Gå til innhold

XP+SATA boot problem

Anbefalte innlegg

Har fått meg en Seagate 160GB SATA disk. Koblet den på i tillegg til disken som var der fra før, installerte XP-driverne, og den kom fint frem i XP. Ghostet dataene mine til SATA-disken, satte partisjonen hvor XP havnet som primærpartisjon.

Når jeg så fjernet min gamle IDE-disk og skulle starte opp med kun SATA-disk, fant PCen ingen disk å starte fra, manglet vel en bootloader på den nye disken tenker jeg. Starter opp med XP-disken for å reparere, noe den nekter da den ikke finner noen harddisk. For å legge til SATA/SCSI-driver må man ha diskettstasjon, noe som selvsagt er uhørt i 2003. Den nekter å laste driver fra cd-romen, og siden jeg ikke har diskettstasjon og ikke akter å montere det, var det litt dumt. Har jo akkurat kvittet med en IDE-kabel liksom, da er jeg like langt hvis jeg må legge til en floppykabel..

Uansett, installerer RedHat, noe som går som en drøm uten at jeg må legge inn noen ekstra drivere i det hele tatt (Rart det som er gratis er best..). Fikk mountet NTFS-partisjonene, så jeg har forøvrig tilgang på datene mine fra RedHat.

Når jeg nå velger å boote XP i GRUB, starter den fint opp, men like før innloggingsbildet hvor man logger på de forskjellige brukerne i XP kommer frem, stopper den opp. Det står bare Windows XP, og det virker som ingenting skjer. Den klarer tydeligvis å lese fra disken siden den kommer så langt (jeg installerte jo Sata-driver før jeg koblet fra IDE-disken), men jeg kommer ingen vei.

Noen som har en løsning på dette som ikke innebærer bruk av diskettstasjon??

Jeg har forøvrig fått Windows Server 2003 i posten fra MS i dag, dette er vel nyere enn XP og har kanskje native støtte for SATA. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

øøø, hue er litt ute av ledd, så viss eg ikke har fått med meg alle detaljer så tror eg dette er saken.

XP var jo som kjent installert på en ATA disk, men så har du lagt den over på en SATA. Eg tipper driver trøbbel, fordi XP forventer at C disken lissom er en ATA og ikke en SATA.

Det at han ikke fant disken har enten med bios som ikke er satt til å boote fra scsi...eller at det er noe krøll med boot sektoren...burde være fort gjort å fikse...kanskje

diskettstasjon er fryktelig viktig.

men noe har du jo klart å få til, men viss det ikke går ann å starte xp i safe mode, eller noe slikt så er det bare til å re-installere tror eg...

Lenke til kommentar

RedHat booter helt fint fra Sata, så bios er altså stilt inn rett. Den begynner som sagt og boote, men stopper opp med Windows XP på lyseblå bakgrunn.

Nyinstallasjon går iallfall ikke, da trenger jeg diskettstasjon.

Lenke til kommentar

du har jo diskettstasjon, så det er jo bare til å plugge den i. Det er jo bare for installeringen....og hvor gærnt er en diskettstasjon, den gjør jo ikke en dritt av å stå der.

cd-rom derimot er plagsomt den. Systemet mitt ble bedre uten faktisk, og eg slapp at windows skulle gjøre en masse rart ved oppstart og underveis...

alt på harddisk sier eg...eller via server viss det er så skrikende nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...