Gå til innhold

Hjelp til selvbyggs stasjonær-PC rundt 5000 kr

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å investere i en ny stasjonær-PC da min 3 år gamle maskin begynner å bli litt sliten. I den forbindelse har jeg sett på en del ferdigløsninger fra diverse nettbutikker, men i og med at jeg vil ha mest mulig ytelse for pengene har jeg bestemt meg for å sette sammen delene selv. Maskinen skal brukes til litt spilling, men også til skolearbeider og litt koding. Trenger ikke noen vanvittig maskin, men gjerne noe som holder noen år og som holder greit til Diablo 3 og kommende Starcraft ;) Den skal også kobles til en 32" LCD for filmtitting, gjerne i grei kvalitet.

Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg vil ha en Intel- eller AMD-løsning, så har sett på oppsett av begge deler. De to handlekurvene jeg legger ved er de jeg synes virker greie fra begge leire. Jeg kan dessverre ikke så fryktelig mye om slikt, så ønsker gjerne innspill på ting jeg kan ha glemt eller misforstått og helt andre løsninger som er bedre/billigere.

Intel-versjonen: Intel-versjonen

Utgangspunkt i E8400-prosessoren som jeg har hørt mye bra om. Jeg vurderer i7 som litt utenfor min prisklasse hvis ingen har noen veldig billige og gode løsninger der.

AMD-versjonen: AMD-versjonen

Utgangspunkt i Phenom II X3 720 BE trippelkjerne-prosessoren. Vil det være lurt å gå for quad-prosessoren for 200 kr mer?

Vil som sagt ha så mye ytelse som mulig for pengene. Forslag kan gjerne ligge nærmere (eller under) 5000 enn det de to vedlagte oppsettene gjør.

Setter pris på all tilbakemelding og hjelp. :)

Endret av mrbravo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linkene fungerer ikke. Du har med andre ord gitt oss feil linker.

#1: Logg deg inn på Komplett

1858379_Snap_2009.07.02_23.30.36_001.jpg

#2: Legg ønsket varer i handlekurven

1858381_Snap_2009.07.02_23.35.37_002.jpg

#3: bla deg så ned til <<Handlelister>> og gi den et navn ved <<Ny handleliste>>.

Klikk så på knappen; <<Lagre handlevognen>>

1858382_Snap_2009.07.02_23.39.45_004.jpg

#4: Klikk så på; <<Del listen>>

1858383_Snap_2009.07.02_23.44.50_006.jpg

#5: Kopier så og post Lenkeadressen

1858385_Snap_2009.07.02_23.48.26_008.jpg

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Lenke til kommentar

Så rimelig bra ut den der. Hvor god er prossesoren som følger med den?

Vet du forresten om det er HD4850 eller HD4890 som følger med? I beskrivelsen står det 4850, mens produktbeskrivelsen sier 4890. ;)

Endret av mrbravo
Lenke til kommentar

99.99% sikkert at det er HD 4850.

Jeg må også beklage, jeg leste litt fort på dens CPU. Det følger med AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition, mens jeg hadde mine tanker på AMD Phenom II X3 720 Black Edition. Det er ikke en ubrukelig CPU. Men om jeg fikk sjansen, så ville jeg uten å nøle et sekund byttet ut den ene harddisken med en kraftigere prosessor.

Lenke til kommentar

Okey, spørs om man får muligheten til å bytte deler i den pakkeløsning. Etter å ha lest litt er jeg uansett rimelig sikker på at AMD Phenom II X3 720 Black Edition er prosessoren jeg ønsker. Med greie (billige) komponenter fra komplett, får jeg et greit system med den prosessoren, Asus M4A78, Socket-AM2+/AM3 hovedkort og Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 skjermkort til ca 5500 kr. Vil det gi en PC som holder noen år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...