Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

SupremeX: Volvo 850 T-5


Anbefalte innlegg

Slenger inn en liten tråd om min nye bruksbil. :)

Det er en 96-modell 850 T-5 med B5234T, gått 237000km, som er original inntil videre. Dette er da en tysk importbil som kom til det kalde nord i 2003. Bilen har automat, takluke, 2-sone AC, skinn, premium sound system, cruise-kontroll, og ellers er alt elektrisk. Serviceheftet er utfylt frem til 186000, etter det har den forrige eieren vært flink med oljeskift, og registerreima var byttet på 231000km.

 

Bilen ganske grei teknisk sett. Det er en del steinsprang i fronten, og lakken er noe slitt. Frontruta bør også byttes snart. Skinninteriøret bar preg av noe slitasje, men jeg behandlet det med LeatherMasters bilpleie-pakke, og det var vel verdt 400kr, for å si det slik. Har ikke bilder av prosessen, men jeg kan anbefale det sterkt! Setene ble utrolig mye finere. :)

 

Ellers, siden jeg fikk bilen er følgende gjort:

- Nye vindusviskere

- Nytt oljepåfyllingslokk med ny pakning

- Originale innstegslister

- Behandlet interiøret

- Motorvask

- Skvettlapper bak

 

Videre planer er:

- Chip fra ipdusa eller BSR

- Originalt tårnstag

- Luftfilter med varmeskjold

- Ny eksos fra turbo, 3" JT?

- Nye bremser, borret/slisset

- 17" Titan

- Lakkere opp panser og sideskjørt

- XC-grill med nytypen emblem

- Sorte one-block stylinglykter eller USA-blinkere. Usikker på denne...

- Muligens få lagt på ny soting på bakrutene.

- Poly-foringer i lenkearm, stabstag, øvre motorfeste og girkasse

- R-fanger...?

- Mer stereo

- Generelt vedlikehold...

 

Kjøpte bilen av et lokalt firma, og de skal ha en storservice på bilen 9. juli, der de også skal bytte baklukespoileren, siden den er delvis knust. Firmaet dekker alt dette, så det blir bra. Så slipper jeg å tenke på servicen de neste 7500km... :)

 

Så runder vi av med et par bilder:

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

Det var det! Hyggelig med kommentarer. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke dumme bilen ;)

 

Hvor mye gamp er det i den, og er det lov og spørre om prisen?

 

Mutter har en 2,4l 10V, men kunne godt trengt 100+hk til vet jeg ;)

Den har bar godt litt over 100 000km, og ellers pen (meg som vil ha

mer motor når jeg kjører den en sjelden gang i blant da :p )

Lenke til kommentar

Hehe, tusen takk!

 

B5234T har originalt 225hk og 300Nm. Chip fra BSR gir 290hk og 400Nm på papiret, så potensialet er der. Når det gjelder prisen, så ligger de fleste T5-ene ute til mellom 60 og 100k, alt etter km-stand og utseende. Min lå temmelig gjennomsnittlig i prissjiktet. :)

 

10V-motoren er jo helt ok med sine 144hk, men den er direkte daff i forhold til 20V-en med 170hk. 126-hestern derimot, den kunne trengt litt mer power. :p

Lenke til kommentar

Smakfull,og ganske firkantig bil. Hvor mye extra moment og mer hk regner du å hente ut av luftfilter med varmesjold og XC-grill?

 

Er det denne bilen det går så mange rykter om i Tromsø? En svart 850 med MYE MOTOR?

 

Bare husk å vask understellet godt med høytrykksspyler, så det ikke fester seg salt, sand, og støv imellom krokene.

Lenke til kommentar
Smakfull,og ganske firkantig bil. Hvor mye extra moment og mer hk regner du å hente ut av luftfilter med varmesjold og XC-grill?

 

Er det denne bilen det går så mange rykter om i Tromsø? En svart 850 med MYE MOTOR?

 

Bare husk å vask understellet godt med høytrykksspyler, så det ikke fester seg salt, sand, og støv imellom krokene.

 

Regner med at vi snakker rundt 440hk med luftfilter og XC-grill. 450 i medvind, når fuglene galopperer over savannen. Dette er en svart 850 med MYE MOTOR, ja. Understellet er allerede vasket, spesielt godt inni mellom KULENE. Dette er også en gammel BTCC-bil, så den går i 300km/t, ja.

 

Lund: Ja, vet.

Lenke til kommentar
Hva må gjøres for å bygge om til S70 front?

 

Steg 1: Man får tak i en S70front

Steg 2: Lakkere denne i samme lakk-kode som det bilen har nå, hvis de er helt lik, hopp over steg 2.

Steg 3: Ta av 850-fronten

Steg 4: Sett på S70-front.

 

VOILLA! :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...