Gå til innhold

Linux vil ikke boote

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grub stage 1.5 error 17 betyr at partisjonen stage1.5 prøver å laste stage2 fra, vanligvis /boot/grub/stage2, finnes men har et ukjent filformat for nåværende stage1.5.

To mulige årsaker:

- rekkefølgen på harddiskene (inkl. evt. minnepinner/usb-disker) har endret seg

- annet filsystem på /boot/. partisjonen enn det Grub forventet. Grub må i såfall "settes opp" på nytt slik at stage1.5 for aktuelt filsystem blir installert.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

cmyrland : har nå prøvd å lete meg frem i linken.

Det eneste jeg kan gjøre nå er å entre BIOS , og deretter sette den disken hvor Debian befinner seg til Auto.

HK'et mitt er Asus P5Q Deluxe , men jeg klarer ikke å finne frem til autodetection av disken (annen BIOS ?)

BIOS :

test45.jpg

Klarer ikke å finne frem til noe aotodetection her :

Picture032.jpg

HawP :Hvordan setter man opp Grub "på nytt" ?

er det bare å putte inn CD plata , og jobbe derfra ?

Lenke til kommentar

Har du tilfeldigvis tre disker i maskina? I så fall prøv å stokk om på rekkefølgen på de to siste i bios. Du får samme feil om grub ligger på boote-disken, men filene som den trenger ligger på en av de andre to. Når den da leter etter hd1 f.eks og du har stokket om slik at det egentlig er hd2 så får du den feilen.

Edit: Forøvrig - kast Debian så langt du klarer og løp! Makan til møkkadistro. Lykke til med å sette opp skjermkortet og fikse dependencies..

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Ja , jeg har 3 disker ( tilsammen 4 , to av dem (disk 1) kjører raid1 og er usynlig i diskbehandling).

t82.png

Jeg kjører Debian , fordi det er den eneste distro jeg klarer å installere. De andre distroene gir bare feilmeldinger under installasjonen.

Debian er vel heller ikke enkleste distroen for en newbie som meg......

Endret av johome
Lenke til kommentar

Som sagt, om du fremdeles har problemet fra førstepost så prøv å bytte rekkefølgen (i BIOS) på de to siste diskene slik at grub finner det den skal ha på riktig sted.

Har du prøvd Ubuntu forresten? Jeg ville seriøst revurdert å Debian om du ikke har veldig lyst til å fikle kun for fiklingens skyld.

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om årsaken til at jeg ikke klarer å installere de andre distroene er at disken er IDE ?

Skal prøve å bytte om i BIOS.

edit :Du er inne på noe der angående skjermkortet. Jeg jobbet litt med dette igår , og etter en reboot kom det ikke noe skjermbilde..

Skjønte ingenting , og jeg rebootet mange ganger før skjermbilde kom tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...