Gå til innhold

Hvordan venne katten til hunden?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt hund i nesten et år nå. En Tibetansk Spaniel.

Og idag fikk jeg meg en liten kattunge.

Katten er utrolig skeptisk til hunden (freser mot han osv), imens hunden bare vil bort å snuse og leke.

 

Er det noen som har noen erfaring med dette?

Kommer katten til å venne seg til hunden?

Er det noen spesielle metoder man kan bruke for at de skal venne seg til hverandre fortere?

 

Takker for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer katten til å venne seg til hunden?

 

 

Mine to ett-års katter fikk nettopp en liten valp å dele hjemmet med.

De har vært sammen i snart to uker, og vi har hatt en markant forbedring i aksept.

 

I begynnelsen var valpen veldig usikker, samtidig som den ene katten hveste mye til ham - mens en andre slo ham når han kom nærme. Nå har valpen blitt mye sikrere på sin nye situasjon dog, og det har forsåvidt kattene også.

Hun som hveste mye har bestemt seg for å ikke bry seg om valpen i det hele tatt, og lever for det meste i høyden - langt unna valpen.

Hun som slo etter valpen er blitt mer mamma for ham, de to går sammen skulder mot skulder når de er ute.

 

Noe leking sammen kommer ikke på tale - det er fremdeles mye krig på stuegulvet om hvem som eier hvilke leker, men de overlever sammen i all fall :)

 

Det viktigste er vel å ha litt kontroll på hunden. I og med at den logrer mye, oppfatter kattene det som et fare signal - og blir en smule ukomfortable. Når hunden på toppen av det insisterer på å sniffe dem i rompa, så takker ofte kattene for seg og gjemmer seg på en hylle.

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med dette. Senest i dag :p

Har tatt til meg en liten kattunge som plutselig kom på døra mi.

Den freste og skøyt rygg til bikkja mi.

Etter litt så gikk det helt fint.. Nå ligger de på hver sin side av meg i sofaen :love:

Så lenge hunden er rolig, vil det gå bra etterhvert :)

Bare gi katten tid. Ikke tving de til å være sammen. Isåfall gjør som meg, hold kattungen på feks venstre side og hunden på høye. La de ligge ved siden av hverandre.

En annen ting du kan gjøre er å la katten snuse på hunden. Da kreves det at en andremann holder unna hodet til hunden, så den ikke får seg ei klor :p

Lenke til kommentar

Min søster har en hund og katt som er så tett sammen at de steller hverandre, som jo er litt småsøtt.

Det er noe jeg aldri har sett før ihvertfall, da selv hunder og katter som er godt vendt til hverandre bruker å holde en god avstand fra hverandre.

 

Som nevnt ovenfor, gi det bare litt tid så vil de som regel vende seg til hverandre.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...