Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at jeg har lest litt ser det ut som Nikon D90 er det beste kjøpet av disse kameraene i Kit med 18-105mm. Hvordan er kvaliteten på den kombinasjonen, noen som har den? Jeg har testet det litt, men ikke mye.

Det ser ut som D90 er best av alt i klassen på høy ISO. stemmer det?

Hva med det dekselet bak LCD skjermen?

Betyr det at skjermen på D90 er mer utsatt enn på eos 500D uten en slik skjerm, eller at den beskyttelsen som er for lcd skjermen er svak?

Endret av festen
Lenke til kommentar
Etter at jeg har lest litt ser det ut som Nikon D90 er det beste kjøpet av disse kameraene i Kit med 18-105mm. Hvordan er kvaliteten på den kombinasjonen, noen som har den? Jeg har testet det litt, men ikke mye.

Det ser ut som D90 er best av alt i klassen på høy ISO. stemmer det?

Hva med det dekselet bak LCD skjermen?

Betyr det at skjermen på D90 er mer utsatt enn på eos 500D uten en slik skjerm, eller at den beskyttelsen som er for lcd skjermen er svak?

Glasset på display kan få riper, derfor Nikon deler ut deksel. Har selv operert mye med D300 uten deksel, fortsatt ingen riper. Tror nok kvaliteten på glasset hos Nikon og Canon er rimelig identisk. Dyrere Nikon modeller (D3/D3x) har ikke dette dekslet, men de har kraftigere glass (skal være ripefritt). Konklusjon, er du redd for riper, bruk deksel - ellers ignorer denne problemstillingen. Ingen dør av en ripe i display, kamera er en bruksgjenstand.

Lenke til kommentar

Jeg har greid å knuse et cameradisplay på en powershot før. Er det dekselet så solid at det fungerer som en slags transportsikring?

Jeg husker det da var veldig mykt display på powershot, sammenlignet med f.eks cybershot, som hadde kjempebra beskyttelse.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg har greid å knuse et cameradisplay på en powershot før. Er det dekselet så solid at det fungerer som en slags transportsikring?

Det er konstruert slik at det skal tåle å droppe kamera i bakken og sørge for at display overlever. Det fine med dekselet er at det er veldig lett å ta av/bytte. Har hørt om folk som har droppet kamera ned å steiner uten å ødelegge display. Ulempen er selvsagt at displayet ikke er like behagelig å se på gjennom plastikk beskyttelsen (selv om det fungerer overraskende bra).

Update:

Min løsning på transport delen er alltid å plassere kamera på en slik måte at ingen andre gjenstander kan få kontakt. Har enda til gode å lage ripe i display på kamera (har hatt de med meg absolutt over alle tenkelige og utenkelige steder). Pleier ikke være spesielt snill med utstyret heller, merk jeg prøver å være forsiktig, men det brukes uten bekymring for at det eventuelt blir ødelagt (knuser jeg det, bruker jeg backup kamera. Dessuten har man verdigjenstandsforsikring).

Det er en trend at de menneskene som er livredd for utstyret er de som alltid opplever at ting blir ødelagt (tilsvarende sterkt berusede mennesker som faller ned en trapp vs edru mennesker som gjør det samme... er man edru brekker man garantert noe :))

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Et spørsmål til jeg har med D90. Jeg ser den har AF assist lys. De fleste andre kameraer jeg har sett bruker blitz til dette.

Hvor stor nytte har det?

Kan være til stor nytte, men du kan styre om du ønsker å slå det av i meny. Setter man på ekstern blits vil denne via IR-lys overta denne oppgaven. Fordelen er at man slipper å flashe blits for å fokusere, men som nevnt - brukes kun om man ikke har koblet på ekstern blits. Fordelen er selvsagt også at man kan få fokus-assistanse via dette lyset selv når man ikke benytter blits.

Lenke til kommentar
Et spørsmål til jeg har med D90. Jeg ser den har AF assist lys. De fleste andre kameraer jeg har sett bruker blitz til dette.

Hvor stor nytte har det?

Du slipper å få grisebank av folk som blir forbanna av blitsen. Bruk av blits som AF assist lys skulle vært forbudt ved lov.

Tom

Lenke til kommentar

Hvor stor nytte har det?

Du slipper å få grisebank av folk som blir forbanna av blitsen. Bruk av blits som AF assist lys skulle vært forbudt ved lov.

Tom

Personlig erfaring Tom? :D Du høres ut som den part som gir folk grisebank for nettopp dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...