Gå til innhold

Lære å kråle på tre uker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har opptakskrav til militæret om tre uker som jeg må klare. Mtp svømming er dette 400m på 10min i basseng, hvor de første 25m er under vann.

Jeg har så og si aldri krålt før, utenom litt kråling i 6. klasse. Spørsmålet er, hvordan går jeg frem? Jeg satser på trene 4 ganger i uken i tre uker frem mot opptak for å greie dette. Hva slags intervaller bør jeg ta?

Kan noen være snill og forklare grunnprinsippene i kråling til meg? Prøvde meg for et par dager siden og det ble veldig anspent/dårlig teknikk/fort sliten.

Jeg har generelt god kondis og klarer greit de andre kravene som ikke er svømming, men er svømmekondis litt annerledes? Uansett, takker veldig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man crawler må man fokusere mest på armene (hendende) og beina. Fingrene skal være sammen.

Hvis du tenker på at du skal gripe "tak" i vannet og dra det bak deg, mens beina går opp og ned, mens du er stive i de. :p

Er ikke den beste til å forklare men prøver så godt jeg kan. :p

Bruker du riktig pustemetode? Det er viktig for du ikke skal bli fort sliten. :p

Lenke til kommentar
Skal beina være stive, uten knekk i kneet? Bevege beina hele veien fra hoften, er det det du mener?

Nei, kan ikke pusteteknikk, og det er vel noe av det viktigste tenker jeg. Man trekker luft på hvert tredje tak, til samme siden?

Kan være en liten knekk i kneet, men det finner du nok ut av. :)

Og pusteteknikk er viktig ja, jeg pleier å puste hvert 1 tak for jeg klarer ikke lengre rett og slett. På samme siden ja.

Lenke til kommentar

Jobbet som svømmetrener :thumbs:

Du kan begynne med å dytte fra kanten med bena, og ligge så rett og stivt som mulig mens du flyter fra kanten. Dette med nesa pekende mot bunnen, og armene strukket over hodet. Det er jo en enkel øvelse som ikke krever særlig repetisjon. Deretter bygger du på med å bevege bena med stive knær, og utstrakte føtter. Fremdeles med nesa nedover.

Deretter kan du begynne med det vanskelige: Ta tak i vannet og før det under deg. EN arm av gangen! Cluet her er å ikke vippe fra side til side, men å beholde kroppen rett i vannet. Vipper du til siden, synker du ned. Da bruker du mye energi på å holde deg oppe, samtidig som fremdriften går i dass.

Når du får dette til, er det bare å trene på pusteteknikken, husker ikke antall svømmetak/pust, men man puster ut når nesa peker ned, og puster inn ( uten å drikke masse vann :sick: ), når du har armen foran deg ( ikke under deg eller på siden ). Da er du flink til å crawle, og drømmen om å kjempe om billig olje er et hakk nærmere ! :ph34r:

Lykke til !

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Når du får dette til, er det bare å trene på pusteteknikken, husker ikke antall svømmetak/pust, men man puster ut når nesa peker ned, og puster inn ( uten å drikke masse vann :sick: ), når du har armen foran deg ( ikke under deg eller på siden ). Da er du flink til å crawle, og drømmen om å kjempe om billig olje er et hakk nærmere ! :ph34r:

Enkleste er å puste hvert 3 armtak under albuen din liksom, puste ut gjør du deg ferdig med under vann. Har ikke svømt "aktivt" på 6-7 år, men regner med at det ikke tar så lang tid å lære seg om en er trygg i vannet.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Lenge siden siste her, men for å oppdatere på fremgangen: ja jeg klarte 400m på 10min krål med god margin :)

Kom inn på ca 9 minutter. Hadde vel en 7-8 økter i vann før testen, og øvde på krål, og primært på å få inn en pusteteknikk som fungerte. Og den fungerte jo greit, ble mye mer avslappet da. Øvde på å se rett ned i bassenget og bare vende hodet til siden istedenfor å vende hele kroppen:p Tapte nok et hav av sekunder på vendingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...