Gå til innhold

Billigste speilrefleks med videofunksjon.

Anbefalte innlegg

Etter og sett på bilder tatt med speilrefleks kameraer har jeg nå lyst å ta steget opp fra kompakt kamera til speilrefleks. Det som har holdt meg igjen tidligere, er at jeg bruker ofte videofunksjonen som er på kompaktkameraene. Nå har jeg sett at di fleste nye speilrefleks kameraer kommer med videofunksjon, så det jeg lurer på, noen som vet hva det billigste speilrefleks kameraet koster, som har innebygd videofunksjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D5000 har videofunksjon, huset får du fra rundt 6000,-. Det er dog ikke lange steget opp til D90 som også har videofunksjon og som er et bedre kamera, med innebygget AF-motor som gir mulighet til å bruke en del flere og bedre objektiver.

Problemet med videofunksjoner på speilreflekser er blandt annet den dårlige lyden, og vel manglende autofokus under opptak, så om du er veldig interessert i videografi vil jeg nesten råde deg å kjøpe deg et dedikert videokamera istedet, det er ikke så dyrt, og man får kanskje også noe som er mindre og lettere å bruke enn hva en får med videofunksjonen i et fotokamera med denne funksjonen. Samtidig som funksjonene ellers på kamera vil være rettet til å hjelpe deg som videograf.

Fine bilder kan bli tatt med kompaktkamera også, det er for det meste opp til fotografen. Ta en titt på Flickr sin kamerabaserte filter og se hvor gode bilder man får ut av f.eks. en Canon G10/G9, Nikon Coolpix P6000, Panasonic DMC-LX3. Grunnen at jeg viser deg potensialet til disse kompaktkameraene er ikke fordi de nødvendigvis er så mye billigere, men at de er lettere å ha med seg, og det beste kameraet å ta bilde med er det du har med deg, og det er ikke alle situasjoner hvor en speilrefleks er praktisk, eller lov for den del.(Festivaler legger gjerne ned forbud mot speilrefleks f.eks.) :)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har faktisk sett på dette kameraet, men er ikke så glad i prisklassen den ligger i. Har vel innsett at hvis jeg vil kjøpe et slikt kamera jeg vil ha, må jeg vel opp i 7-8000. Jeg leste at videofunksjonen til D5000 ikke hadde autofokus, så det jeg lurte på er om noen vet om Canon sitt 500D har autofokus i videofunksjonen? Jeg skal til USA i høst så jeg tenkte evt å kjøpe kameraet der. Er det lurt med tanke på garanti osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...