Gå til innhold

Steke ytrefilet -- Nybegynner. hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde tenkt å steke ytrefilet så da trenger jeg igrunn en bruksanvisning på hvordan jeg skal gjøre det. hehe. fra start til slutt. håper noen kan hjelpe meg. Har ikke lagd så mye mat før kan man si. hehe

Den ligger i frysa nå forøvrig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg hadde tenkt å steke ytrefilet så da trenger jeg igrunn en bruksanvisning på hvordan jeg skal gjøre det. hehe. fra start til slutt. håper noen kan hjelpe meg. Har ikke lagd så mye mat før kan man si. hehe

Den ligger i frysa nå forøvrig

Hel eller i skiver som en normal biff?

Ta den ut av fryseren pronto uansett og la den tine i kjøleskap om det var i dag/kveld du tenkte steke.

Lenke til kommentar

Her er min måte, for å få en god biff. Denne er medium stekt, slik jeg liker det.

Forberedelser er å krydre biffen med diverse krydder som du liker. Feks salt, pepper og noe chili-krydder. Om du har en kjøtthammer kan du også banke biffene, dette gjøres for å mørne kjøttet slik at det logisk nok, blir mørere. Men det er absolut ikke et MÅ-krav.

Varm opp panna til god varme. 3/4 av maks.

Hell oppi litt olivenolje, og kombiner det med en klatt smør.

Legg biffene oppi panna.

2-3 minutter på hver side, avhengig av tykkelse på stykkene.

Når det begynner å komme "saft" opp av kjøttstykkene er de medium stekte. Dette ser du ganske enkelt.

Når kjøttet er ferdigstekt så legges det på en tallerken eller lignende for å hvile i et par minutter. Dette er fordi at all saften skal trekke seg tilbake inn i kjøttet for å gjøre det ekstra saftig.

Kombiner det gjerne med feks fløtegratinerte poteter og fløtesaus. Du kan også bruke pasta, ris, grønnsaker osv osv. Kun fantasien setter sperrer for det. Du får også kjøpt ferdig lagd fløtegratinerte poteter som du bare heller oppi en form og topper med ost. Får vel noe sauser fra Toro osv, som du kan kombinere med.

Håper du fikk noen tips :)

Lenke til kommentar

La kjøttet ligge i romtemperatur en halvtime eller mer før du skal steke det. Ha godt med smør i panna og la den bli ordentlig varm før du legger kjøttet oppi. Ha på kvernet salt og pepper på kjøttstykket like før du legger det i panna. La kjøttstykket steke i en tre minutters tid på sterk varme før du snur det. Ikke stikk eller press ned biffen mens den steker den. La den steke like lenge på andre siden og ta den av panna. La den så hvile i en 10 minutters tid før du spiser den.

Hvor lenge du må steke biffen avhenger av hvor tykk den er. Du kan kjenne på kjøttstykket hvor hardt det er for å sjekke om den er nok stekt, dette er en treningssak så her må du bare prøve å feile et par ganger. Steker du biffen for mye blir den tørr og seig.

edit: ser nå at kjøttet var frossent, da må det selvsagt ligge lengre enn en haltime i romtemperatur. :wee:

Endret av phax
Lenke til kommentar

Ut av fryseren, ja. Og så ut av kjøleskapet sånn at den har romtemperatur når du skal steke den. Medium/høy varme ca. 2 minutter på hver side, men når saften begynner å piple ut på oversiden så er den klar til å snus. Snu med en gang hvis du vil ha den litt blodig, vent litt til ( ca 20 sek) hvis du vil ha den medium eller "well done". Gjenta på andre siden. Vent med salting til slutten av steketida, siden tidlig salting trekker ut saftene fortere og gir deg en tørrere biff.

Hvis du er usikker på om de er ferdige, lager du et lite snitt i din egen for å se hvordan den er i midten. Litt rosa er medium, hvit men fortsatt saftig er well done, veldig rosa men fortsatt gjennomstekt er blodig.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om en hel ytrefilet kan man vel også brune den i stekepannet, for å la den stå og godgjøre seg i ovnen mens man lager godt tilbehør? :)

Den kokeboka absolutt alle burde få seg er "Hvordan koke vann" av Andreas Viestad. Den er fantastisk, og jeg har lært vanvittig mye av den.

Lenke til kommentar

Litt "biffakta" sakset fra andreas viestad, blodig alvor.

Biffakta 1: Å steke biff består av to like viktige elementer: steking og hviling. Hviling er viktig, for når biffen hviler, sprer varmen seg innover i kjøttet uten at den ytterste delen av biffen blir for mye stekt.

Biffakta 2: Kjøttet bør ha romtemperatur når du begynner å steke. Det er mye lettere å få biffen passe og jevnt stekt hvis du skal varme den opp fra 22 grader til 58 grader, enn hvis du må varme den fra 4 til 58.

Biffakta 3: Det er ikke nødvendig å brune biffen før du salter og peprer den. Krydrer du biffen like før du steker den, vil ikke saltet ha tid til å trekke ut væske av kjøttet. (Eyvind Hellstrøm krydrer biffen idet han har den i gryta. Hvorfor? Fordi han vil unngå å få salt og pepper på kjøkkenbenken.)

Biffakta 4: Noen sier at biffen skal stekes hardt i panna for å forsegle den, slik at saftene ikke slipper ut. Det er bare tull. Biffen blir ikke forseglet, men en annen, like viktig prosess inntreffer: Biffen gjennomgår noe som heter Maillards reaksjon, der proteiner, fett og sukker smelter sammen og gir den karakteristiske stekte smaken, og en god, sprø overflate {ndash} og kanskje til og med en litt svidd smak (noe som er deilig).

Biffakta 5: En tynn biff har lettere for å bli tørr enn en tykk biff. En tykk biff krever mer finfølelse fra den som lager maten.

Biffakta 6: Biffkjøttets hierarki er ikke alltid slik man skulle tro. Indrefilet er riktignok det møreste kjøttet, men det har ikke så mye smak. Entrecotte, som er marmorert med fett, er gjerne saftigere. Ytrefilet, som har vært mer i aktivitet, smaker mer. Jeg foretrekker en ytrefilet av ei NRF-ku (melkeku). Ytrefileten har masse smak, og hvis det har hengt nok, er det like mørt som en indrefilet. Og, hvis du aldri har vært med i Penny-klubben, er det ingenting som slår det fabelaktige hestekjøttet.

Lenke til kommentar

En stor å god ytrefilet(1kg f.eks), brunes i smør, ha på pepper men ikke salt. Pakk inn i aluminiumsfolie(pass på at den er tett for å samle opp kraft. Stek i ovn på ca 125-140 grader, vent til kjernetemperatur når 50C. La den hvile og lag skysaus ut av kraft, eventuelt soppstuing med kraften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...