Gå til innhold

Billige styrkeløftesko til nybegynner?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skulle hatt meg noen sko og løft i! :)

Det går mest i knebøy, mark, benk, press, ro o.l, men jeg skal snart begynne med cleans.

Hvilke sko synes dere jeg burde kjøpe? Jeg trener nokså seriøst (Er akkuratt "ferdig" med Stronglifts 5x5) men har ikke tenkt å delta i konkurranser eller bli med i klubb eller lignende. Jeg har ikke tenkt å bruke mye penger på sko.

Alternativene er da vell:

Vans

Chuck Taylor's All Stars

Egne vektløftingssko (Adidas, Nike, Do Win)

Hva synes dere? Synes 900 kr er altfor masse å bruke på Kappi for et par med Adidas. Er Vans OK? Hvordan er Vans i forhold til Chuck Taylor's? Hvor mye koster Chuck Taylor (helst low-skoene) i butikken, og hvor mye koster Vans på en skobutikk)

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss da oppsummere:

Vans koster 500-800 ,-

Chuck Taylors koster ?

Nike Free får man på Ebay til 50$, da kan jeg tippe ca 600 kr totalt med moms (25%) og frakt.

Tror jeg skal gå for Nike Free. Men hvilken version skal jeg ta? Hvilken har lavest hæl?

LINK

Lenke til kommentar

Hva er galt med å bare kjøre bøy og mark i sokker og bruke "whatever" sko til resten? Adidas IronWorks og andre slike spesialsko for vektløfting er stort sett ikke vits i å ha med mindre man skal konkurere, da reglene krever at man skal ha sko på seg.

Personlig gidder jeg bare å ha ett par sko med meg på trening, og da faller valget på et par allround sko som kan brukes på tredemølle, har nok grep til å trene noen intervaller i sal osv. Og så får heller sokkelesten duge for de tunge løftene. Vektløftersko er såpass spesialiserte at de kun funker til løfting, og det blir nesten litt for spesielt for en nybegynner eller en "amatør"/"mosjonist". Blir nesten som å stille opp i svømmedraktt ala Micael Phelps for å svømme en 4-500 meter som cardio.

Lenke til kommentar
Hva er galt med å bare kjøre bøy og mark i sokker og bruke "whatever" sko til resten? Adidas IronWorks og andre slike spesialsko for vektløfting er stort sett ikke vits i å ha med mindre man skal konkurere, da reglene krever at man skal ha sko på seg.

Personlig gidder jeg bare å ha ett par sko med meg på trening, og da faller valget på et par allround sko som kan brukes på tredemølle, har nok grep til å trene noen intervaller i sal osv. Og så får heller sokkelesten duge for de tunge løftene. Vektløftersko er såpass spesialiserte at de kun funker til løfting, og det blir nesten litt for spesielt for en nybegynner eller en "amatør"/"mosjonist". Blir nesten som å stille opp i svømmedraktt ala Micael Phelps for å svømme en 4-500 meter som cardio.

Nei, det blir som å stille opp i svømmebukse på 500 meters cardio i stedenfor joggebukse. Tro meg, joggebuksa er mye bedre enn dongeribuksa (Sko med demping), men svømmebuksa er så mye bedre og gir bedre støtte. Det går for all del an med vanlig badeshorts (Vans og Chuck Taylors), og siden jeg ikke er på noe høyt nivå så tror jeg at jeg satser på en badeshorts.

Lenke til kommentar
Adidas IronWorks og andre slike spesialsko for vektløfting er stort sett ikke vits i å ha med mindre man skal konkurere, da reglene krever at man skal ha sko på seg.

Hvor har du dette fra? Opphøyd hæl kan gjøre det lettere for mange å kjøre dypt nok, såla hindrer friksjon og skoa gir deg en mye mer stabil flate. Kan være enig i at en liten flis på 60 kg som ikke engang løfter sin egen kroppsvekt i knebøy ikke nødvendigvis bør prioritere sko (med mindre strukturen hans er sånn at sko vil hjelpe mye), men om du kommer opp i løft på 140kg++ kan det være lurt å ha sko.

Lenke til kommentar

Når relativt gode utøvere driver å spesialbestiller "gymsokker" fra tyskland for å ha noe som er godkjent som "sko" men så nært opp mot sokkelesten som mulig, da sier det meg at det ikke er så fryktelig dumt. Vi er tross alt laget for å løfte barfot.

Knebøysko med opphøyd hæl er kun brukbart i knebøy. Og da sliter jeg med å se hvorfor en, som i sin egen topic omtaler seg selv som nybegynner, og som sier han aldri har tenkt å konkurrere , skal fly rundt og måtte skifte sko mellom ulike øvelser når han er på trening.

Lenke til kommentar

No er det vel strengt tatt litt blanding av uttrykk ute å går?

Er det vektløfting eller styrkeløfting du skal trene?

Vektløfting består hovudsaklig av to ting, Rykk og støt (vi har og 5 kamp, med kule kasting, 40 meter liggande og 3 hopp, men det er ikkje ein del av olympiaden for å seie det sånn).

Om ein skal konkurere vektløfting er det pålagt med skikkelege vektløfter sko. Og alle bruker sko med opphøgd hel.

Og sko er absolutt nødvendig, sidan om du løfter støt og rykk uten den ekstra støtten du får, ender det nok i smerte.

Om ein derimot driver med styrkeløft som er det du sikter deg inn på.

Er det ikkje nødvendig med vektløfter sko.

Vektløfter sko bruker ein ofte i knebøy i styrkeløft, rett og slett fordi det gjer ting lettare (på samme måte som eit styrkebelte), men det aukar og trykket på kneet i feks knebøy (pga den opphøgde helen), og er derfor ikkje alltid ein like god ide.

Det er ikkje noko problem å køyre mark og knebøy i sokkelesten, eventuelt barbeint.

Så å bruke nærmare tusenlappen på sko, når ein ikkje har tenkt å konkurere, ser eg på som unødvendig.

Lenke til kommentar
No er det vel strengt tatt litt blanding av uttrykk ute å går?

Er det vektløfting eller styrkeløfting du skal trene?

Vektløfting består hovudsaklig av to ting, Rykk og støt (vi har og 5 kamp, med kule kasting, 40 meter liggande og 3 hopp, men det er ikkje ein del av olympiaden for å seie det sånn).

Om ein skal konkurere vektløfting er det pålagt med skikkelege vektløfter sko. Og alle bruker sko med opphøgd hel.

Og sko er absolutt nødvendig, sidan om du løfter støt og rykk uten den ekstra støtten du får, ender det nok i smerte.

Om ein derimot driver med styrkeløft som er det du sikter deg inn på.

Er det ikkje nødvendig med vektløfter sko.

Vektløfter sko bruker ein ofte i knebøy i styrkeløft, rett og slett fordi det gjer ting lettare (på samme måte som eit styrkebelte), men det aukar og trykket på kneet i feks knebøy (pga den opphøgde helen), og er derfor ikkje alltid ein like god ide.

Det er ikkje noko problem å køyre mark og knebøy i sokkelesten, eventuelt barbeint.

Så å bruke nærmare tusenlappen på sko, når ein ikkje har tenkt å konkurere, ser eg på som unødvendig.

Blander litt uttrykk ja.

Det er hovedsakelig styrkeløfing, men skal begynne med Power Cleans (Rykk og napp? :p)

Trenger ikke opphøyd hel, og har som sagt ikke tenkt å bruke nærmere en tusenlapp på sko. Tenkte rundt 500,- jeg, men det ser ut som om det kan bli vanskeligere enn forventet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...