Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]mindre dyse ga høyere toppfart, hvorfor?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg hadde en 63 dyse i min suzuki fz, byttet til 60 idag. Der etter gikk den plutselig 55 på flata og 60 i lett neddover. Før jeg byttet dyse så gikk den bare 50 på flata og maks 55 neddover.

 

og jeg lurer på om når et lager i for eksempel girkassa er gåent, gjør dette motoren ekstra varm?

For girkassa på fzn min har en liten skrangle lyd, plus at sidedekselet og til og med bakfelgen er helt sikkert 50 grader varmt.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter litt tweaking hit og dit så har jeg endelig fått en brun plugg. Men den er litt hvit også, i tillegg så er motoren helt sinnsykt varm, til og med bakfelgen er varm. Jeg har skrudd blandingsskruen litt lengere inn nå og strammet oljepumpe wiren en halv cm for å sikre meg at den i det minste får olje. Hvordan ser jeg på pluggen at motoren får nokk olje?

 

Tips til en enda bedre kjøling?

Har funnet ut at det ikke var lageret i motoren men en låsering som hadde hoppet av og skapt kaos:P

Lenke til kommentar

Sjekka om det sitter fullt av drit i kjølefinnene på sylinderen?

 

Det er jo ikke uvanlig at det blir varmt..

Bakfelgen har jo bremsebånd som klemmer på innsiden når du bremser, så blir jo varme av det.

Sidedekselet du snakker om, er det der kicken sitter?

Er jo flere drev som beveger seg bak der, klart det blir varmt.

På min scooter(variator her, ikke drev) så blir det dekselet varmt, selv om alt er som det skal.

 

Tror ikke du trenger bekymre deg egentlig.

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar

Hehe, takk for svarene. Denne sykkelen har jeg hatt i flere år nå og den har alltid vært fin, helt til jeg skulle overhale hele greia og begynte å tulle med dysene, så ble sylinderen så hinsides varm, felgen og hele motoren også etter bare 5 min med "by" kjøring. Men tror egentlig den får feil blanding som nevnt lengere opp.

 

Skal vaske over "kjøleribbene" i morgen.

 

Hvilke innstillinger kan jeg gjøre for å bedre bunndraget? Nå går den raskt men akselerer elendig og er generelt daff i bakkene, noe som gjør den en god del varmere enn nødvendig.

Hva er det som påvirker bunndraget mest av forgasser nåla eller blandingsskruen? regner med at dysa står for den siste 1/4 delen av akselerasjonen?

 

olje pumpa skal jeg bruke, har alltid fungert. med en gang jeg koblet den ut så blanda jeg aldri riktige forhold olje/bensin i farta. Er ikke en sånn moped "mekker" lengere så for meg er det mye mer praktisk å bare fylle bensin i tanken og olje i sin tank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...