Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en hakker og oppstarten tar veldig lang tid

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en kompis som har trøbbel med sin 4 år gamle bærbare HP-PC. Ikke akkurat en ny PC altså.

Problemet er at PC-en hakker. Bildet, lyden, alt mulig. Stopper opp et øyeblikk, og så virker den et øyeblikk, og så stopper den et øyeblikk igjen.

Kan det være harddisken? Siden lyden også hakker så kan vel det tyde på at det ikke er skjermkortet? Finnes det programmer som kan finne ut dette?

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Takk for svar!

Etter å ha sjekket PC-en selv i går og i dag (noe jeg ikke hadde gjort før jeg startet tråden) så ser jeg at det jeg skrev i mitt første innlegg går ikke stemmer helt.

Hakkingen er ikke så ille som beskrevet i mitt første innlegg. Det er mer "småhakking" om dere skjønner. Om jeg prøver å se en video på YouTube så hakker både bildet og lyden. Om jeg spiller av en sang i iTunes, så hakker det også. Oppleves på en måte som skurring.

I tillegg til hakkingen så er PC-en utrolig treig. Nå er det jo gammel da, men den skal visstnok ha blitt merkbart treigere i det siste.

Og oppstarten tar 10 minutter +. Det har ikke vært tilfelle tidligere.

Jeg har scannet maskina med Avira, SuperAntiSpyware og Malwarebytes, så det er ikke virus eller lignende som er problemet hvertfall. Defragmentert harddisken (med Defraggler) og fjernet mange programmer fra oppstarten har jeg også gjort, uten at det hjalp noe særlig.

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Finnes det måter å finne ut om det er noe galt med maskinvaren. PC-en blir, som du sier, veldig varm etter en stund, så det kan jo være at det er deler inni der som har fått nok.

Lenke til kommentar

Du kan jo starte med å sjekke hva temperaturene faktisk er. Kanskje speedfan fungerer.

Fjern så evt støv osv

Test minnet med memtest.

Om temps og minnet er ok kan du jo vurdere å legge inn operativsystemet på nytt.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...