Retox93 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Hei folksens. Lurer på hva som jeg burde bruke vis e skal lime treverk i båt. 15 mm kryssfiner har jeg brukt. Også Skal lage ny hekk med kryssfiner. Hvordan gjør jeg det?¨ Takker for alt som kommer inn Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hvilken lim du bør bruke avhenger av hvordan og hva du skal lime treverket fast i. Hovedsaklig brukte vi to typer lim da jeg jobbet som trebåtbygger. For kryssfinerplater som limes flate mot flate (slik at plata blir tykkere, altså liming med vedretningen på langs) vil jeg anbefale polyuretanlim. Bruker du denne limen kan du med fordel fukte treet du skal lime på forhånd. Det gir sterkere limfuge. Polyuretan ekspanderer en del når den herder, derfor er det veldig viktig med godt og jevnt press over hele limflaten. Siden limen er en såkalt fullkontaktlim får du tap av styrke om det ikke er press nok vil og limen ekspanderer og får bobler i limfugen. Du kan nesten ikke få mange nok tvinger . Poyluretan fungerer best tre mot tre. Mot stål og plast vil du få begrenset styrke. En annen lim som er mer universal og oppnår bedre styrke mot også andre materialer enn tre er epoksylim. Bakdelen er at denne er forholdsvis dyr og at lim som blir synlig bør overmales med maling eller UV-beskyttende lakk etterpå (kan også blande i UV-reflekterendes pulver). Beskyttes det ikke mot sola blir limen seig og mister styrke. Epoksy er tokomponent og har begrenset brukstid før den herder, men herdetiden kan reguleres med ulike typer herdere. Blir meget sterk og egner seg også godt for liming av endeved (enden av kryssfinerplata). Det kan være lurt å pusse foriktig over de flatene du skal lime, holder å bare rubbe overflaten litt. Etter pussing bør du også avfette, helst med aceton, men rødsprit kan til nøds også brukes. Hvis du forteller litt mer hvordan du tenker å lime (hilsen bilder eller tegninger) er det lettere å anbefale mer konkret hva som er lurt å bruke. Også framgangsmåte ved å lage ny hekk på båten . Lenke til kommentar
Retox93 Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Tror jeg skal ta sjangesen på Polyuretanlim. Det passer nok best til mitt bruk. Men TUSEN takk for hjelpen Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Bare hyggelig . Post gjerne noen bilder av resultatet da, er alltid kjekt å se hva folk får til rundt forbi . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå