Gå til innhold

Kjøp av feriehus i Frankrike.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal være behjelpelig i prosessen til mine foreldres kjøp av feriehus i Frankrike.

Har selv vært i Frankrike èn gang, nærmere bestemt Paris. Foreldrene mine ønsker for øvrig ikke å kjøpe hus i de urbane byene/stedene i Frankrike, men søker seg heller til de kystnære områdene.

Er det noen som har erfaringer eller råd å komme med vedrørende steder i Frankrike hvor det kan være aktuelt å kjøpe feriehus? I tillegg lurer jeg på om noen har erfaringer med om det vil lønne seg å kjøpe gjennom norske meglerfirmaer, eller direkte av privatpersoner. Har fått den følelsen, når det gjelder feriehus i utlandet at norske meglerfirmaer tar stor provisjon og at det er mye lureri i bildet.

Setter pris på alt av svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg husker fra et eller annet TV-program at det er andre regler for eiendomskjøp i Frankrike enn i Norge og at de vistnok skiller mellom franskmenn og utlendinger. Med andre ord: Sett deg godt inn i reglene.

Sam

Ok, husker du hva TV-programmet heter?

Rivieraen!

Har hørt om ganske bra priser rundt 30min fra Nice

Ok, takk for tipset! Kan du være mer eksakt?

Lenke til kommentar

For de som tror de er lure og lar et firma eie hus i Frankrike er det langt dyrere skattemessig enn å eie det privat, det er visst også en skikkelig kakseskatt som setter inn om eiendommen er dyr. Her må man gjøre skikkelig research og ikke anta at ting er som i Norge.

Og så er det alle spørsmålene:

-skal det kunne brukes hele året? Franske hus er langt unna norske isoleringsnormer.

-Skal man bo i by, forstad, småby eller helt på landet?

-Et eget hus betyr mye oppfølging og utgifter, er det det man ønsker?

Områdene rundt Nice er vel blandt de dyreste i Europa. Anbefaler å fra østover fra Cannes til Hyeres og se om man ikke finner noen steder på området man vil se mere av. Fra Cannes og østover blir kyststripen smalere og stress og priser øker. Og så må man selvsagt leie i området før man kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...