interessant avdeling. Sikkert bare vås, men har lest at disse er mer internasjonalt enn 2. bataljon? Hva blir de store forskjellene mellom disse to avdelingene?

Det ble en haug med spørmål her, men spørr samme spørsmålene som jeg stilte til 2. bataljon. Hvordan er den når det kommer til int.ops? hva er dine muligheter innenfor denne avdelingen? hvordan oppgaver får du i denne avdelingen?

Virker sikkert som en krigsglad ungpjokk som bare vil ta liv, men slik er det ikke.

Om jeg får være med på noen int.ops drar jeg ikke bare for lønna si skyld, men drar også for å hjelpe mennesker, skape vennskap og bevare fred å ro i landet. Vet godt at man må være forberedt på å møte de verste syn der nede og neste dag kan sidemannen forlatt køya si.

Beklager for skrivefeil og har jeg vært utydelig i noen setninger her så skal jeg formulere nærmere.

Hilsen Fredrik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta førstegangstjeneste i enter panser, eller 2.bataljonen, da stiller du sterkt etter førstegangstjenesten med tanke på å komme deg inn i TMBN som grenader.

Og vips, så er du en yrkessoldat

Lenke til kommentar
Tror det er lettere å komme i intOps hvis du er i en støtteavdeling, f.eks sanitet eller samband, men det er selvfølgelig daffere enn f.eks 2.bn ol.

Dette er vell ikke noe som interesserer meg noe i det hele tatt, men takk for tipset.

Om det er daffere er vell både bra og dårlig, men det kommer nok mest ulemper å ha et slapt yrke.

Ta førstegangstjeneste i enter panser, eller 2.bataljonen, da stiller du sterkt etter førstegangstjenesten med tanke på å komme deg inn i TMBN som grenader.

Og vips, så er du en yrkessoldat

Har lest mye om 2. bataljon i det siste og jeg må si at det er den avdelingen jeg heller mest mot akkurat for øyeblikket. Ingen som har noe godt å si om jegerkompaniet?

2.bn virker mer som en ren "kamp" avdeling iforhold til jegerkompaniet eller er det helt på jordet?

Fredrik.

Endret av Weslc
Lenke til kommentar
Har lest mye om 2. bataljon i det siste og jeg må si at det er den avdelingen jeg heller mest mot akkurat for øyeblikket. Ingen som har noe godt å si om jegerkompaniet?

2.bn virker mer som en ren "kamp" avdeling iforhold til jegerkompaniet eller er det helt på jordet?

2.Bn er en lett mekinf-ish (sisu) stridsavdeling mens jegerkompaniet er en (som navnet hinter om) jeger-avdeling. Altså ganske forskjellige typer styrker.

Vil du ha CV90 må du i PBn, vil du ha SISU og khakiberet må du i 2Bn, vil du bære tung sekk og ha overlevelsesuke må du i Jegerkp.

Grovt sagt, tas med en klype salt. Selvsagt overlapper store deler av tjenesten hverandre.

Lenke til kommentar

Her erfaringer fra Jegerkompaniet så kjør på om du har noen spesifikke spørsmål. Jegerkompaniet blir flyttet nå fra å være en egen avdeling til å være under Etteretningsbataljonen, men fortsatt som Jegerkompaniet. Jegerkp består av en profesjonell tropp (tropp 1 som reiser på turnuser til afghanistan) og en vernepliktig tropp (tropp 2). Hvor mange det er i hver avdeling er konfidensielt, men ca. 30 % som møter opp kommer seg gjennom og blir jegere. De som blir jegere og søker på stilling videre etter endt førstegangstjeneste KAN få tilbud om tropp 1 (dette er de som imponerer mest, og er ikke mange, som regel rundt en håndfull) videre.

Jegerkp er en av veldig få operative styrker som faktisk gjør noe i afghanistan, hvorav f.eks 2.bn blir mye mer støtte. Vet ikke om jeg har sagt for mye utover det som skal og kan sies, men jeg kan redigere post på forespørsel.

Alt avhenger av hva du er ute etter, men etter et år i tropp 2 er man best mulig rustet for videre fortsettelse i forsvaret, enten det er til mjk/fsk-opptak eller andre avdelinger. Hvordan det blir framover nå som Jegerkp flytter fra GP til Setermoen vet jeg ikke, men det skal også nevnes at noe av "sjarmen" med å være i Jegerkp var å være i verdens nordligste garnison i bitende kulde og de hardeste klimatiske utfordringene du kan få i Norge. Klimatisk blir det nok "lettere" nå enn før. Forskjellen på 2.bn og jegerkp er rett og slett at 2.bn er en ren kampavdeling mens jegerkp utvikler "jegere". Å være jeger innebærer rett og slett mye lange marsjer, lite mat og mye fysisk og psykisk utmattelse.

Endret av Bandidos-Pelle
Lenke til kommentar

Ville sett på CSS Bn, det høres kansje tamt ut, men det er en veldig interessant avdeling som trener opp imot oppdrag i afghanistan.

Du vill få lastebillappen, ADR kurs, og en god del trening med kolonnekjøring, sanitet, stridsteknikk med lastebil etc.(litt avhenging av hvilken tropp du søker i.)

Så det er gode muligheter for å få plass i intops i den avdelingen.

Jeg ville først søke meg vekk fra CSS da jeg havnet hær, men nå ser jeg at jeg heller ville vært hær enn 2. Bat, som jeg søkte.

Lenke til kommentar

Strengt tatt har vel alle bataljoner i Brigade Nord Int Ops-bidrag? Du kan også få "jegertjeneste" aka rekognosering i flere bataljoner, som f. eks. Lok Btt til Artilleriet og Kav Esk hos Panser.

Så, om du blir plassert i en annen avdeling enn 2 bn finnes det fortsatt mye rart du kan gjøre så lenge du nevner "Int Ops" så tidlig som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...